Brandstofpomp 8.32

Hier kun je je eigen projecten kwijt. Van vervangen van de bougies tot volledige restauratie; houd ons hier op de hoogte en plaats foto's!
Gebruikersavatar
Volumex
Berichten: 1009
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:25

Re: Brandstofpomp 8.32

Bericht door Volumex » 29 apr 2017, 13:19

Duidelijk verhaal. Als het proefondervindelijk ook niet werkt...
Zijn er geen alternatieven bij andere merken. VAG heeft o.a. ook veel K jetronic gebruikt.

Gebruikersavatar
Volumex
Berichten: 1009
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:25

Re: Brandstofpomp 8.32

Bericht door Volumex » 29 apr 2017, 13:29

Lees net op een vw forum iets over K jetronic op de eerste Golf GTI. Heeft ook een werkdruk van 8 bar. Volgens mij heeft zo'n pomp het meest te lijden met lage toerentallen/ belasting als hij z'n druk niet kwijt kan. Dat doet de vraag opkomen hoe het met de retourleiding en/ of drukregelaar is? Zo'n Chinese pomp is misschien niet top, maar na zo'n korte tijd de geest al geven? Misschien dat je de brandstofdruk eens moet meten. Vooral ook rijdend om te zien of hij veel schommelt, dipt of piekt en onder welke omstandigheden.

busaturbo
Berichten: 118
Lid geworden op: 20 jun 2014, 16:35
Locatie: Landsmeer
Contacteer:

Re: Brandstofpomp 8.32

Bericht door busaturbo » 10 jun 2020, 21:32

Hallo Forumers,

Nu mijn brandstofpomp vast zit wil ik deze vervangen.
Helaas is de Bosch 0580 254 018 niet meer leverbaar.
Dus ik verder kijken op site van bosch voor een vervanger.

Dit heb ik gevonden: http://aa-bosch-ecat-ap.resource.bosch. ... p_2009.pdf

Op pag. A16
Zie diverse pompen staan waaronder de 018, maar daar zie ik de 011 identieke pomp. Deze worden geleverd in diverse Ferrari's met minimaal 300HP
Echter ltr's per/uur = 40ltr minder.

Zijn ze bij Lancia over enthousiast geweest met de te leveren capaciteit en eigenlijk niet noodzakelijk?
De 0580 254 011 is leverbaar.
Mijn boeren verstand zegt dat overtollig brandstof retour gaat, dus onnodig veel retour!

Maar misschien mis ik iets uit mijn praktijk/hobby kennis?
Iemand dat hier meer ervaring mee heeft?

Alvast bedankt voor de reactie!!
https://www.facebook.com/pages/Lancia-T ... 6608654050" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Volumex
Berichten: 1009
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:25

Re: Brandstofpomp 8.32

Bericht door Volumex » 10 jun 2020, 22:00

Volgens mij hoe hoger de druk, hoe meer circulatie, hoe minder last van vapourlock.

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Brandstofpomp 8.32

Bericht door Maarten-Jan » 10 jun 2020, 23:01

Hij heeft de hoge druk echt nodig, hij loopt anders als een krant.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

busaturbo
Berichten: 118
Lid geworden op: 20 jun 2014, 16:35
Locatie: Landsmeer
Contacteer:

Re: Brandstofpomp 8.32

Bericht door busaturbo » 11 jun 2020, 11:01

Druk is ook 5bar bij de 011

De Ferrari's hebben 30% meer vermogen. Hoe hoger het vermogen bij hogere RPM hoe meer brandstof toevoer nodig is om druk te halen.
Ik zou het niet begrijpen als de Ferrari's met veel lagere druk bij hoger RPM zonder dat de motor lager als lambda 1 gaan draaien. Dat zou detonatie direct de boel doen beschadigen (octaan 95).

Ik ben nog verder aan het zoeken voor alternatieve pompen. Echter wat ik tegenkom op het net is wel aageboden bij webwinkels, maar na mailen of bellen niet meer leverbaar!!!!
Anders moet ik dit risico nemen als er geen alternatief is.

Graag hoor ik als iemand hier ervaring mee heeft.
Bedankt alvast voor de reactie's en meedenken.
https://www.facebook.com/pages/Lancia-T ... 6608654050" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Brandstofpomp 8.32

Bericht door Maarten-Jan » 11 jun 2020, 14:17

Hebben die Ferrari's ook een K-jectronic?

Als de pomp stuk is zal dit een oorzaak hebben trouwens. Ik vermoed dat het filter verstopt zit. Dat zou ik dus ook vervangen.

De 8.32 heeft de pomp met deze specs echt nodig. Maar ik ben benieuwd of het werkt als je het gaat proberen met de andere pomp.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Volumex
Berichten: 1009
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:25

Re: Brandstofpomp 8.32

Bericht door Volumex » 11 jun 2020, 22:27

Hypothese: (maar misschien begeef ik me nu op glad ijs)

8.32 heeft de flatplane krukas en andere onstekingsvolgorde. Betekent dat misschien dat er meer inspuitmomenten tegelijk plaatsvinden dan bij de ferrari V8, waardoor een hogere druk nodig is? Ferrari heeft overigens ook k-jetronic. De testarossa had destijds notabene twee k-jetronic inspuitverdelers. Één per cilinderbank. Dat moet pas een hel zijn 🤪

Echt geen idee of ik nu onzin praat hoor? Correct me if I’m wrong

busaturbo
Berichten: 118
Lid geworden op: 20 jun 2014, 16:35
Locatie: Landsmeer
Contacteer:

Re: Brandstofpomp 8.32

Bericht door busaturbo » 12 jun 2020, 19:50

8.32 heeft een crossplane krukas (hogere koppelkromme bij lager toerental). vergeleken met Ferrari (flatplane)
Cilinder kop vergeleken met de 308 grotere klepdiameter/inllaatpoort is volledig ovaal/Krukas scherpere duration.
https://www.facebook.com/pages/Lancia-T ... 6608654050" onclick="window.open(this.href);return false;

geronimo75
Berichten: 68
Lid geworden op: 21 okt 2008, 12:46

Re: Brandstofpomp 8.32

Bericht door geronimo75 » 14 jun 2020, 13:30

Ik heb de Bosch 0580254040 vorig jaar germonteerd.
Net als Jesper 75.
Werkt perfect.
Rubber was opgelost de slang was ook vergaan.
Slang vervangen voor onderdompelbaar benzine bestendig.
Rubber vervangen voor een kit verkrijgbaar op ebay waardoor de pomp in een soort kunstof houder zit. Was in de eerste instantie bang voor brommen maar is niet het geval.
Goede modificatie tot nog toe.
Pomp functioneert goed geen klachten.
Succes👍
Groeten Jeroen

Plaats reactie

Terug naar “Projecten”