Mijn eerste auto

Laat ons meedelen in je huidige of oude wagenpark
Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Mijn eerste auto

Bericht door Maarten-Jan » 18 jun 2009, 21:39

Van afstand leek het een BMW. Dichterbij bleek het een Fiat, een Fiat 132. Duizend gulden; dat stond er op het bord. Mijn oma deed ook vrolijk mee en bezocht de verkopers voor een informeel praatje. De auto stond nog in de garage van het huis dat deze mensen net gekocht hadden. Slechts 60 dkm op de teller, alleen een beetje roest onderaan de deuren en kleine bewijzen van water in de auto omdat het raampje open had gestaan terwijl het dak van de garage niet helemaal fris meer was. Eigenaar was inmiddels overleden, zij hadden alle papieren en 500 gulden was wat hij ervoor wilde hebben. Wij hebben ons geld bij elkaar geschraapt; hetgeen als student niet makkelijk was, en de auto gekocht voor het bedrag dat mijn oma had losgepeutert. Het eerste probleem was natuurlijk dat hij niet startte. De accu was leeg. Met een accu van de sloop kwam de auto echter tot leven. Hij liep meteen mooi en niets hield ons tegen om ermee naar de APK te gaan. Er stond een sticker op de auto van de plaatselijke dinitrol boer (dat was de reden van de weinige roest) die tevens APK keurmeester was. Wat was hij blij dat de auto er nog was. Met pluim en zonder problemen kwam de auto door de APK. We hadden onze eerste auto; een knaloranje Fiat 132 2000 uit 1977. Helaas mocht ik er voorlopig niet in rijden; ik had nog geen rijbewijs! Mijn vriendin had wel een rijbewijs, dus een chauffeur was geregeld. De vakantie werd gedaan, de auto keerde terug van een reis naar Frankrijk. Enige probleempje was de pakking tussen het uitlaatspruitstuk en het begin van de uitlaat. Met een hels kabaal gaf deze te kennen eruit geblazen te zijn. De Franse Fiat dealer repareerde met een glimlach.

Ik kon nu niet achterblijven met rijlessen, dus spoedig had ook ik het roze papiertje. Met die 132 de legendarische kilometerstand van 100.000 op de klok gezet. Ter gelegenheid van die bijzondere gebeurtenis hadden we speciaal een rit gepland. In de omgeving van Zegveld werd de kilometerstand op 00000 gezet. Ondanks diverse probleempjes die telkens tot stilvallen van de auto leidden, ook op de drukste rotonde van Utrecht, en verzuchtingen van mijn vriendin dat de auto wel heel erg onbetrouwbaar was, heeft de ANWB op de parkeerplaats van Schiphol, terwijl schoonmoe afgehaald werd, ervoor gezorgd dat de auto betrouwbaar werd. Gewoon de accupolen en klemmen eens grondig reinigen, dan doet hij het gewoon weer. Met deze auto heb ik ook mijn eerste kluservaringen opgedaan. Van remmerij tot radio. De vervanging van de distributieriem heb ik halverwege gestaakt. Ik zag het niet meer zitten. De Fiat dealer heeft het afgemaakt en mij het geheim van het vervangen van de D-riem zonder de krukaspoelie verwijderen, geleerd.
(Tekst komt van mijn weblog)
Bijlagen
PB050001.jpg
PB050003.jpg
P1070002.jpg
P1070003.jpg
P2250022.jpg
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Cromapower
Berichten: 1664
Lid geworden op: 19 okt 2008, 01:30
Locatie: Brouwershaven

Re: Mijn eerste auto

Bericht door Cromapower » 19 jun 2009, 15:38

Mooi he dit soort verhalen op halen ;)
Je heb m nogsteeds toch?
Lancia Thema 2.0 16V LS, Fiat Croma 2.0 16V, Fiat 131 Volumetrico Abarth, Fiat 131 Panorama en dailydriver Fiat Croma 1.9 MJTD 16V

Gebruikersavatar
Paolo
Berichten: 1671
Lid geworden op: 19 okt 2008, 11:20
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Mijn eerste auto

Bericht door Paolo » 20 jun 2009, 20:57

Ik wist helemaal niet dat het Iniezione Elettronica was!
Je moet nooit harder rijden dan je beschermengel kan vliegen.

