Ophanging en meer

Hier kun je je eigen projecten kwijt. Van vervangen van de bougies tot volledige restauratie; houd ons hier op de hoogte en plaats foto's!
Gebruikersavatar
Hans8V
Donateur 2011
Berichten: 1572
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:16
Locatie: Zwolle

Re: Ophanging en meer

Bericht door Hans8V » 25 sep 2020, 23:21

Zolang je de olie sneller aan kunt vullen dan dat het er uit loopt is er niets aan de hand...😂
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75

Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: Ophanging en meer

Bericht door Daniel_25 » 25 mar 2021, 16:37

Bij het mooie weer een paar weken terug de moed gevonden om de turbo te demonteren, want hij lekte nog steeds iets aan de uitlaat zijde. En bij het demonteren de mening gevormd dat een 8v non turbo wel aantrekkelijk is……
Turbo terug gebracht en de man zou hem controleren en na meten. Hij heeft hem op de test bank gedaan en daar lekte hij niet en ook was de waarde van de afdichting/lager bij de uitlaatzijde binnen tolerantie. Wel heeft hij preventief die lager/afdichting vervangen voor een overmaat met een kleinere speling.
Het lekken kwam waarschijnlijk door een te hoge carterdruk. Een combinatie van te kleine ontluchtingsbuis (is nu groter), gesmede zuigers (hebben meer speling) en nog niet ingelopen zuigerveren. Maar als het toch de lager/afdichting was dan is die tenminste ook vervangen.
Alles weer gemonteerd en de mening versterkt dat een turbo loze motor echt aantrekkelijk is…..

Maar goed, alles zit er op en met stationair lopen nog geen lekkage gezien. Nu maar wachten dat ik weer kan gaan rijden en zien of het nu echt goed is.

Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: Ophanging en meer

Bericht door Daniel_25 » 25 mar 2021, 16:40

Afgelopen winter bezig geweest met het uitvoeren van een projectje waar ik al langer over aan het denken was. Een snelheids-geregelde koelventilator, maar dit bleek veel lastiger dan verwacht.
Het idee was simpel: de megasquirt stuurt een solid-state-relais aan welke weer de snelheid van de ventilator regelt door middel van PWM.
Maar bij het testen van de ventilator op een variabele spanningsbron (nog geen PWM) bleek hij bij bepaalde snelheid te gaan resoneren. Een verschrikkelijk geluid welke versterkt wordt door de bladen van de ventilator. Een tweede ventilator deed het zelfde op een net andere snelheid.
Beiden open gemaakt om te zien of er ergens speling zat welke verholpen kon worden. Achterste lager is een bronzen bus welke ik niet kan vervangen maar wel van nieuwe olie kan voorzien. Voorste is een standaard C3 kogel lager welke veel meer speling had dan zou moeten. Maar deze lager zit vast geklonken in het aluminium en moest ik er uit breken. Nieuwe lager kon ik alleen vast zetten met 2k epoxy lijm. Alles goed schoon gemaakt en weer gemonteerd en gelukkig was het geluid weg.
De relais die ik wou gebruiken kan maximaal 22A continu aan en de ventilator trekt 18~20A op maximaal vermogen. Maar op lagere snelheid is deze stroom veel hoger, ik heb bij het opstarten van de motor minimaal 120A gemeten (hoger gaat mijn meter niet!). En om dat enkele tientallen keren per seconden aan en uit te zetten is geen goed idee. Enigste praktische oplossing voor mij was een weerstand van 0.82 Ohm in series met de motor te monteren. Maximale stroom nu is 15A maar de maximale geregelde snelheid is nu ook maar 50% (maar nog snel zat).
Alles aangesloten en de snelheid is goed te regelen maar in gezelschap van een nieuw naar geluid: een klikkend geluid precies op de frequentie van het PWM signaal. De inductiespanning veroorzaakte een deel van dit geluid en het andere door de “klap” van het in één keer aanzetten van de motor (maar dan 39x per seconden). Dit opgelost door een 3300uF condensator en diode parallel aan de motor aan te sluiten.
Na al die moeite werkt het eindelijk zoals ik het (zo simpel) had voorgesteld. Ventilator gaat aan bij 87 graden en loopt dan op 15% van zijn snelheid en dat loopt geleidelijk op tot 50% bij 93 graden. Meer dan 50% kan niet vanwege de weerstand. Maar als dat nog niet genoeg koelt dan is er nog het originele systeem welke nog gewoon zit aangesloten en het PWM systeem en weerstand overbrugt voor 100% snelheid.
De weerstand wordt natuurlijk heet want hij verstookt in het ergste geval 50 watt, daarom zit hij achter de ventilator gemonteerd. Zie foto 1. Mocht hij toch kapot gaan door de hitte, want de turbo zit er vlak achter, dan moet hij verhuizen naar een andere plek.
De condensator en diode bovenaan gemonteerd zodat die ook gemakkelijk vervangen kunnen worden als ze sneuvelen. Zie foto 2.
Ik heb de motor alleen nog maar stationair laten draaien en het lijkt tot nu toe te werken. Die 15% is al genoeg om hem bij de 87 graden te houden. Nu alleen nog wachten op warmer weer.
Bijlagen
Weerstand.jpg
Condensator.jpg

Gebruikersavatar
wpcastillom
Berichten: 558
Lid geworden op: 10 feb 2009, 18:04
Locatie: Amsterdam

Re: Ophanging en meer

Bericht door wpcastillom » 25 mar 2021, 17:33

Ingenieuze oplossing hoor!

