Project Crema - nu naar Cromapower!

Hier kun je je eigen projecten kwijt. Van vervangen van de bougies tot volledige restauratie; houd ons hier op de hoogte en plaats foto's!
Gebruikersavatar
webturbo
Donateur 2011
Berichten: 1351
Lid geworden op: 02 nov 2009, 17:30
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Project Crema - nu naar Cromapower!

Bericht door webturbo » 21 apr 2010, 15:32

Plan is om een vijfdeurs Thema te bouwen, of een tussenvorm. De hoofdreden dat ik m'n Thema weggedaan heb destijds, is dat-ie net niet voldoende praktisch was als dagelijks vervoer, door de sedan-kont. Ik sleep voor de boot en voor niet aflatende verbouwingen aan huis en auto's regelmatig een hoop zooi mee. De Thema koffer is beslist niet klein, maar de kleine laadopening en vaste hoedenplank waren daarbij gewoon storend. Een SW had gekund, maar da's meteen zo'n huisvaders-uitvoering... beetje veel van het goeie. Ik ben dus altijd groot liefhebber geweest van 3/5 deurs berlina's en coupe's, waarvan ik er dan ook al vijf als dagelijkse auto gehad heb.

De basis, met dank aan Henk / Cromapower die me er keer op keer op bleef wijzen :D is dus een Croma met:
- bouwjaar '96, met bronskleurige raamlijsten en Thema-deurgrepen er al op! Ook relatief eenvoudig op G3 te zetten.
- 2.0 16V motor, walmt een tikje als ie koud is en de koppeling is aardig versleten.
- electrische ramen, spiegels en winterclima (automatic heating)
- koplampsproeiers, mistlampen, verstralers.
- Grigio Steel 647

Afbeelding

Het moet zo'n beetje mijn ultieme dagelijks bruikbare Tipo Quattro worden.

Motorisatie ben ik nog niet uit. Ik heb veel 2.0 16V Turbo onderdelen liggen en dat past er natuurlijk allemaal zo in, maar dat betekent wel vaak kleppen stellen straks. Alternatief is een V6 24V, een Kappa/166 blok. Verrassend compact, met hydraulische kleplichters. Ik ben natuurlijk een absolute turbo-junk, en er zijn dan ook gelukkig mogelijkheden om deze V6 ook van een haardroger te voorzien. Hmm...

UPDATE: Het is dus een V6 24v geworden, de Kappa versie. Een bewuste keuze, omdat die een vlakke koppel kromme heeft, en de Alfa versie onderin een hoop koppel inruilt voor een paar extra pk's die allemaal boven de 5000 toeren zitten. Omdat ik graag "schakellui" rijd op de snelweg, is dat koppel me meer waard.
Laatst gewijzigd door webturbo op 20 feb 2016, 12:53, 5 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ard 420
Donateur 2010
Berichten: 597
Lid geworden op: 03 dec 2008, 00:43

Re: Project Crema

Bericht door Ard 420 » 21 apr 2010, 16:31

Gaaf project!

Maarruhhh... Er is toch een Thema SW! ;)

Is qua motorisering een 2.0 V6 Turbo uit een 164/166 misschien een optie?
Y 1.2 16v Elefantino Rosso '99
164 Super 3.0 V6 24v '93
Vel Satis 2.0 T Exception '06
A3 1.6 Ambition '05

Laatste ex-Thema:
2.0 turbo 16v '90 ('12-'20)

Gebruikersavatar
webturbo
Donateur 2011
Berichten: 1351
Lid geworden op: 02 nov 2009, 17:30
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Re: Project Crema

Bericht door webturbo » 21 apr 2010, 17:39

Inderdaad, er is een SW. Maar ik verkies een vijfdeurs berlina.

Een V6TB wordt het niet, want dat is helaas weer een 12V. Voegt daarom niet echt wat toe t.o.v. de Lampredi, is zelfs een stap terug naar tweekleppentechniek.

Wel heb ik zitten denken aan een V6TB krukas en turbo-installatie op een 2.5 24V. De 2.1mm kortere slag brengt de zuigers wat omlaag en daarmee de compressie. Dan zou er wel een iets grotere haardroger op moeten natuurlijk, de standaard T25 (meen ik) trekt dat niet meer.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Paolo
Berichten: 1671
Lid geworden op: 19 okt 2008, 11:20
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Project Crema

Bericht door Paolo » 21 apr 2010, 19:59

Klinkt als een projectje waarmee je ons eindeloos kunt boeien ;) Erg leuk! alvast veel succes toegewenst.
Je moet nooit harder rijden dan je beschermengel kan vliegen.

Gebruikersavatar
RickThema
Berichten: 730
Lid geworden op: 20 okt 2008, 13:01
Locatie: Zwolle

Re: Project Crema

Bericht door RickThema » 21 apr 2010, 21:28

De winter is nog niet eens begonnen en hij heeft al een project :lol: :lol: :lol: .

Ben benieuwd wat het gaat worden, ooit is er iemand met de bouw van een 3,0 v6 12v of 24v begonnen, maar is nooit afgemaakt :thumbdown: . Dat zou dus wel heel dik zijn!
If you're not breaking parts, you're not making enough power!

Lancia Thema 16V Turbo LS Berlina Tipo 3

Lancia Thema 16V Turbo LX Berlina Tipo 3

Honda VTR SP-1 V-Twin

Gebruikersavatar
webturbo
Donateur 2011
Berichten: 1351
Lid geworden op: 02 nov 2009, 17:30
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Re: Project Crema

Bericht door webturbo » 21 apr 2010, 22:00

Keuzes worden nog lastig :)

Het hart zegt: 8.32-appeltjesrood!!!!! Het verstand zegt... veel te duur, lekker Grigo Steel houden, is ook mooi...
Het hart zegt: 24V Turbo!!!! Het verstand zegt... gebruik nou die Lampredi spulletjes die je toch al hebt liggen...

