Pagina 7 van 17

Re: Ophanging en meer

Geplaatst: 15 mei 2020, 18:24
door Daniel_25
Goed idee, dat kopervet, roesten ze misschien niet meer vast na een paar jaar. Ik vraag mij af of dat ook werkt bij het uitlaatspruitstuk en turbo, die bouten en moeren zaten echt ontzettend vast!
Het is zeker fijn dat alles weer schoon is, maakt het opbouwen een stuk fijner. Maar voor ik daar aan toe ben heb ik nog heel wat te doen, vervelen doe ik mij voorlopig niet.

Re: Ophanging en meer

Geplaatst: 17 mei 2020, 09:19
door Maarten-Jan
Dat is in deze tijd wel fijn! Ik heb een pot/blik kopervet gekocht en daarin staat een kwast. Hiermee vet ik elke draad van elke bout in die ik monteer op de Montecarlo. Zo loopt het soepel en kan ik het later eenvoudiger losmaken. En het beschermt tegen corrosie.

Ik gebruik het ook op uitlaat bevestigingen. Het vet zal uiteindelijk wel verbranden, dus of het echt helpt weet ik niet.

Re: Ophanging en meer

Geplaatst: 22 jul 2020, 11:55
door Daniel_25
Helaas niet zo veel kunnen doen als ik wou, er komen telkens dingen tussen die belangrijker zijn.

Wel staat het motorblok en cilinderkop klaar om weer opgebouwd te worden, ik hoop dat ik dat de komende weken voor elkaar kan krijgen.

Het volgende is gedaan met het motorblok (door het revisie bedrijf):
Cilinder is uitgeboord / gehoond naar 85mm. Dit is gedaan omdat 85mm zuigers het snelste te leveren waren.
Zuigers zijn van Wiseco. Deze zijn van 2618 aluminium gemaakt, dat wordt dus rustig warm rijden. Wossner kon ook maar daar hebben ze een iets minder goede ervaring mee gehad bij het revisie bedrijf. Voorkeur was standaard gegoten zuigers met overmaat, maar die zijn dus echt niet meer te vinden.
Alle lagers vervangen voor “sport” lagers van Glyco. Of dit ook echt beter is zal de tijd wel uitwijzen.
Vliegwiel, krukas en poelies zijn gebalanceerd. Vooral in de poelie waar ik zelf een trigger wheel op heb gezet zat veel onbalans.
Alle oppervlakte waar een keerring mee in aanraking komen zijn gepolijst.

Cilinderkop gevlakt, inclusief de uitlaatzijde, want die was niet mooi meer. Uitlaatkleppen, klepgeleiders en klepsteelrubbers zijn vervangen.

Alle maten / spelingen van de nokkenassen, balansassen, stoters enz gecontroleerd.

Ook is de Turbo gereviseerd, bleek olie naar de inlaat te lekken. Ook hebben ze een scheur in de behuizing gevonden, maar vervanging is zeer moeilijk te vinden. Deze scheur is zo klein dat het geen problemen zou moeten geven.

Re: Ophanging en meer

Geplaatst: 22 jul 2020, 13:34
door wpcastillom
Ziet er goed uit zeg!
Waarvoor heb je eigenlijk die trigger wheel?

Re: Ophanging en meer

Geplaatst: 22 jul 2020, 15:51
door Maarten-Jan
Al die turbo behuizingen hebben een scheur. Een bekende constructiefout. Ook mij werd verzekerd dat dit geen probleem zou opleveren.

Mooi werk is er gedaan. Ga je de hele aandrijflijn nog laten balanceren?

@wpcastillom; een trigger Wheel is voor de aftermarket ECU die Daniel gebruikt. Hiermee weet de computer wanneer de motor op tdc staat.

Re: Ophanging en meer

Geplaatst: 22 jul 2020, 18:05
door Erwin123
Gaaf om te zien en te lezen. Goed bezig Daniel! :thumbup:

Re: Ophanging en meer

Geplaatst: 22 jul 2020, 21:25
door Daniel_25
@ Maarten-Jan
Dat is mij ook verteld, en zelfs als ik een nieuwe behuizing zou vinden dat die dan bijna zeker meteen weer gaat scheuren. Binnenwerk van de turbo is trouwens geheel vernieuwd en de roest aan de buitenkant verwijderd, zo ziet hij er (voorlopig) weer mooi uit.
Aandrijflijn balanceren heb ik nog nooit aan gedacht. Heb je het dan over de aandrijfassen en/of de druk groep?

