Binnenkort dan een tussenresultaat! Vandaag kwam de postbode met de nieuwe koppelingsset aangewandeld dus de bak en het blok kunnen we aan elkaar geschroefd worden
Lancia Thema 8.32 1989 groot onderhoud
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 26 jan 2020, 13:56
Re: Lancia Thema 8.32 1989 groot onderhoud
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 26 jan 2020, 13:56
Re: Lancia Thema 8.32 1989 groot onderhoud
Om de opbouw te beginnen werden eerst de delen van het carter en nog wat andere onderdeeltjes goed ontvet in de ontvetterbak. De startmotor was te vet om bij de revisieboer af te geven, die werd dus ook grondig gereinigd(deze gaat daar immers toch uiteen dus dat kan geen kwaad).
Vervolgens het carter tezamen met alle pakkingen en keringen gemonteerd, alle pasvlakken waren al goed schoon gemaakt dus dat ging lekker vlot. Vervolgens konden het vliegwiel, de nieuwe (Valeo) koppelingset, krukas poelie, tandwieltjes voor de nokkenas aandrijving en niet te vergeten het slangetje voor de carterventilatie wat achter de versnellingsbak schuil gaat worden gemonteerd. Daarna was de versnellingsbak aan de beurt, door de tapeinden waarmee hij aan het motorblok vast hangt kon hij wel heel gemakkelijk gemonteerd worden. Gelukkig kwamen net de startmotor en dynamo binnen, de eerste zat vol met olie en de laatste was ook zwaar vervuild, geen overbodige luxe om die even goed na te laten zien. Die konden beiden gemonteerd worden, even kijken hoe de draden ook alweer zaten maar dat sprak eigenlijk voor zich. Daarna mocht de voorste uitlaat er op die over de startmotor heen valt, nu kan het subframe over de uitlaat en onder het motorblok door worden gewerkt en kan het geheel eenmaal aan elkaar vast gemaakt weer rusten op de pallet. De nieuwe oliekoeler slangen waren aan de beurt, die gingen perfect op hun plek en konden makkelijk vast gezet worden, de schroefdraad is helemaal gaaf wat montage enorm prettig maakt.
De rechter aandrijfas kon weer in de bak worden geschoven en worden vast gezet met zijn lager. Vervolgens kon ook de achterste uitlaat weer gemonteerd worden, die kantelt net door het subframe heen. Eindelijk was het dan zo ver, de distributieriemen konden weer gemonteerd worden, samen met de nieuwe spandrollen, de oude waren niet slecht en zal ik bewaren. Onmisbaar is het speciaal gereedschap om de nokkenassen te blokkeren en de meetklok om het BDP te bepalen, samen zorgen die voor een perfecte afstel mogelijkeid van de riem. Met een soort telefoonschijfjes in de nokkenas kon je de timing helemaal mooi afstellen, leuk die precisie techniek.
Vervolgens het carter tezamen met alle pakkingen en keringen gemonteerd, alle pasvlakken waren al goed schoon gemaakt dus dat ging lekker vlot. Vervolgens konden het vliegwiel, de nieuwe (Valeo) koppelingset, krukas poelie, tandwieltjes voor de nokkenas aandrijving en niet te vergeten het slangetje voor de carterventilatie wat achter de versnellingsbak schuil gaat worden gemonteerd. Daarna was de versnellingsbak aan de beurt, door de tapeinden waarmee hij aan het motorblok vast hangt kon hij wel heel gemakkelijk gemonteerd worden. Gelukkig kwamen net de startmotor en dynamo binnen, de eerste zat vol met olie en de laatste was ook zwaar vervuild, geen overbodige luxe om die even goed na te laten zien. Die konden beiden gemonteerd worden, even kijken hoe de draden ook alweer zaten maar dat sprak eigenlijk voor zich. Daarna mocht de voorste uitlaat er op die over de startmotor heen valt, nu kan het subframe over de uitlaat en onder het motorblok door worden gewerkt en kan het geheel eenmaal aan elkaar vast gemaakt weer rusten op de pallet. De nieuwe oliekoeler slangen waren aan de beurt, die gingen perfect op hun plek en konden makkelijk vast gezet worden, de schroefdraad is helemaal gaaf wat montage enorm prettig maakt.
