Lancia Thema 8.32 1989 groot onderhoud
Geplaatst: 05 feb 2020, 21:50
Zoals in mijn even voorstellen stukje te lezen is ben ik sinds enkele maanden de trotse eigenaar van een mooie Lancia Thema 8.32. De auto behoeft groot onderhoud, mij kon niet gezegd worden wanneer de distributieriem van de auto voor het laastst vervangen is, ondanks dat de auto heel mooi loopt en goed reed tijdens de testrit haalde ik hem met de oprijwagen op zodat het risico op knappen van de riem beperkt bleeft tot het moment van hem op mijn hefbrug manouvreren. Daarna de motor uit en eerst eens even kijken wat er zoal moet gebeuren.
Later bleek deze voorzichtigheid geen overbodige luxe, er was een koelwaterslang gescheurd en ook de brandstofleiding van de aanvoer was in slechte staat. De laatste was niet voorzien van een rubbertje in de ophangbeugel waarmee hij op zijn plek word gehouden, gevolg was dat de beugel door de mantel van de slang was gesleten en hard op weg was om hem door te slijten met alle gevolgen van dien!(op de foto komt het niet zo over maar hij was bijna door) Ik zocht voor het begin van de demontage van de motor het werkplaatshandboek via de site maar kreeg dit nog niet voor elkaar, ligt dat aan mij of het het niet meer beschikbaar? Wil hem graag in laten binden als naslagwerk voor tijdens het sleutelen!
Inmiddels begonnen met de demontage van de motor, alle onderdelen worden zorgvuldig gelabeld en gesorteerd zodat ik hem eenmaal klaar gemakkelijk kan opbouwen. Ook las ik me in op het forum en ga binnenkort even met Stefan een lijstje maken zodat ik weet wat me te doen staat de komende tijd
Voorlopig is dit mijn lijst met aandachtspunten/te vervangen onderdelen:
-Distributieriem met spanrollen vervangen
-Waterpomp is nog in goede staat, controleren op speling
-Lagers tandwielen distributieriem vervangen zowel in blok als in het losse carterdeksel(in totaal 4 lagers voor zover ik het kan zien op foto`s)
-Krukaskeringen aan zowel de vliegwiel als krukas zijde vervangen
-Koppelingset vervangen
-Oliekoeler slangen laten namaken en dus vervangen, zijn oud en de stukken leiding zijn zwaar verroest
-Oliecarter demonteren, schoonmaken en voorzien van een verse pakking
-Multiriemen vervangen
-Startmotor reviseren/nazien want die zit op een onmogelijke plek en dat soort onderdelen gaan altijd de week na afronding van het project stuk en daar kan ik dan weer niet zo goed tegen haha
-Draagarm rubbers voor waren bij de recente APK nog goedkeur maar zijn totaal gaar en worden vernieuwd
-Stuurkogelhoezen vervangen
-Stuurpomp maakt een jankend geluid, indien mogelijk vervangen en anders reviseren oid. Wat zijn hierbij jullie ervaringen? Is deze anders dan bij andere Thema`s?
-Radiateur is in matige staat en moet eigenlijk vernieuwd worden, wellicht nog ergens nieuw/goed gebruikt te krijgen
-koelwaterslangen vervangen, allen op de dikke twee van en naar de radiateur na
-Thermostaat vervangen
-Klepspeling meten en indien nodig afstellen
-klepdekselpakkingen, ringen en keringen van de nokkenassen vervangen
-Inlaatrubbers vervangen
-Grote beurt(olie, filters, bougies etc.) deursloten smeerde ik al en de deurrubbers staan ook al lekker in de vaseline, dat was de afgelopen 20 jaar niet gebeurd, echt gort droog!
-Moeren aandrijfassen vervangen, die zaten veel te vast en gingen stuk bij het losdraaien, gelukkig bleef de schroefdraad van de aandrijfassen ongeschonden
-Aandrijfas hoezen vervangen, links binnen zit een universele hoes gemonteerd met een trekbandje, deze is lek gegaan en dicht gekit, eens zien daar een mooie originele op te zetten.
