Lancia Thema 8.32 1989 groot onderhoud

Hier kun je je eigen projecten kwijt. Van vervangen van de bougies tot volledige restauratie; houd ons hier op de hoogte en plaats foto's!
Vreugdenhil
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 jan 2020, 13:56

Re: Lancia Thema 8.32 1989 groot onderhoud

Bericht door Vreugdenhil » 12 mar 2020, 19:36

Erwin123 schreef:
11 mar 2020, 16:54
Wauw! Wat een super update. Dat gaat helemaal goed komen, ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat.
Binnenkort dan een tussenresultaat! Vandaag kwam de postbode met de nieuwe koppelingsset aangewandeld dus de bak en het blok kunnen we aan elkaar geschroefd worden :D

Vreugdenhil
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 jan 2020, 13:56

Re: Lancia Thema 8.32 1989 groot onderhoud

Bericht door Vreugdenhil » 01 apr 2020, 19:59

Om de opbouw te beginnen werden eerst de delen van het carter en nog wat andere onderdeeltjes goed ontvet in de ontvetterbak. De startmotor was te vet om bij de revisieboer af te geven, die werd dus ook grondig gereinigd(deze gaat daar immers toch uiteen dus dat kan geen kwaad).
Vervolgens het carter tezamen met alle pakkingen en keringen gemonteerd, alle pasvlakken waren al goed schoon gemaakt dus dat ging lekker vlot. 8-)
IMG_1772-1.JPG
Vervolgens konden het vliegwiel, de nieuwe (Valeo) koppelingset, krukas poelie, tandwieltjes voor de nokkenas aandrijving en niet te vergeten het slangetje voor de carterventilatie wat achter de versnellingsbak schuil gaat worden gemonteerd.
IMG_1890-1.JPG
IMG_1891-1.JPG
Daarna was de versnellingsbak aan de beurt, door de tapeinden waarmee hij aan het motorblok vast hangt kon hij wel heel gemakkelijk gemonteerd worden. Gelukkig kwamen net de startmotor en dynamo binnen, de eerste zat vol met olie :shock: en de laatste was ook zwaar vervuild, geen overbodige luxe om die even goed na te laten zien. Die konden beiden gemonteerd worden, even kijken hoe de draden ook alweer zaten maar dat sprak eigenlijk voor zich. Daarna mocht de voorste uitlaat er op die over de startmotor heen valt, nu kan het subframe over de uitlaat en onder het motorblok door worden gewerkt en kan het geheel eenmaal aan elkaar vast gemaakt weer rusten op de pallet.
IMG_2034-1.JPG
De nieuwe oliekoeler slangen waren aan de beurt, die gingen perfect op hun plek en konden makkelijk vast gezet worden, de schroefdraad is helemaal gaaf wat montage enorm prettig maakt.
De rechter aandrijfas kon weer in de bak worden geschoven en worden vast gezet met zijn lager. Vervolgens kon ook de achterste uitlaat weer gemonteerd worden, die kantelt net door het subframe heen.
IMG_2036-1.JPG
Eindelijk was het dan zo ver, de distributieriemen konden weer gemonteerd worden, samen met de nieuwe spandrollen, de oude waren niet slecht en zal ik bewaren. Onmisbaar is het speciaal gereedschap om de nokkenassen te blokkeren en de meetklok om het BDP te bepalen, samen zorgen die voor een perfecte afstel mogelijkeid van de riem. Met een soort telefoonschijfjes in de nokkenas kon je de timing helemaal mooi afstellen, leuk die precisie techniek.

Vreugdenhil
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 jan 2020, 13:56