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Ophanging en meer

Bericht door Maarten-Jan » 26 mar 2021, 11:28

Indrukwekkend! Wat ik me wel afvraag, welk probleem los je hiermee op? In de Kappa heb je een twee snelheden ventilator. Dat voldoet al een heel eind. In mijn Montecarlo heb ik een dubbele schakelaar/sensor gemonteerd die bij twee verschillende temperaturen aanslaat waardoor ik of 1 of 2 ventilatoren aanstuur.

Overigens denk ik dat de hitte van de turbo meevalt als je de meeste koeling nodig hebt, dat is immers op lage snelheid of stationair. Niet het toerengebied waarin de turbo hard werkt.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: Ophanging en meer

Bericht door Daniel_25 » 26 mar 2021, 17:54

Het lost inderdaad geen probleem op, het originele systeem deed wat hij doen moest en dat al 33 jaar lang.
Hoofd reden is meer om te kijken of het kan. Het plezier (en ergernis) van experimenteren en uitdenken van hoe zoiets het beste gedaan kan worden en als het dan eindelijk gelukt is de voldoening hebben dat het werkt (zelfs als het geen nut heeft). Het idee zelf begon heel simpel: “waarom laten ze dat ding niet langzamer draaien in plaats van elke 10~20 seconden te gaan loeien?” En zo begin je dus een “probleem” op te lossen.
Maar desalniettemin zijn er wel enkele kleine voordelen denk ik. Het is stiller, ventilator is nu niet meer te horen onder de meeste omstandigheden. Ook houd het de temperatuur van het motorruim iets lager omdat hij langzamer maar langer aan blijft. En nu heeft hij twee systemen parallel aan elkaar, als er ééntje faalt doet het andere het nog gewoon.

Zo is de Thema nu een verzameling van experimenten en ideeën geworden en zolang ik blijf leren en het leuk genoeg blijft vind ik het prima.

Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: Ophanging en meer

Bericht door Daniel_25 » 04 apr 2021, 17:27

Weer wat zitten knutselen met de auto want de deur rechts achter wou soms niet op of van het slot. Motortje hoor ik dan ook wat rare geluiden maken. Ik heb die motor al 2x vervangen dus ik dacht een slecht contact maar na het meten van de motor is deze toch echt niet goed. Een goede trekt iets van 50 watt en deze maar 15 watt. Motortje uit elkaar gehaald en de oorzaak bleek een smerige commutator te zijn. Dat risico heb je met 2de hands onderdelen.

Ook deed een ruitbediengings schakelaar het vaak niet, zelfde euvel als in de Thema van mijn vader, dus die ook maar gelijk gemaakt. Dit is trouwens al vaker voorgekomen waardoor een deel van de schakelaars van een andere type zijn gebruikt (2de of 3de serie Thema misschien?). Deze andere type hebben verlichting ingebouwd en dat vind ik wel wat.
Alle schakelaars die in mijn auto horen open gemaakt, schoongemaakt en er een ledje in gezet zoals standaard al in het andere type zit. Op de foto zie je links het andere type en rechts de gene die in mijn auto zaten (maar met extra gesoldeerde ledje). Ik heb wel een 10.000 ohm weerstand moeten gebruiken omdat hij anders veel te fel werd (zelfs nu is hij feller).
Nu maar hopen dat de schakelaars het weer een poosje uithouden.
Bijlagen
Ruitbedinings_schakelaar.jpg

Gebruikersavatar
wpcastillom
Berichten: 558
Lid geworden op: 10 feb 2009, 18:04
Locatie: Amsterdam

Re: Ophanging en meer

Bericht door wpcastillom » 04 apr 2021, 23:27

Dat zou ik ook wel willen, verlichte schakelaars. In de Prisma zijn ze nog erg ouderwets.

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Ophanging en meer

Bericht door Maarten-Jan » 07 apr 2021, 01:16

Leuk gedaan zeg!
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Hans8V
Donateur 2011
Berichten: 1572
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:16
Locatie: Zwolle

Re: Ophanging en meer

Bericht door Hans8V » 08 apr 2021, 16:54

Lekker bezig hoor! De schakelaars van een type 3 zijn volgens mij altijd verlicht, dus kun je die ook gebruiken om allemaal hetzelfde knoppen te hebben.

En zo'n 8V non-turbo blok is inderdaad heel erg mooi! :D
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75

Plaats reactie

Terug naar “Projecten”