-Stuurhuishoezen vervangen, deze zijn gescheurd en een drama om te vervangen als het hele spulletje weer in elkaar zit
-Benzineslang die ondergedompeld zit in de tank vervangen door speciale onderdompelbare slang, deze lekken vaak en deze zal wel nooit vervangen zijn( het kan natuurlijk niet zo zijn dat je een hele bult werk doet en nog op de vluchtstrook komt te staan en word uitgelachen door sjakie in zijn opel corsa van 96 die je doodleuk voorbij rijd..)
-Brandstofslangen vervangen en laten namaken zoals orgineel.
-Subframe en draagarmen en wat andere losse onderdeeltjes stralen en lakken, nu deels aangeroest en dan ziet het geheel er weer fris uit
-Remvloeistof vervangen, kom je nu goed bij en het reservoir is pikzwart
-Beugeltjes voorscherm onroesten en lakken
-Bougiekabels vervangen
-Slangen carterventilatie vervangen, keihard en gescheurd
-Motorsteun onder aan de achterkant vervangen, die vertoont scheuren, nog niet verzakt
-Heel, heel veel schoonmaken, ontvetter en geduld
Dat is het tot nu toe dan, alle aanvulligen, tips en tricks zijn welkom, zie ik nog iets over het hoofd? Komende tijd kan ik lekker aan de slag!
Aanvulling, inmiddels de prachtige Ferrari motor gedemonteerd, ging vrij goed, een paar avonden en een dag sleutelen en hij kon er onderuit, ik liet hem op een stapel pallets zakken zodat ik hem met de palletwagen gemakkelijk kon verplaatsen. Ik merkte met het liften 2 dingen die ik vergat(ten dele omdat ik het werkplaatshandboek ook niet heb momenteel), een koelslang van de inlaat naar de kachelradiateur en ik heb halverwege de lift nog de aircopomp gedemonteerd omdat die naar mijn smaakt te dicht langs de radiateur kwam. Verder ging het perfect, aardig snel te doen en neemt een hoop gepriegel weg: De twee houten plankjes zijn om de motorkap goed af te steunen, door het schokken van de hefbrug fladderde de motorkap zo hard op zijn eigen stokje dat ik bang was dat de kap dubbel zou vouwen, dat maakte ik eerder eens mee en daar had ik niet zo`n zin in Wat een mooie techniek om te zien, alles van aluminium, ik ben de Maserati en Alfa Romeo motoren van de jaren 50/60 gewend maar dit is minstens zo mooi, jammer dat je hem zo slecht ziet eenmaal in de auto!
Later bleek deze voorzichtigheid geen overbodige luxe, er was een koelwaterslang gescheurd en ook de brandstofleiding van de aanvoer was in slechte staat. De laatste was niet voorzien van een rubbertje in de ophangbeugel waarmee hij op zijn plek word gehouden, gevolg was dat de beugel door de mantel van de slang was gesleten en hard op weg was om hem door te slijten met alle gevolgen van dien!(op de foto komt het niet zo over maar hij was bijna door) Ik zocht voor het begin van de demontage van de motor het werkplaatshandboek via de site maar kreeg dit nog niet voor elkaar, ligt dat aan mij of het het niet meer beschikbaar? Wil hem graag in laten binden als naslagwerk voor tijdens het sleutelen!
Inmiddels begonnen met de demontage van de motor, alle onderdelen worden zorgvuldig gelabeld en gesorteerd zodat ik hem eenmaal klaar gemakkelijk kan opbouwen. Ook las ik me in op het forum en ga binnenkort even met Stefan een lijstje maken zodat ik weet wat me te doen staat de komende tijd
Voorlopig is dit mijn lijst met aandachtspunten/te vervangen onderdelen:
-Distributieriem met spanrollen vervangen
-Waterpomp is nog in goede staat, controleren op speling
-Lagers tandwielen distributieriem vervangen zowel in blok als in het losse carterdeksel(in totaal 4 lagers voor zover ik het kan zien op foto`s)
-Krukaskeringen aan zowel de vliegwiel als krukas zijde vervangen
-Koppelingset vervangen
-Oliekoeler slangen laten namaken en dus vervangen, zijn oud en de stukken leiding zijn zwaar verroest
-Oliecarter demonteren, schoonmaken en voorzien van een verse pakking
-Multiriemen vervangen
-Startmotor reviseren/nazien want die zit op een onmogelijke plek en dat soort onderdelen gaan altijd de week na afronding van het project stuk en daar kan ik dan weer niet zo goed tegen haha
-Draagarm rubbers voor waren bij de recente APK nog goedkeur maar zijn totaal gaar en worden vernieuwd
-Stuurkogelhoezen vervangen
-Stuurpomp maakt een jankend geluid, indien mogelijk vervangen en anders reviseren oid. Wat zijn hierbij jullie ervaringen? Is deze anders dan bij andere Thema`s?