Re: Lancia Thema 8.32 1989 groot onderhoud

Bericht door Vreugdenhil » 01 apr 2020, 20:03

IMG_2236-1.JPG
Wat ook hoognodig was is het vervangen van de koelslangen die later diep weggewerkt in het motorblok zullen zitten even vervangen, nu de kosten/moeite niet en als er straks toch eentje open scheurt word je daar niet blij van. Gelukkig zijn deze redelijk gemakkelijk te vinden. Het is een kwestie van de juiste maat opnemen, even op maat snijden en indien nodig een oude roestige slangklem te vervangen(dat laatste was bij mij niet nodig omdat alles lekker geconserveerd was in een dikke laag olie, toch nog ergens goed voor.. :lol: )
IMG_2237-1+.JPG
Omdat ik graag de motor dicht wilde hebben was het tijd om de klepdeksels te monteren, deze waren ooit eens in hoogglans zwart gespoten, dit bladderde er ook alweer af en moest dus over. De oude verf werd er af gestraald, iets wat nog niet mee viel want de lak zat er goed in gebakken op sommige plekken.
Vervolgens heel goed het straal grit verwijderen en spuiten in de krimplak, direct daarna afbakken en klaar zijn ze, dat de ondergrond 100% schoon word gemaakt is wel van belang.
IMG_2251-1.JPG
IMG_2252-1.JPG
Een goede gebruikte radiateur had Erwin gelukkig nog, in ieder geval veel beter dan wat ik had want die stond niet meer op het subframe omdat de pootjes aan de onderkant los gekomen waren van het koelblok door corrosie. Dank! :D
IMG_2254-1.JPG
Nu rest nog het hele inlaat traject, de injectie unit en de ontsteking. Daarna zal er nog een dag besteed worden in de motorruimte om daar het een en ander te fatsoeneren. Tot de volgende!

Gebruikersavatar
Cromapower
Berichten: 1664
Lid geworden op: 19 okt 2008, 01:30
Locatie: Brouwershaven

Re: Lancia Thema 8.32 1989 groot onderhoud

Bericht door Cromapower » 01 apr 2020, 20:15

Geen half werk zo :thumbup:
Lancia Thema 2.0 16V LS, Fiat Croma 2.0 16V, Fiat 131 Volumetrico Abarth, Fiat 131 Panorama en dailydriver Fiat Croma 1.9 MJTD 16V

Erwin123
Berichten: 2025
Lid geworden op: 28 dec 2009, 21:35
Locatie: Nieuwegein

Re: Lancia Thema 8.32 1989 groot onderhoud

Bericht door Erwin123 » 02 apr 2020, 17:12

Wauw! 8-)

Gebruikersavatar
Hans8V
Donateur 2011
Berichten: 1572
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:16
Locatie: Zwolle

Re: Lancia Thema 8.32 1989 groot onderhoud

Bericht door Hans8V » 03 apr 2020, 00:22

Dat wordt een mooie! 👍
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Lancia Thema 8.32 1989 groot onderhoud

Bericht door Maarten-Jan » 03 apr 2020, 07:13

Ik word er hebberig van! Heel goed bezig. Je kent deze .motor straks als je broekzak. Ga je dit ook voor anderen doen?
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Vreugdenhil
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 jan 2020, 13:56

Re: Lancia Thema 8.32 1989 groot onderhoud

Bericht door Vreugdenhil » 03 apr 2020, 19:26

Dankjulliewel! Ben er zelf ook tevreden over, gaat aardig zoals ik wil, het gaat me uiteraard niet snel genoeg want ik wil er graag eens mee gaan rijden. De beleving van die auto is zo leuk en dat begint wel een beetje te kriebelen nu! Mooi drijfveer om weer verder te gaan, maar kwaliteit gaat boven snelheid uiteraard..
Ik zou het ook graag voor anderen doen Maarten-Jan, zeker nu ik de ins en outs van de motor goed ken en mooi heb kunnen oefenen weet ik hoe ze in elkaar zitten/wat de zwakke plekken zijn :)

Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: Lancia Thema 8.32 1989 groot onderhoud

Bericht door Daniel_25 » 05 apr 2020, 12:10

Dat ziet er zeker mooi uit!
En inderdaad rustig en netjes blijven werken, is vaak nog het snelste ook (minder fouten die dan later weer hersteld moeten worden).

Erwin123
Berichten: 2025
Lid geworden op: 28 dec 2009, 21:35
Locatie: Nieuwegein

Re: Lancia Thema 8.32 1989 groot onderhoud

Bericht door Erwin123 » 05 apr 2020, 21:51

Vreugdenhil schreef:
03 apr 2020, 19:26
ik zou het ook graag voor anderen doen Maarten-Jan, zeker nu ik de ins en outs van de motor goed ken en mooi heb kunnen oefenen weet ik hoe ze in elkaar zitten/wat de zwakke plekken zijn :)
Ik ben graag proefkonijn, ik heb nog wel een paar dingetjes op mijn lijstje staan.

Plaats reactie

Terug naar “Projecten”