breekbouten contactslot

Hier kun je je eigen projecten kwijt. Van vervangen van de bougies tot volledige restauratie; houd ons hier op de hoogte en plaats foto's!
Plaats reactie
innocenti
Berichten: 191
Lid geworden op: 12 feb 2009, 22:10

breekbouten contactslot

Bericht door innocenti » 07 mei 2018, 21:57

De cilinder van het contactslot is in het slot afgebroken. Vreemde situatie; het slot draaide wel maar de startmotor deed niets, net alsof er geen accu in zat. En jawel: bij de derde poging...krak.

Gelukkig was ik thuis dat het gebeurde en kon ik met de auto van de vrouw op stap. In mijn voorraad heb ik nog een exemplaar met sleutel, helaas geen complete set (slot/ cilinders) en zal ik voorlopig met twee sleutels lopen. Een complete set komt op het verlanglijstje.

De boel heb ik vanavond gedemonteerd, maar één breekbout heeft de demontage niet overleefd, de ander zou ik nog kunnen gebruiken; Moet je hiervoor altijd nieuwe gebruiken of kan je hergebruiken en is er een goed alternatief?
En wat voor smeersel is het best voor de cilinder of helemaal geen?

Fijne avond!

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: breekbouten contactslot

Bericht door Maarten-Jan » 07 mei 2018, 23:08

Ik heb ze hergebruikt. Er eerst een gleufje in gefreesd en toen met een schroevendraaier losgedraaid. Daarna weer gemonteerd. Je kunt elke bout gebruiken, als hij maar de juiste draad heeft.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

busaturbo
Berichten: 118
Lid geworden op: 20 jun 2014, 16:35
Locatie: Landsmeer
Contacteer:

Re: breekbouten contactslot

Bericht door busaturbo » 08 mei 2018, 21:07

Als het cilinder nog rond draait is het eenvoudig op te lossen.

Draai de cilinder helemaal naar de stand als je de sleutel eruit haalt. Draai dan 1 kleine slag zodat het stuurslot eraf is.
Onder het contactslot zit een inkeping met een palletje. Dit palletje druk je opzij.

Draai een schroef in het contactslot en gelijktijdig beweeg je het palletje. Hierdoor kan je de complete cilinder eruit trekken.
Een nieuwe cilinder erin zetten is helemaal makkelijk. Gewoon erin drukken en draaien tot hij erin valt.

Je kan ook de cilinder aanpassen met andere sleutels.

Succes!!!
https://www.facebook.com/pages/Lancia-T ... 6608654050" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Volumex
Berichten: 1009
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:25

Re: breekbouten contactslot

Bericht door Volumex » 08 mei 2018, 21:29

Gewoon nieuw te krijgen volgens mij

innocenti
Berichten: 191
Lid geworden op: 12 feb 2009, 22:10

Re: breekbouten contactslot

Bericht door innocenti » 08 mei 2018, 21:53

Dank voor de reacties. Het klusje is klaar; Ander contacslot met andere cilinder met twee inbusboutjes geplaatst. Even een heerlijk rondje kunnen toeren vanavond.

Het puntje van de oude cilinder is afgebroken en zit vast in het contactslot. Dus cilinder is niet te gebruiken en het contacslot ook niet. Heb nu wel een nieuwe uitdaging, komt in een nieuwe onderwerp.

Plaats reactie

Terug naar “Projecten”