Nu maar hopen dat alles goed is gedaan (ze weten natuurlijk wel wat ze doen), maar mocht het fout gaan dan heb ik garantie. Daarom heb ik de krukas en zuigers laten monteren, de rest doe ik zelf.

Er komt ook een nieuwe oliepomp op de motor, dit omdat de mijne een kleine speling begon te krijgen. Werkte nog wel maar zou wat druk kunnen verliezen als de olie erg dun wordt.

Hier een foto van de poelie met trigger wheel, je kunt zien dat er veel onbalans in zat. Niet het mooiste met al die gaten, maar er moet natuurlijk ergens massa weg gehaald worden.

Re: Ophanging en meer

Geplaatst: 25 jul 2020, 10:12
door Daniel_25
Hier een foto van de zuiger, je kunt zien dat hij zijn beste tijd gehad heeft. Alle vier zijn het zelfde, ik vraag mij af wat de oorzaak was. Ik weet dat de verrijkingsmodule al jaren kapot was en de motor dus bij bepaalde omstandigheden niet rijk genoeg liep. Met te weinig brandstof kan hij gaan pingelen/kloppen waarbij de ecu continu de ontsteking moest aanpassen. Misschien dat hij jaren op het randje van pingelen heeft gelopen.
Zuiger_versleten.jpeg
En hier zie je de keerring die bij het vliegwiel zat, zoals te zien is die vrijwel uitgedroogd en dus vol met scheuren. Hij lekte nog niet, maar ik vermoed dat dat niet lang op zich had laten wachten.
Alle keerringen worden vervangen met Viton exemplaren, deze zouden een betere resistentie tegen hitte en chemicaliën moeten hebben.
Keerring_versleten.jpeg

Re: Ophanging en meer

Geplaatst: 25 jul 2020, 19:17
door Hans8V
Dat wordt een heel mooi blok! En een stuk beter dan nieuw 👍👊

Re: Ophanging en meer

Geplaatst: 21 aug 2020, 19:14
door Daniel_25
De laatste paar weken niet zo veel kunnen doen. Het was te warm en ik moest wachten op onderdelen. De koppakking die ze hadden meegeven was niet de juiste, bleek voor een Fiat 131 of zoiets te zijn. Zijn bijna het zelfde maar de koelkanalen komen net niet uit. De koppakking die ik nu heb gebruikt is van het merk Athena en gemaakt van MLS of iets dergelijks. Ik heb deze nodig omdat de boring van de normale koppakking te klein is.
Ook was er een “fout” gemaakt met de zuigers. Volgens de gegevens van de fabrikant zouden ze een compressieverhouding moeten geven van 7.5:1 maar dat zijn ze dus niet, het zijn 8.0:1 compressie zuigers. Dit samen met de grotere boring geeft het een werkelijke compressie van ~8.1:1. Ik tank toch euro 98 dus zal dat wel loslopen denk ik. Maar als ik dit van te voren had geweten had ik de Wösner zuigers genomen, welke ook 8:1 zijn, en dan had ik een normale koppakking kunnen gebruiken. Maar dat weet ik dan voor de volgende keer. Misschien knalt de motor wel uit elkaar als ik hem ga starten en kan ik die kennis gelijk in praktijk brengen…..
Verder heb ik voor een andere kleppendeksel gekozen, ik vind deze mooier en praktischer. Ook heb ik een carterpan pakking gebruikt die er niet tussenuit plet als je de bouten goed aandraait.
Nu moet de boel naar buiten en samen met de versnellingsbak op het subframe gezet worden. Van de versnellingsbak heb ik trouwens ook alle drie de keerringen vervangen, misschien niet nodig maar ik kon er nu toch goed bij.

Zie de foto’s zoals hij er nu bij staat. Ik hoop dat hij net zo goed loopt als hij er uit ziet.