Andere automaat monteren

Hier kun je je eigen projecten kwijt. Van vervangen van de bougies tot volledige restauratie; houd ons hier op de hoogte en plaats foto's!
Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Andere automaat monteren

Bericht door Maarten-Jan » 22 feb 2009, 21:21

Volgens het werkplaatshandboek zit de koppelomvormer los op het vliegwiel. Er wordt beschreven dat je de bak inclusief de koppelomvormer loshaalt van het blok. Helaas gebeurde dat bij mij dus niet.
Moet ik nu een lepel tussen koppelomvormer en vliegwiel zetten en zo de koppelomvormer eraf halen? Terugmonteren mag alleen met gemonteerde koppelomvormer namelijk en ik moet de olie er nog uithalen.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Rudy van der Heyden
Berichten: 251
Lid geworden op: 26 okt 2008, 20:06

Re: Andere automaat monteren

Bericht door Rudy van der Heyden » 22 feb 2009, 21:45

Ik heb even gekeken, maar de kopelomvormer zit vast aan je vliegwiel. ik heb nog zoon bak liggen. gewoon 6 boutjes los draaien. sucses

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Andere automaat monteren

Bericht door Maarten-Jan » 22 feb 2009, 22:02

Bijgesloten het plaatje uit het werkplaatshandboek; bedoelen ze wellicht dat de koppelomvormer met 3 bouten vastzit aan het vliegwiel en dat deze bouten wellicht te verwijderen zijn via de achterkant van het vliegwiel? Pijltjes wijzen naar de gaten waar wellicht een bout in zit?

Plaatje toont in ieder geval een verwijderde versnellingsbak waar de koppelomvormer nog inzit. Daar wil ik dus ook op uitkomen :)
Bijlagen
Koppelomvormer.JPG
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Andere automaat monteren

Bericht door Maarten-Jan » 22 feb 2009, 22:21

Ik heb er het werkplaatshandboek van de Fiat 130 op nageslagen. Hierin staat dat je vanaf de achterkant de omvormer moet losmaken van het vliegwiel. Ook bij de Thema zit hier een dunne beschermingsplaat, daarachter zitten de bouten. Ik zal dus de motor moeten draaien om ze alledrie los te kunnen krijgen. Raar eigenlijk dat het Thema werkplaatshandboek hier niets over zegt.

Het Fiat 132 werkplaatshandboek beschrijft deze actie zelfs uitvoerig. Weet ik de volgende keer waar ik aan toe ben!
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

dj8.32
Berichten: 69
Lid geworden op: 20 okt 2008, 21:17

Re: Andere automaat monteren

Bericht door dj8.32 » 23 feb 2009, 17:20

klopt, drie boutjes.

Ik heb de koppelomvormer ook wel eens laten zitten aan het vliegwiel, ik kon geen reden bedenken waarom ik deze los moest halen.(wordt de bak nóg zwaarder van bij montage)

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Andere automaat monteren

Bericht door Maarten-Jan » 23 feb 2009, 17:59

De reden van montage inclusief de koppelomvormer is dat je de koppelomvormer precies goed moet passen op de as van de bak, de buitenring bedoel ik, die waar de twee inkepingen in zitten. Doe je dat niet goed, dan druk je de oliepomp stuk. Op die manier zijn al heel veel bakken stukgemaakt. Vandaar dat ik alleen wil monteren met koppelomvormer erop.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

dj8.32
Berichten: 69
Lid geworden op: 20 okt 2008, 21:17

Re: Andere automaat monteren

Bericht door dj8.32 » 23 feb 2009, 19:22

ja klopt wel, maar ik heb altijd het vliegwiel er voor gedraaid. Is altijd goed gegaan...

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Andere automaat monteren

Bericht door Maarten-Jan » 23 feb 2009, 19:55

Daar heb je een punt. Ik vind het echter te link en bovendien heb ik weinig ruimte om te manouvreren zo met het blok in de auto. Met gemonteerde koppelomvormer luistert het wat minder nauw.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Rudy van der Heyden
Berichten: 251
Lid geworden op: 26 okt 2008, 20:06

Re: Andere automaat monteren

Bericht door Rudy van der Heyden » 23 feb 2009, 20:16

Ik mag toch hopen dat je zoiets monteert met centereer pen. werkt bij mij ook altijd goed.

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Andere automaat monteren

Bericht door Maarten-Jan » 23 feb 2009, 22:49

Bij een handbak kun je niet zonder centerpin. Bij een automaat zie ik eigenlijk niet hoe ik die moet gebruiken. Ik doe de koppelomvormer in de bak, fixeer deze tijdelijk met een ijzeren stripje via een boutgat van de startmotor en duw de hele zwik tegen het blok. De bouten van de bak en het blok zorgen dan toch voor geleiding?
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Plaats reactie

Terug naar “Projecten”