Ophanging en meer

Hier kun je je eigen projecten kwijt. Van vervangen van de bougies tot volledige restauratie; houd ons hier op de hoogte en plaats foto's!
Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: Ophanging en meer

Bericht door Daniel_25 » 26 apr 2019, 11:02

Omdat ik sequentiële injectie wou hebben is er dus een fase sensor nodig. Bij Geuzendam de verschillende verdelers zitten bekijken en daar eentje gevonden die een VR sensor in de verdeler heeft zitten. Ik denk dat hij van een Lancia Delta is, maar hij past precies.
Deze had 2 nokjes aan de binnenkant waarvan ik er eentje heb weggehaald.
Verdeler zo ingesteld dat deze aangeeft wanneer cilinder 1 in de compressie fase is.
Ik heb het asje korter gemaakt en er een denkseltje op gezet. Ik gebruik namelijk alleen de sensor, geen rotor en dergelijke meer nodig.
Deze sensor heeft ook een afgeschermde kabel nodig.
Bijlagen
Fase sensor.jpg

Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: Ophanging en meer

Bericht door Daniel_25 » 26 apr 2019, 11:09

Omdat de injectoren die er op zaten nogal onder bemeten zijn, ze gaan bij vol gas 100% open, heb ik andere gezocht. Ze raden namelijk aan dat ze niet meer dan 85% van de tijd gebruikt worden (duty cycle) om ze zelfs bij vol gas nog goed te kunnen regelen. Ook wou ik voor eventuele verhoging van het vermogen nog spelingsruimte hebben.
Probleem is dat mijn auto maar 1 inlaat klep heeft per cilinder, en bijna alle moderne auto’s hebben er 2. Deze injecteren dan ook met een gespleten straal.
Uiteindelijk voor de Bosch 0280155868 injectoren gegaan: 400 cc op 3.5 bar druk. Goed voor ongeveer 50 PK per injector en geen gespleten straal.

Dan nog moeite moeten doen om te meten wat de “dead-time” van de injectoren is.
Monteren was niet zo moeilijk aangezien er natuurlijk al injectoren op zaten en de nieuwe dezelfde lengte hebben.
Injectoren.jpg
Brandstofdruk is iets verhoogd, van 3.0 naar 3.5 bar. Ook zit er nu een brandstofdrukmeter op, zo kan ik zien of de pomp en regelaar nog goed werken.
Deze zit onderaan het filter gemonteerd.
Brandstofdrukmeter.jpg

Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: Ophanging en meer

Bericht door Daniel_25 » 26 apr 2019, 11:25

De gaskleppositiesensor die er op zat is niks anders dan een schakelaar, en dus niet te gebruiken. Er zijn gaskleppositiesensoren te vinden die dezelfde maat hebben en er meteen opgeschroefd kunnen worden (van een of andere Lancia Delta denk ik). Maar aangezien de mijne niet direct aan de gasklep vast zit maar via stangen is de precisie ver te zoeken.
Ik heb een gasklephuis gevonden waar wel plek is om direct op te monteren. Nou ja, bijna, ik heb wel een tussenplaatje moeten maken en een gat in het schutbord.
Gaskleppositiesensor is een Bosch 0280122001. Hij werkt goed.
Je ziet hem aan de rechter kant.
Bijlagen
TPS sensor.jpg

Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: Ophanging en meer

Bericht door Daniel_25 » 26 apr 2019, 11:59

Zonder breedband lambda sonde is er niks te regelen met dit systeem, dus zeker noodzakelijk. Ik heb al een normale lambda sonde in de uitlaat maar die zit vastgerot en kreeg ik er niet uit. Ook wordt het afgeraden om de sonde te dicht bij de motor te plaatsen i.v.m. oververhitting.
Er is een plug gelast vlak voor het flexibele stuk, eigenlijk de enige plaats waar er plek is. Sonde mag namelijk niet naar beneden wijzen omdat er dan water in kan lopen.
Als lambda regelaar een Spartan lambda controller 2 van 14point7 gebruikt.
Eer ik het originele systeem gedemonteerd heb nog wel hiermee de lucht/brandstof verhouding gemeten. Deze ging van ~14.7:1 bij normaal gebruik tot 12:1 bij vol gas (lekker rijk dus). Zo weet ik tenminste wat de motor nodig heeft. Te arm bij veel vermogen is namelijk al heel snel motorschade.
Bijlagen
Lambda sonde.jpg

Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: Ophanging en meer

Bericht door Daniel_25 » 26 apr 2019, 12:20

Er zijn verschillende manieren om de lucht/brandstof verhouding te berekenen, maar ik heb voor de simpelste gekozen: speed-density. Hier heb je een MAP sensor voor nodig, welke al in de MegaSquirt zit en een luchttemperatuur sensor.
Omdat ik een turbo heb moet die sensor na de intercooler zitten om de juiste temperatuur te meten. Het beste is in het inlaatspruitstuk maar die wordt echt heet en kan de meting beïnvloeden.
Ook heb ik een sensor nodig die snel reageert omdat de turbo de temperatuur snel kan doen toenemen. Hiervoor heb ik de Bosch 0280130085 sensor gebruikt.
Ik heb een blokje op de luchtbuis gelast en hier de sensor in gemonteerd, een redelijk koele plek en makkelijk toegankelijk.
Lucht temperatuur meter.jpg

Koelwater temperatuur sensor heb ik de originele gebruikt.
Beide sensoren moeten wel gekalibreerd worden. Je meet de weerstaand op verschillende temperaturen (bijv. 0, 20 en 100 graden) en voert deze gegevens in het programma in.

Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: Ophanging en meer

Bericht door Daniel_25 » 26 apr 2019, 12:27

Over de ontsteking heb ik nog flink zitten twijfelen. Eerst wou ik een bobine direct op de bougie (COP), maar dat was me voor nu te veel gedoe. Want welke zal ik nemen en hoe maak ik ze vast? Dus ben ik voor een wasted-spark systeem gegaan. Geen verdeler nodig en geen dure bobines.
Bougiekabels heb ik zelf op maat moeten maken. Zowel bougies als bougiekabels moeten een weerstand hebben (ontstoord), koperkabel is uitgesloten.
Bobine is een Bosch 0221503407 en de bekrachtigingsmodule is een Bosch 0227100200. De dwell moet wel goed zijn want deze bekrachtigingsmodule heeft geen overlaad beveiliging.
Oplaadspanning is ingesteld op 7~7.5 ampère.

Alles is gemonteerd waar de Microplex eerst zat.
Bijlagen
Ontsteking.jpg

Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: Ophanging en meer

Bericht door Daniel_25 » 26 apr 2019, 12:37

Omdat samen met de Jetronic en Microplex ook de kabelboom is gedemonteerd zat er dus geen kabel meer in die gebruikt kon worden.
De kabelboom dus ook zelf moeten maken. Aangezien ik toch bezig was meteen alles goed gezekerd. Een paar hoofdzekeringen op de accu en een zekerings-relais kast bij de ruitenwisser. Hier zijn ook de zekeringen en relais van de airco, motorkoeler en koplampen ondergebracht.
Bijlagen
Zekeringskast_1.jpg
Zekeringskast_2.jpg

Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: Ophanging en meer

Bericht door Daniel_25 » 26 apr 2019, 12:56

De meeste gegevens die in het nieuwe systeem ingevuld moeten worden zijn te meten of te gokken, maar de ontsekeingstijdstip die nodig is bij verschillende omstandigheden is vrijwel uniek voor elke type motor. Te weinig en je verliest vermogen, te veel en hij gaat kapot.
Aangezien ik niet veel heb veranderd aan de inlaat / uitlaat leek het mij veilig om de ontstekings vervroeging van de Microplex te gebruiken. In het werkplaatshandboek staan de gegevens van de MED601B maar ik heb de MED605A. Gelukkig op internet een document kunnen vinden van een Fiat Croma die ook een MED605A gebruikt. Hieruit heb ik de ontstekings-map gemaakt.

Er zijn 16 van deze grafieken, elk met een andere druk/onderdruk waarde.
Microplex.jpeg

Gebruikersavatar
wpcastillom
Berichten: 558
Lid geworden op: 10 feb 2009, 18:04
Locatie: Amsterdam

Re: Ophanging en meer

Bericht door wpcastillom » 26 apr 2019, 12:57

:clap:

Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: Ophanging en meer

Bericht door Daniel_25 » 26 apr 2019, 13:13

Ik zal vast wel wat dingen zijn vergeten, maar nadat ik alles had ingesteld en gecontroleerd en nog eens gecontroleerd heb ik de auto proberen te starten. Na beetje per beetje de hoeveelheid ingespoten brandstof te verhogen de auto aan het lopen gekregen.
Gelukkig neemt het programma Tunerstudio veel uit handen. Hiermee kun je de Megasquirt automatisch de brandstof hoeveelheid laten inleren.
Een project die zeker voldoening geeft (als het goed gaat), maar eentje die nooit echt af is.

Plaats reactie

Terug naar “Projecten”