Ophanging en meer
Re: Ophanging en meer
Heel erg bedankt voor de foto’s!
Auto optakelen gaat het niet worden, is het afdak niet sterk genoeg voor denk ik. Maar zoals op de bovenste foto moet het wel lukken, valt best mee zo hoog als de auto moet komen.
Ik heb een 3 ton krik die onder de auto past, niet zo mooi als op de foto maar het moet lukken.
Auto moet binnenkort ook weer voor de APK. Enigste dat misschien moeilijkheden geeft is de olie lekkage, geen idee of zoiets problemen geeft. Maar goed schoonmaken van te voren….
Auto optakelen gaat het niet worden, is het afdak niet sterk genoeg voor denk ik. Maar zoals op de bovenste foto moet het wel lukken, valt best mee zo hoog als de auto moet komen.
Ik heb een 3 ton krik die onder de auto past, niet zo mooi als op de foto maar het moet lukken.
Auto moet binnenkort ook weer voor de APK. Enigste dat misschien moeilijkheden geeft is de olie lekkage, geen idee of zoiets problemen geeft. Maar goed schoonmaken van te voren….
- Maarten-Jan
- Site Admin
- Berichten: 4561
- Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Ophanging en meer
Hans mailde me nog, hij vroeg of ik deze foto er ook nog bij wilde zetten!
Ik kan me nog herinneren dat ik helemaal stuk zat aan het einde van de dag. Terwijl ik alvast naar huis reed heeft Hans toen nog de motor afgebouwd en aangesloten. Wij hadden samen de wissel gedaan. Voorafgaand haalden we een Thema donor op uit het zuiden van Limburg. Die auto had een probleem, hij reed niet boven een bepaald toerental. Ik geloof dat hij niet harder ging dan 90. Een lange reis. Toen de motor overgezet was bleek het probleem niet meer te bestaan.
Ik kan me nog herinneren dat ik helemaal stuk zat aan het einde van de dag. Terwijl ik alvast naar huis reed heeft Hans toen nog de motor afgebouwd en aangesloten. Wij hadden samen de wissel gedaan. Voorafgaand haalden we een Thema donor op uit het zuiden van Limburg. Die auto had een probleem, hij reed niet boven een bepaald toerental. Ik geloof dat hij niet harder ging dan 90. Een lange reis. Toen de motor overgezet was bleek het probleem niet meer te bestaan.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW
Lancia Thema 8.32 SW
Re: Ophanging en meer
Mooie foto en werkplaats! Als ik een takel en steekkar had zou ik het ook op die manier doen.
En ik hoor dat het best een boel werk is om te doen. Probeerde jullie alles soms in 1 of 2 dagen te doen? Ik heb gelukkig geen haast, 2 tot 4 maanden is prima. Terwijl de motor bij het revisie bedrijf is kan ik het lege motorruim onder handen nemen.
Een auto omhoog krikken heb ik altijd al eng gevonden. Een auto is zwaar en als het mis gaat heb je veel schade aan de auto (of jezelf). In dit geval hoeft de motor niet mee omhoog, scheelt weer 200? kilo. Ik werk trouwens nooit onder een auto zonder kriksteunen en een extra stapel autobanden.
En ik hoor dat het best een boel werk is om te doen. Probeerde jullie alles soms in 1 of 2 dagen te doen? Ik heb gelukkig geen haast, 2 tot 4 maanden is prima. Terwijl de motor bij het revisie bedrijf is kan ik het lege motorruim onder handen nemen.
Een auto omhoog krikken heb ik altijd al eng gevonden. Een auto is zwaar en als het mis gaat heb je veel schade aan de auto (of jezelf). In dit geval hoeft de motor niet mee omhoog, scheelt weer 200? kilo. Ik werk trouwens nooit onder een auto zonder kriksteunen en een extra stapel autobanden.
Re: Ophanging en meer
Die werkplaats hadden we toen maar 1 dag tot onze beschikking, dus dat moest wel snel.
Volgens mij hebben we toen het blok + subframe van de blauwe in de groene gezet. Er moest wel een motorsteun voor de airco overgezet worden, maar het was op zich wel te doen.
De auto zonder motor is idd niet bijzonder zwaar, maar safety first. Met het in kleine stukjes op krikken en telkens de ruimte opvullen duurt het alleen wat langer.
Volgens mij hebben we toen het blok + subframe van de blauwe in de groene gezet. Er moest wel een motorsteun voor de airco overgezet worden, maar het was op zich wel te doen.
De auto zonder motor is idd niet bijzonder zwaar, maar safety first. Met het in kleine stukjes op krikken en telkens de ruimte opvullen duurt het alleen wat langer.
Laatst gewijzigd door Hans8V op 05 mar 2020, 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75
Re: Ophanging en meer
Motorsteun? Airco?
Waar heb ik dat vaker gehoord
Waar heb ik dat vaker gehoord
Re: Ophanging en meer
Wel bijzonder dat jullie het in 1 dag voor elkaar hebben gekregen. Dat doe ik jullie zeker niet na, ik word al gestrest als ik er aan denk!
Airco steun zit er bij mij ook op, maar ik twijfel of ik die (incl. de rest van de airco) verwijder. Ik heb de ABS en stuurbekrachtiging al weg, en die mis ik niet, maar de airco wil ik liever houden. Probleem is dat die alleen maar geld kost, het ding verliest 400~500 gram gas per jaar. Er zit contrast vloeistof in maar lekkage is niet te vinden. Gas is echt duur tegenwoordig dus het wordt of maken of weg.
