Ophanging en meer

Hier kun je je eigen projecten kwijt. Van vervangen van de bougies tot volledige restauratie; houd ons hier op de hoogte en plaats foto's!
Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: Ophanging en meer

Bericht door Daniel_25 » 23 mar 2020, 19:24

De auto is afgelopen donderdag goed gekeurd dus heb ik 2 jaar de tijd om het komende project te voltooien.

Om te beginnen heb ik alles losgekoppeld wat maar los moest, is toch meer dan ik had verwacht. En toen ik zo ver was dat de auto omhoog kon kwam ik er echter dat de krik niet onder de auto paste…. Toen gekeken hoe zwaar de auto is zonder motor. Ik en mijn broer konden hem net van het subframe tillen, dus licht genoeg voor de motortakel om de auto omhoog te tillen. Daarna een stapel stenen onder de auto gedaan waar hij op kon rusten. Motortakel weg gehaald en het subframe / motor er onderuit gerold.
Heeft wel een dag of drie gekost om dat alles toe doen.

Zijschermen trouwens ook weg gehaald, veiliger voor de lak en makkelijker voor mij.
Bijlagen
Motor er uit.jpg

Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: Ophanging en meer

Bericht door Daniel_25 » 23 mar 2020, 19:30

Nu ik de motor goed kan zien viel mij op de het gasklephuis is verwarmt met koelvloeistof. Ik vraag mij af waarom dat is, want ik heb auto’s gezien zowel met als zonder verwarming. Zou dit zijn om te voorkomen dat op koude dagen vocht niet op/aan de gasklep bevriest? Maar waarom hebben dan niet alle auto's zoiets?

Gebruikersavatar
Hans8V
Donateur 2011
Berichten: 1572
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:16
Locatie: Zwolle

Re: Ophanging en meer

Bericht door Hans8V » 23 mar 2020, 21:29

Met en verse apk inderdaad even tijd om alles aan te pakken :thumbup:
Het is dus ook mogelijk om minder te demonteren en het blok er onderuit te krijgen, maar op jullie manier weet je wel zeker dat er niets beschadigd, heel verstandig!
Dat van die koelwater aansluiting ken ik niet, heeft een IE volgens mij niet. Maar een gasklep hoef je op zich niet te verwarmen want die kan nauwelijks vastvriezen. Bij motorfietsen werden vroeger de carburateurs wel verwarmd omdat die door de verdamping van de benzine zover afkoelen dat ze bij lage buitentemperaturen bevriezen, maar daar heeft een motorblok met injectie dus geen last van.
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75

Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: Ophanging en meer

Bericht door Daniel_25 » 24 mar 2020, 10:57

Carburateurs heb ik niet veel verstand van maar heb inderdaad wel eens gehoord dat die kunnen dicht vriezen.
Ik heb nog 3 mogelijkheden bedacht:
-Tegen aanslag van de carterontluchting, deze zat bij mij vlak na het luchtfilter, dus voor de gasklep.
-Tegen het klemmen van de gasklep als de temperatuur te laag wordt.
-En als het alleen bij de turbo voorkomt misschien omdat bij vol gas de doorstroom van lucht zo groot is dat bij de vernauwing in het gasklephuis de druk zodanig daalt dat vocht condenseert en bevriest. Ik zal eens bij de IE van mijn vader kijken of die ook verwarmt is.

Ik dacht eerst nog dat het misschien was om een stabieler stationair toerental te krijgen, want of het nou winter is of zomer het gasklephuis is altijd de zelfde temperatuur. (Ik doel dus op krimpen/uitzetten.) Maar dat is het niet, ik zie in het werkplaatshandboek dat de 16v ook verwarming heeft en die heeft een stationair regelaar.

Als het alleen voor de winter is, wanneer mijn auto dus stil staat, dan zou ik hem kunnen afdoppen. Weer een paar oude leidingen minder die kunnen gaan lekken. Maar ze zullen bij Lancia wel een reden hebben gehad om het zo te maken denk ik....

Zie foto hoe het zit op mijn auto, (de buizen met de rode streep).
Bijlagen
Verwarming gasklephuis.jpg

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Ophanging en meer

Bericht door Maarten-Jan » 25 mar 2020, 17:29

Er is geen eenduidig antwoord te geven denk ik. Verschillende mensen, verschillende meningen. Het is best een forse slang dus ik verwacht dat er ook best wat koelwater doorheen stroomt. Kennelijk is het belangrijk dat hij op 90-100 graden gehouden wordt. Dat terwijl dit de inlaatlucht deels opwarmt en dat is ongunstig voor het vermogen. Ik denk dat het met precisie te maken heeft. De afmetingen blijven constant.