-Radiateur is in matige staat en moet eigenlijk vernieuwd worden, wellicht nog ergens nieuw/goed gebruikt te krijgen
-koelwaterslangen vervangen, allen op de dikke twee van en naar de radiateur na
-Thermostaat vervangen
-Klepspeling meten en indien nodig afstellen
-klepdekselpakkingen, ringen en keringen van de nokkenassen vervangen
-Inlaatrubbers vervangen
-Grote beurt(olie, filters, bougies etc.) deursloten smeerde ik al en de deurrubbers staan ook al lekker in de vaseline, dat was de afgelopen 20 jaar niet gebeurd, echt gort droog!
-Moeren aandrijfassen vervangen, die zaten veel te vast en gingen stuk bij het losdraaien, gelukkig bleef de schroefdraad van de aandrijfassen ongeschonden
-Aandrijfas hoezen vervangen, links binnen zit een universele hoes gemonteerd met een trekbandje, deze is lek gegaan en dicht gekit, eens zien daar een mooie originele op te zetten.
-Stuurhuishoezen vervangen, deze zijn gescheurd en een drama om te vervangen als het hele spulletje weer in elkaar zit
-Benzineslang die ondergedompeld zit in de tank vervangen door speciale onderdompelbare slang, deze lekken vaak en deze zal wel nooit vervangen zijn( het kan natuurlijk niet zo zijn dat je een hele bult werk doet en nog op de vluchtstrook komt te staan en word uitgelachen door sjakie in zijn opel corsa van 96 die je doodleuk voorbij rijd..)
-Brandstofslangen vervangen en laten namaken zoals orgineel.
-Subframe en draagarmen en wat andere losse onderdeeltjes stralen en lakken, nu deels aangeroest en dan ziet het geheel er weer fris uit
-Remvloeistof vervangen, kom je nu goed bij en het reservoir is pikzwart
-Beugeltjes voorscherm onroesten en lakken
-Bougiekabels vervangen
-Slangen carterventilatie vervangen, keihard en gescheurd
-Motorsteun onder aan de achterkant vervangen, die vertoont scheuren, nog niet verzakt
-Heel, heel veel schoonmaken, ontvetter en geduld
Dat is het tot nu toe dan, alle aanvulligen, tips en tricks zijn welkom, zie ik nog iets over het hoofd? Komende tijd kan ik lekker aan de slag!
Aanvulling, inmiddels de prachtige Ferrari motor gedemonteerd, ging vrij goed, een paar avonden en een dag sleutelen en hij kon er onderuit, ik liet hem op een stapel pallets zakken zodat ik hem met de palletwagen gemakkelijk kon verplaatsen. Ik merkte met het liften 2 dingen die ik vergat(ten dele omdat ik het werkplaatshandboek ook niet heb momenteel), een koelslang van de inlaat naar de kachelradiateur en ik heb halverwege de lift nog de aircopomp gedemonteerd omdat die naar mijn smaakt te dicht langs de radiateur kwam. Verder ging het perfect, aardig snel te doen en neemt een hoop gepriegel weg: De twee houten plankjes zijn om de motorkap goed af te steunen, door het schokken van de hefbrug fladderde de motorkap zo hard op zijn eigen stokje dat ik bang was dat de kap dubbel zou vouwen, dat maakte ik eerder eens mee en daar had ik niet zo`n zin in Wat een mooie techniek om te zien, alles van aluminium, ik ben de Maserati en Alfa Romeo motoren van de jaren 50/60 gewend maar dit is minstens zo mooi, jammer dat je hem zo slecht ziet eenmaal in de auto!