De rechter aandrijfas kon weer in de bak worden geschoven en worden vast gezet met zijn lager. Vervolgens kon ook de achterste uitlaat weer gemonteerd worden, die kantelt net door het subframe heen. Eindelijk was het dan zo ver, de distributieriemen konden weer gemonteerd worden, samen met de nieuwe spandrollen, de oude waren niet slecht en zal ik bewaren. Onmisbaar is het speciaal gereedschap om de nokkenassen te blokkeren en de meetklok om het BDP te bepalen, samen zorgen die voor een perfecte afstel mogelijkeid van de riem. Met een soort telefoonschijfjes in de nokkenas kon je de timing helemaal mooi afstellen, leuk die precisie techniek.
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 26 jan 2020, 13:56
Re: Lancia Thema 8.32 1989 groot onderhoud
Vervolgens heel goed het straal grit verwijderen en spuiten in de krimplak, direct daarna afbakken en klaar zijn ze, dat de ondergrond 100% schoon word gemaakt is wel van belang. Een goede gebruikte radiateur had Erwin gelukkig nog, in ieder geval veel beter dan wat ik had want die stond niet meer op het subframe omdat de pootjes aan de onderkant los gekomen waren van het koelblok door corrosie. Dank!
Nu rest nog het hele inlaat traject, de injectie unit en de ontsteking. Daarna zal er nog een dag besteed worden in de motorruimte om daar het een en ander te fatsoeneren. Tot de volgende!
- Cromapower
- Berichten: 1664
- Lid geworden op: 19 okt 2008, 01:30
- Locatie: Brouwershaven
Re: Lancia Thema 8.32 1989 groot onderhoud
Geen half werk zo
Lancia Thema 2.0 16V LS, Fiat Croma 2.0 16V, Fiat 131 Volumetrico Abarth, Fiat 131 Panorama en dailydriver Fiat Croma 1.9 MJTD 16V
Re: Lancia Thema 8.32 1989 groot onderhoud
Dat wordt een mooie!
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75
- Maarten-Jan
- Site Admin
- Berichten: 4561
- Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Lancia Thema 8.32 1989 groot onderhoud
Ik word er hebberig van! Heel goed bezig. Je kent deze .motor straks als je broekzak. Ga je dit ook voor anderen doen?
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW
Lancia Thema 8.32 SW
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 26 jan 2020, 13:56
Re: Lancia Thema 8.32 1989 groot onderhoud
Dankjulliewel! Ben er zelf ook tevreden over, gaat aardig zoals ik wil, het gaat me uiteraard niet snel genoeg want ik wil er graag eens mee gaan rijden. De beleving van die auto is zo leuk en dat begint wel een beetje te kriebelen nu! Mooi drijfveer om weer verder te gaan, maar kwaliteit gaat boven snelheid uiteraard..
Ik zou het ook graag voor anderen doen Maarten-Jan, zeker nu ik de ins en outs van de motor goed ken en mooi heb kunnen oefenen weet ik hoe ze in elkaar zitten/wat de zwakke plekken zijn
Ik zou het ook graag voor anderen doen Maarten-Jan, zeker nu ik de ins en outs van de motor goed ken en mooi heb kunnen oefenen weet ik hoe ze in elkaar zitten/wat de zwakke plekken zijn
Re: Lancia Thema 8.32 1989 groot onderhoud
Dat ziet er zeker mooi uit!
En inderdaad rustig en netjes blijven werken, is vaak nog het snelste ook (minder fouten die dan later weer hersteld moeten worden).
En inderdaad rustig en netjes blijven werken, is vaak nog het snelste ook (minder fouten die dan later weer hersteld moeten worden).
Re: Lancia Thema 8.32 1989 groot onderhoud
Ik ben graag proefkonijn, ik heb nog wel een paar dingetjes op mijn lijstje staan.Vreugdenhil schreef: ↑03 apr 2020, 19:26ik zou het ook graag voor anderen doen Maarten-Jan, zeker nu ik de ins en outs van de motor goed ken en mooi heb kunnen oefenen weet ik hoe ze in elkaar zitten/wat de zwakke plekken zijn