De de carburateur van mijn Fiat 130 zat ook al een koelwater omloop rond de gaskleppen. Ik heb niet gemerkt dat de auto slechter presteerde toen deze achteraf verstopt bleek te zijn. Ik denk dat je het bij de Thema ook niet gaat merken. Aan jou de keus dus zou ik zeggen!
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: Ophanging en meer

Bericht door Daniel_25 » 05 apr 2020, 12:21

Het motorblok ligt hier nu helemaal uit elkaar en ik heb iets vreemds gevonden. Het oliekanaal, in de cilinderkop, die via het nokkenassenhuis naar de achterste balansas lager aan de uitlaatzijde gaat is niet doorboord. Zie de foto voor welke olietoevoerkanaal ik bedoel. Waar krijgt dit lager dan zijn olie vandaan, via het blok zelf misschien? Na een goed onderzoek blijkt dus van nergens. Ik denk dat dat lager dus al die tijd gesmeerd is door wat er af en toe in spatte en/of langs naar beneden liep. Het is een niet zwaar belaste kogellager en heeft dus niet veel nodig maar het is wel vreemd.
Ik heb hier nog 2 koppen liggen met hetzelfde fiat nummer en ik ben die maar eens gaan vergelijken. Cilinderkop 1 is van de i.e. Turbo SW die mijn vader eens had gekocht. Deze is identiek aan de mijne behalve dat dat oliekanaal wel is doorboord!
Cilinderkop 2 heb ik bij Geuzendam vandaan en daar stond op dat hij van een Alfa Romeo 164 2.0 8V turbo kwam. Deze is identiek aan de mijne, incl het missende oliekanaal, maar heeft dan weer extra koelwater passages. Dus drie verschillende cilinderkoppen met het zelfde nummer….... :crazy:
Ik zie op de Italiaanse wikipedia staan de de 164 8v Turbo geen balansassen heeft, dat verklaard waarom deze kop geen oliepassage heeft. Maar mijn kop is geen 164 kop, niet de zelfde koelpassages, maar wat dan wel?
Tussen een berg papieren vind ik een “Informazioni del Servizio” uit 30-04-1988 voor de Fiat Croma, en daar staat in: “Wijziging in de productie. Opheffen in de cilinderkop van een olietoevoeringsboring die was bedoeld voor de Thema, om het achterste lager van de balansas, aan de uitlaatzijde, te smeren.”
Mijn conclusie is dus (tenzij iemand hier een betere verklaring heeft, dan hoor ik dat graag): ze hebben eens een cilinderkop van de Fiat Croma gebruikt omdat die het zelfde nummer heeft. En dat er een klein oliekanaal niet geheel is doorboord zie je snel over het hoofd.

Ik denk dat ik de cilinderkop van de 164 ga gebruiken. Zover ik kan zien heeft deze hooguit een paar duizend km gelopen en is dus vrijwel nieuw. Dat oliekanaal boor ik zelf wel en die extra koelwater passages kunnen geen kwaad.
Bijlagen
Oliekanaal.jpeg

Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: Ophanging en meer

Bericht door Daniel_25 » 18 apr 2020, 21:08

Ik ben toch maar niet voor de cilinderkop van de Alfa gegaan aangezien ze daar cola o.i.d. in hebben gebruikt als koelwater. Zie foto voor het verschil tussen mijne (rechts) en de frisdrank versie (links).
Koelwater.jpg
Revisie bedrijf zegt dat ze dat wel kunnen maken maar het wordt al duur genoeg…...motor is in een slechtere staat dan ik dacht.
Alle zuigers zijn aan 1 kant diep gekrast, die zijn dus “op”. Te weinig olie, te heet geweest of iets anders? Ik weet het niet, maar normaal is het niet. Oliepomp wordt daarom ook goed nagekeken.
Volgende probleem zijn de cilinderwanden, deze lijken eens aangevreten te zijn door roest.
Cilinder.jpeg
Ook is de cilinderwand een beetje ingesleten. Waarschijnlijk moeten er overmaat zuigers in, maar dat moet nog goed nagemeten worden.
Hoe dan ook, zuigers zijn duur. En als er overmaat in moet heb ik niets anders kunnen vinden dan gesmede zuigers, normale zuigers zijn dan ineens niet zo duur meer. :lol:
Motor ligt nu bij het revisie bedrijf dus moet ik wat geduld hebben. In de tussentijd kan ik alle andere zooi dat uit het motorruim is gekomen in orden maken. Niet normaal wat er allemaal uit is gekomen, gelukkig woon ik niet in de woonkamer…. :oops:

Gebruikersavatar
wpcastillom
Berichten: 558
Lid geworden op: 10 feb 2009, 18:04
Locatie: Amsterdam

Re: Ophanging en meer

Bericht door wpcastillom » 18 apr 2020, 22:23

Zonde van die kop zeg!

Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: Ophanging en meer

Bericht door Daniel_25 » 14 mei 2020, 21:10

Er zit eindelijk een beetje schot in de zaak. Het gaat namelijk weer eens langzaam, zoals altijd met dit soort projecten.
Ik heb zo veel mogelijk stalen onderdelen zoals bouten, moeten, beugels, houders en clipjes bij elkaar verzameld en goed ontroest en schoon gemaakt. Dit heb ik in een bak weggebracht en opnieuw laten galvaniseren en geel passiveren. Resultaat mag er zijn vind ik, ziet er weer als nieuw uit.
Galvaniseren.jpg
Wat mij ook verbaasde is dat het maar 25 Euro koste! Gezien de hoeveelheid is dat zeker de moeite waard.
Ik heb niet alles laten galvaniseren. Geharde bouten (10.9 en 12.9) en verenstaal kunnen breekbaar worden (waterstof brosheid). In dat geval gaat veiligheid voor.

Nu eerst alles uitzoeken en kijken waar wat bij hoorde.

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Ophanging en meer

Bericht door Maarten-Jan » 14 mei 2020, 22:39

Heel mooi! Dat is heerlijk klussen, met schone delen. Nu wel alles monteren met een likje kopervet. Ik maak ook elk boutje en moertje schoon voor de Montecarlo die ik bouw. Dat geeft erg veel voldoening.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Plaats reactie

Terug naar “Projecten”