Ophanging en meer

Hier kun je je eigen projecten kwijt. Van vervangen van de bougies tot volledige restauratie; houd ons hier op de hoogte en plaats foto's!
Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: Ophanging en meer

Bericht door Daniel_25 » 17 apr 2021, 18:46

Met dank aan de nieuwe webshop van Maarten-Jan weer een klein projectje kunnen uitvoeren: een sigarettenaansteker voor de achterpassagiers.
Voorbereidings stekker zat er al dus hoefde ik alleen nog maar een klein stukje extra kabelboom te maken. Meestal houd ik niet van die extra "onzin" maar dit vind ik wel wat.
Bijlagen
Sigarettenaansteker_achter.jpg

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Ophanging en meer

Bericht door Maarten-Jan » 17 apr 2021, 20:27

Dat is in de huidige tijd een hele fijne accessoire! Goed gedaan.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: Ophanging en meer

Bericht door Daniel_25 » 10 jun 2021, 18:07

Nu het mooi weer is, en ik weer zin heb om te rijden, heb ik weer wat aan de auto veranderd. De ontstekingsvervroeging stond nog zoals hij origineel was (euro 95) maar die heb ik nu veranderd naar de gene die in de katalysator loze versie zat (euro 98). Verschil in vervroeging is soms best veel, in enkele gevallen zelfs 12.5 graden meer. Bij de eerste paar ritten goed gekeken of hij niet ging pingelen maar niks kunnen horen of meten. De auto accelereert voelbaar sneller dan ik mij herinnerde! Ik had niet verwacht dat de ontstekingstijdstip zoveel effect zou hebben…..en dat klopte ook want er was nog een andere reden. De turbodruk is uit zichzelf gestegen van 168 kPa naar 182 kPa, de Thema heeft zichzelf dus opgevoerd. Ik moet nog kijken waarom dat is al vermoed ik dat bij de revisie van de turbo het wastegate stangetje een slag te strak is gezet en dus te laat open gaat.

Een week geleden ook een rit van 600 km naar Duitsland en terug gemaakt. Er waren veel files dus gelijk de nieuwe snelheids-geregelde ventilator kunnen testen. Die doet het goed, er is niks meer te horen en de motor blijft op constante temperatuur. Ook was het verbruik best netjes met 13.4 Km/L.

Enigste (kleine) ergernis is dat ik een heel klein beetje getik hoor van een van de kleppen (meer dan ze normaal doen). Aangezien het tikken ongeveer elke 5 a 10 seconden begint en verdwijnt kan het alleen maar een klepstoter zijn die niet helemaal rond/plat of te ruim is. Het is namelijk het enige onderdeel wat met die snelheid ronddraait. Ga ik niks aan doen tot de distributie er toch af moet (of als het erger wordt).

Nu nog instellen: acceleratie verrijking (want die heb ik nog steeds niet aan gezet).

Gebruikersavatar
wpcastillom
Berichten: 558
Lid geworden op: 10 feb 2009, 18:04
Locatie: Amsterdam

Re: Ophanging en meer

Bericht door wpcastillom » 10 jun 2021, 18:27

182 kpa, hoeveel bar is dat?

Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: Ophanging en meer

Bericht door Daniel_25 » 10 jun 2021, 20:55

Dat is 0.82 bar (boven atmosfeer). Is niet veel of gevaarlijk want de overboost van eerste serie turbo was dacht ik 0.90 bar en daar zit ik nog onder (de Delta is zelfs hoger dan dat dacht ik). Het was alleen de bedoeling om hem op 0.68 bar te laten omdat ik hem snel zat vond en dan eventueel euro 95 benzine kan tanken zonder problemen.

Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: Ophanging en meer

Bericht door Daniel_25 » 15 jun 2021, 14:02

Een jaar terug had ik problemen met de startmotor die niet werkte, of om exacter te zijn de starterrelais (want ik hoorde niks, zelfs geen klik). Startmotor heb ik toen vervangen en alles deed het weer tot een paar dagen terug. Nu hoorde ik weer niks bij het draaien van de sleutel maar na een paar seconden de sleutel op start stand gehouden te hebben deed hij het plots wel weer…. Misschien toch niet het starterrelais maar de contactslotschakelaar?
Ik had al een reserve gekocht maar na monteren werkte deze niet goed. Starten deed hij wel maar het deel van de elektra welke wordt onderbroken (uitgeschakeld) bij het starten van de motor ging niet vanzelf meer aan. Bij het bewegen van de sleutel soms wel soms niet.
Bleek dus niet de juiste te zijn want hij is net iets anders. Op de foto is de linker de juiste en de rechter de gene die volgens ePER en webwinkels voor de Thema / Croma zou moeten zijn maar dus niet goed werkt.
De goede met nummer, 5882266, zou voor de Duno, Panda, Uno, Delta en Fiorino moeten zijn (en dus schijnbaar ook mijn Thema).
Ik vind het maar vreemd dat ze twee schakelaars maken die bijna het zelfde zijn maar toch net niet. Weet iemand toevallig of de 2e serie Thema een ander contactslot heeft en dus een andere schakelaar heeft gekregen?
Bijlagen
Contactslotschakelaar.jpg

Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: Ophanging en meer

Bericht door Daniel_25 » 05 dec 2021, 17:01

Zoals wel vaker is het weer gaan kriebelen over wat ik nu weer kan doen met de Thema. Na wat wikken en wegen of beter gezegd passen en meten besloten om elke bougie zijn eigen bobine te geven, of althans een poging te wagen.
Een bobine (COP) vinden welke passend gemaakt kan worden is verschrikkelijk lastig, er zijn zo ontzettend veel soorten en maten dat het lijkt of elk type motor zijn eigen type heeft. Bij de meesten is er simpelweg geen informatie over vorm en aansturing. Uiteindelijk op bosch-motorsport een pagina gevonden waar een bobine op staat welke ik (hoop ik) werkend en passend kon maken. Naam van de bobine is P65-T met nummer 0221604024, en volgens internet origineel bedoelt voor een Ford EcoBoost motor.
Een test bobine gekocht en na flink wat passen en meten een manier gevonden om hem fatsoenlijk te monteren (zie foto).
COP.jpg
Ik moet nu dus wel andere kleppendeksels gebruiken, ik denk dat ze van de latere serie 8 kleppen motor zijn, maar dat is niet erg. De vier uitstekende delen van de aluminium strip zijn een beetje naar boven gebogen, dit is niet goed te zien op de foto, zodat hij precies parallel lopen aan de cilinderkop. Ook kwam ik er achter dat niet alle bougies even ver uit elkaar staan, vandaar dat de derde bout niet in het midden zit.
Volgende probleem was de stekker, deze was moeilijker te vinden dan de meer gebruikelijke “Bosch timer“ stekkers. Deze zijn te koop bij Farnell, een website waar je niet voor het plezier door hun aanbod gaat bladeren…..
Toen kwam ik er achter dat mijn bougies niet gebruikt konden worden, ze waren te dik (er is ook altijd wat! :crazy: ). Maar gelukkig makkelijk op te lossen door bougies te gebruiken met sleutelwijdte van 16mm want bij deze is het keramiek dunner.
Verder ben ik nog niet gekomen want de rest kan ik niet binnen doen. De kabelboom aanpassen en alles monteren doe ik liever niet in dit weer. Of het ook echt gaat werken moet nog blijken.

Maar als het lukt heeft het wel een paar voordelen:
– Geen bougiekabels meer met zijn nadelen (welke ik op maat moest maken).
– Elke cilinder zijn eigen bougie, dus bij defect verlies ik maar één cilinder.
– Een stuk minder “zooi” in het motorruim.
– Bougies gaan iets langer mee (ik heb nu wasted spark)

Maar ook enkele nadelen:
– Onmogelijk om bobines door te meten.
– Lastig om ontstekingstijdstip te controleren (geen bougiekabels meer).

Er staat de auto trouwens nog een tweede aanpassing te wachten, ik wil een stationair regelaar monteren zodat de extra lucht schuif (inclusief luchtbuizen) verwijderd kunnen worden. Deze wordt waarschijnlijk ook van Ford. Ik denk dat ik hem passend kan maken door hem direct onder op het gasklephuis te monteren, maar daar moet ik nog even over nadenken. (Zie foto voor wat ik wil gebruiken.)
IAC.jpg

Gebruikersavatar
wpcastillom
Berichten: 558
Lid geworden op: 10 feb 2009, 18:04
Locatie: Amsterdam

Re: Ophanging en meer

Bericht door wpcastillom » 06 dec 2021, 09:15

Lekker bezig! Even een vraag, ik ben zelf van plan om een aftermaket ECU op mijn 1.6 ie HF turbo blok (8v) te zetten. Daarvoor heb ik een trigger wheel nodig. Weet jij of deze ergens kant-en-klaar te koop zijn of weet je iemand die deze kan maken voor dit blok?

Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: Ophanging en meer

Bericht door Daniel_25 » 06 dec 2021, 16:04

Dat is wel lastig, want het tiggerwheel voor mijn auto heb ik zelf gemaakt (je kan dat lezen op de eerste pagina van dit topic). Ik ga er van uit dat er vast wel tunings bedrijven zijn die dat ook kunnen maken. Er zijn bijvoorbeeld ook losse triggerhweels te koop welke je op je bestaande poelie kunt lassen. Hoe dan ook is zelf maken best een klus als je het goed wilt doen.
Heel misschien is er een poelie van een andere Lancia / Fiat te vinden welke de origine kan vervangen maar daar heb ik helaas niet genoeg kennis van.
Een Thema poelie zal wel niet passen of niet?

Gebruikersavatar
wpcastillom
Berichten: 558
Lid geworden op: 10 feb 2009, 18:04
Locatie: Amsterdam

Re: Ophanging en meer

Bericht door wpcastillom » 06 dec 2021, 18:35

Een thema poelie is veel dikker dan die van mij en zit met vier bouten vast, die van mij met drie. Dus dat gaat denk ik niet werken.
1.6
1.6.jpg
2.0
2.0.jpg
Ik vond wel de volgende trigger wheel van een Lancia Kappa
IMG_7117-scaled 7652276.jpg
kappa turbo.jpg
Die zou ik op zich op mijn poelie kunnen plaatsen als ik er drie gaten in maak. Dit is mijn poelie
1.6 ie.jpg

Plaats reactie

Terug naar “Projecten”