Verdamper heb ik nieuw liggen en condensator is nog wel te vinden. Compressor is volgens mij redelijk universeel (intern) en zou dus gereviseerd kunnen worden. Maar de leidingen ben ik niet zo zeker van of die wel goed genoeg zijn voor R134A. Er staat R12 op maar R134A is een dunner gas en kan misschien via die rubberen leidingen ontsnappen.
Ik dacht dat ze ergens begin jaren 90 over zijn gestapt van R12 naar R134A dus ik denk dat er wel R134A leidingen zijn voor de Thema maar of die ook in mijn 1e serie Thema passen? Iemand een idee?
Airco steun zit er bij mij ook op, maar ik twijfel of ik die (incl. de rest van de airco) verwijder. Ik heb de ABS en stuurbekrachtiging al weg, en die mis ik niet, maar de airco wil ik liever houden. Probleem is dat die alleen maar geld kost, het ding verliest 400~500 gram gas per jaar. Er zit contrast vloeistof in maar lekkage is niet te vinden. Gas is echt duur tegenwoordig dus het wordt of maken of weg.
Verdamper heb ik nieuw liggen en condensator is nog wel te vinden. Compressor is volgens mij redelijk universeel (intern) en zou dus gereviseerd kunnen worden. Maar de leidingen ben ik niet zo zeker van of die wel goed genoeg zijn voor R134A. Er staat R12 op maar R134A is een dunner gas en kan misschien via die rubberen leidingen ontsnappen.
Ik dacht dat ze ergens begin jaren 90 over zijn gestapt van R12 naar R134A dus ik denk dat er wel R134A leidingen zijn voor de Thema maar of die ook in mijn 1e serie Thema passen? Iemand een idee?
- Maarten-Jan
- Site Admin
- Berichten: 4561
- Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Ophanging en meer
Zoals ik het heb begrepen moeten alleen de pakkingrubbers vervangen worden. De leidingen zelf voldoen. Ik zou de airco er nooit uithalen. Laat hem lekker zitten. Of hij het nu wel of niet doet maakt toch niet uit? Kun jehem altijd nog eens reviseren.
Het issue dat Hans aanhaalt is dat hij de airco steun moest wisselen en dat is een fikse klus...
Het issue dat Hans aanhaalt is dat hij de airco steun moest wisselen en dat is een fikse klus...
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW
Lancia Thema 8.32 SW
Re: Ophanging en meer
Die van mij draait al een paar jaar op r134a.
Nieuwe condensor, nieuw filterdroger, alle o-ringen vervangen door nieuwe r134a geschikte, compressor nieuw (of reviseren), adapter vulnippels gemonteerd en gevuld met 900 gr (iets minder omdat de druk hoger is)
Nieuwe condensor, nieuw filterdroger, alle o-ringen vervangen door nieuwe r134a geschikte, compressor nieuw (of reviseren), adapter vulnippels gemonteerd en gevuld met 900 gr (iets minder omdat de druk hoger is)
Re: Ophanging en meer
Systeem is in het verleden al omgebouwd naar het nieuwe gas, daar heeft hij een jaar of drie probleemloos mee gedraaid. Toen is al het gas ontsnapt door een lekke verdamper, welke ik (met veel moeite) heb vervangen voor een niet juiste exemplaar. Ik heb sinds dien een originele nieuwe gevonden in Italië, deze ligt dus klaar om ingebouwd te worden.
De zomer na het vervangen van de verdamper is de airco extreem zwaar belast geweest. Op de autostrada met een temperatuur van rond de 40 graden de airco echt op maximum vermogen laten draaien en dat voor verscheidende uren achter elkaar. Er zaten 3 volwassenen, 2 grootte honden en een poes in de auto, en ook een aanhanger achter de auto. Hij deed het wel goed moet ik zeggen, soms spuwde het ventilatie rooster kleine stukjes ijs in je gezicht.
Maar misschien dat de compressor zo heet is geworden dat de keerring niet goed meer is? Ik heb geen flauw idee.
Nieuw zijn ze best duur, maar ik vermoed dat reviseren niet veel gaat schelen. Eerst eens kijken welke compressor er nou in mijn auto zit.
En heeft iemand nog een complete set leidingen liggen in het geval deze bij mij toch lek zijn?
De zomer na het vervangen van de verdamper is de airco extreem zwaar belast geweest. Op de autostrada met een temperatuur van rond de 40 graden de airco echt op maximum vermogen laten draaien en dat voor verscheidende uren achter elkaar. Er zaten 3 volwassenen, 2 grootte honden en een poes in de auto, en ook een aanhanger achter de auto. Hij deed het wel goed moet ik zeggen, soms spuwde het ventilatie rooster kleine stukjes ijs in je gezicht.
Maar misschien dat de compressor zo heet is geworden dat de keerring niet goed meer is? Ik heb geen flauw idee.
Nieuw zijn ze best duur, maar ik vermoed dat reviseren niet veel gaat schelen. Eerst eens kijken welke compressor er nou in mijn auto zit.
En heeft iemand nog een complete set leidingen liggen in het geval deze bij mij toch lek zijn?
Re: Ophanging en meer
Als hij stukjes ijs spuugt is hij al niet goed meer. Waarschijnlijk toen al te weinig koudemiddel. Een airco die net te weinig koudemiddel heeft wordt te koud. En kan zelfs bevriezen. Je krijgt dan plaatselijke drukophoping in de verdamper. Door bevriezing geen circulatie meer en daardoor ook niet voldoende smering in de pomp.