Met dien verstande dat ik die Lampredi spulletjes ook zou moeten aanvullen, want helemaal compleet is het niet, en het ligt in onderdelen uit elkaar.

Binnenkort eens stevig winkelen bij M-J in ieder geval ;)

Overigens vanavond ff een stukkie gereden, na bijna de dagwaarde in de benzinetank gegoten te hebben :shock: (tja, ik ben LPG gewend...). Nou had ik natuurlijk al een proefritje gemaakt, maar dat was echt een rondje om de kerk. Met alle verbouwplannen was het koetswerk tenslotte belangrijker dan de mechanische staat. Nu even een stukje snelweg gedaan. Eigenlijk is zo'n 16v nog best vlot, moeiteloos snel de 180 aangetikt, daarboven was de koek wel een beetje op. Top niet geprobeerd, ik zat tenslotte niet in Duitsland. Onderstel is comfortabel maar een tikje zompig, en ik mis het korte stuurhuis van de 146 wel een beetje. De schokdempers zijn wat zacht, dat waren die van de TDID ook al. Komt allemaal wel goed. Waarschijnlijk sowieso stijvere pootjes en stabi's eronder om het onderstel aan te passen op het vermogen. Motor ronkt wat... het geluid kan duidelijk ook een reden zijn om voor de V6 te gaan :D maar al met al prima auto voor het geld... goeie basis, rijdt nu al lekker.
Afbeelding

Gebruikersavatar
webturbo
Donateur 2011
Berichten: 1351
Lid geworden op: 02 nov 2009, 17:30
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Re: Project Crema

Bericht door webturbo » 21 apr 2010, 22:43

RickThema schreef:Ben benieuwd wat het gaat worden, ooit is er iemand met de bouw van een 3,0 v6 12v of 24v begonnen, maar is nooit afgemaakt :thumbdown: . Dat zou dus wel heel dik zijn!
Het gevaar van niet afmaken zie ik ook wel. Het is bepaald niet m'n enige project namelijk. Ik ga het project dus absoluut in behapbare brokken opdelen, en de auto tussendoor zoveel mogelijk rijdend houden. Alles in 1x willen doen resulteert in een auto die volledig uit elkaar ligt en een onoverzichtelijke bult werk - die blijft liggen...

Punt van een eventuele motorconversie is wel dat-ie vroeg in het traject moet gebeuren, om met een zo origineel mogelijke auto bij de RDW te staan. Geen van beide motoren is ooit in een Croma geleverd tenslotte, want de Croma Turbo was altijd een achtklepper, en de 2.5 V6 had er twaalf net als de drieliter uit de Thema.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Cromapower
Berichten: 1664
Lid geworden op: 19 okt 2008, 01:30
Locatie: Brouwershaven

Re: Project Crema

Bericht door Cromapower » 24 apr 2010, 09:40

O jee ben ik weer schuldig aan iemand in een Croma te helpen :oops: :lol:
Tja ik zou t een beetje voor je in de gaten houden. Ben blij dat dit een mooie basis is voor je plannen, ga het goed in de gaten houden.

Zo'n 16V is inderdaad niet verkeerd hoor, heb dr 3 gehad. Loopt rauw maar is best pittig. Trouwens ff een puntje, distributie moet 60.000 of 3 jaar vervangen worden. Ding heeft natuurlijk wel meer dan 5 jaar stil gestaan dus ff checken.

Zelf willen we in de Gasbak ook nog een keer een ander motorblok. We willen dr al heel lang een Turbo 8V van maken. Maar eerst zodra die het eindelijk weer doet gewoon weer lekker rijden en dan een keer een Turboblok zoeken en die klaar maken.
Lancia Thema 2.0 16V LS, Fiat Croma 2.0 16V, Fiat 131 Volumetrico Abarth, Fiat 131 Panorama en dailydriver Fiat Croma 1.9 MJTD 16V

Gebruikersavatar
Cromapower
Berichten: 1664
Lid geworden op: 19 okt 2008, 01:30
Locatie: Brouwershaven

Re: Project Crema

Bericht door Cromapower » 24 apr 2010, 09:45

Trouwens kom jij zondag nog naar de meeting? Als ik ook ga moet k dan nog die stoelen en bank meenemen voor je?
Lancia Thema 2.0 16V LS, Fiat Croma 2.0 16V, Fiat 131 Volumetrico Abarth, Fiat 131 Panorama en dailydriver Fiat Croma 1.9 MJTD 16V

Gebruikersavatar
webturbo
Donateur 2011
Berichten: 1351
Lid geworden op: 02 nov 2009, 17:30
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Re: Project Crema

Bericht door webturbo » 24 apr 2010, 12:12

Dat zou ideaal geweest zijn. Ik kom zondag wel even langs bij de start (ga niet mee met de toertocht), maar ik heb voor de terugweg al een afspraak staan bij die knakker die het creme leer aanbiedt op MP... dus het is dan even niet handig om de auto al volgeladen te hebben. Ben zeer benieuwd naar de staat van dat leer, weet in ieder geval al dat het niet duur gaat worden.

Riempje is inderdaad wat over datum... vervangen in 2002, bij 118.000km. 47.000km in 8 jaar ! Zal even kijken of de rafels er niet bij hangen, maar was eigenlijk niet van plan deze motor nog van een nieuwe distri te voorzien. Ik maak er maar heel minimaal kilometers mee, twijfel zelfs of ik 'm wel mee zal nemen naar de meeting morgen.
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Projecten”