Gebruikersavatar
Cromapower
Berichten: 1664
Lid geworden op: 19 okt 2008, 01:30
Locatie: Brouwershaven

Re: Mijn eerste auto

Bericht door Cromapower » 20 jun 2009, 21:07

Mijn aller eerste auto is de Volumetrico, heb ik op mn 13e gekocht en toen dacht ik dat het gewoon een Supermirafiori was. Deze gaat nooit en te nimmer weg.
En mn eerste auto toen ik mn rijbewijs had was een Ritmo 70CL die ik zoveel mogelijk als en Abarth had omgebouwd. Gekocht een dag nadat k mn rijbewijs gehaald had, man wat was ik blij met dat ding.

Afbeelding
Lancia Thema 2.0 16V LS, Fiat Croma 2.0 16V, Fiat 131 Volumetrico Abarth, Fiat 131 Panorama en dailydriver Fiat Croma 1.9 MJTD 16V

Gebruikersavatar
Cromapower
Berichten: 1664
Lid geworden op: 19 okt 2008, 01:30
Locatie: Brouwershaven

Re: Mijn eerste auto

Bericht door Cromapower » 20 jun 2009, 21:13

De eerste auto van mn vrouw was een....................

Fiat Croma 2.5 V6 :shock:

Afbeelding

Was een superbak alleen een beetje pech mee gehad, zat binnen een half jaar 3000 euro aan kosten aan en dat konden we niet betalen. De auto hebben we gesloopt voor de onderdelen, nu wel een beetje spijt van. Nu zijn de gasbak, Croma 2.0 S LPG G3 en de Toyota Celica TA22 van haar.
De auto waar ze de meeste lol mee heeft gehad was de Ritmo 60CL, heeft ze bijna anderhalf jaar mee rond gescheurd (en dan bedoel ik ook scheuren :lol: ) maar toen was die echt te rot en de koppeling lag eruit.

Afbeelding
Lancia Thema 2.0 16V LS, Fiat Croma 2.0 16V, Fiat 131 Volumetrico Abarth, Fiat 131 Panorama en dailydriver Fiat Croma 1.9 MJTD 16V

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mijn eerste auto

Bericht door Maarten-Jan » 20 jun 2009, 21:41

Hij is er nog steeds en wordt een van de volgende projecten. De Fiat 130 Couopé heeft het veld moeten ruimen, die wordt volgende week opgehaald. Wel erg jammer, maar de 8.32 SW bezorgt me een grotere glimlach.

De 132 was ooit op carburateur. Maar ik heb een 132 ie gehad en een Argenta ie. Beiden zijn gesloopt en de techniek uit de Argenta was nog goed en heb ik overgezet in mijn 132 met in mijn achterhoofd het idee dat hij dan makkelijker zou rijden, iets meer power zou hebben en, niet onbelangrijk, op LPG kon omdat ik beschik over een speciaal gasstukje na de LMM.

Helaas is de koppakking eruit geblazen nadat ik de ie configuratie aan de praat had. Daarna heb ik hem de loods ingeduwd. Nu wil ik hem opgraden tot een rallye auto. Een auto waarmee je op een leuke manier aan old- en youngtimer evenementen mee kan doen. Hiertoe wordt hij gedeeltelijk aangepast. Onder andere door er een turbo motor in te plaatsen. Ik ben benieuwd hoe dat gaat worden! Een Fiat 132 met 165pk.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Cromapower
Berichten: 1664
Lid geworden op: 19 okt 2008, 01:30
Locatie: Brouwershaven

Re: Mijn eerste auto

Bericht door Cromapower » 21 jun 2009, 22:49

Dat is zeker een mooi project dan. Hou je de auto kwa uiterlijk wel standaard/origineel? Of haal je debumpers eraf en dat soort werk.
Zal wel gaan dan zo'n blok dr in en errug leuk met achterwielaandrijving. In de groene Supermirafiori heb ik ook een dik blok zitten. Een 2000TC Racing blok met bak, scherpere nokkenassen van Abarth geplaatst, oliecarter van een Argenta 120ie met aanzuiging geplaatst en dan Abarth inlaatspruitstuk met 2 dubbele carburateurs. Die dubbele carbs zijn er nu trouwens ff af omdat toen het brandstofverbruik me teveel werd. Heb m vroeger een keer op de rollenbank gehad en er werd toen bijna 160 PK op de achterwielen gemeten. :o 8-)
Lancia Thema 2.0 16V LS, Fiat Croma 2.0 16V, Fiat 131 Volumetrico Abarth, Fiat 131 Panorama en dailydriver Fiat Croma 1.9 MJTD 16V

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mijn eerste auto

Bericht door Maarten-Jan » 23 jun 2009, 22:55

Dit was de donor van de ie motor. De Argenta. Ik heb hem een tijdje weggezet en ben toen weer begonnen om hem APK klaar te krijgen. Op zich was de auto nog redelijk netjes, maar ik werd moedeloos van de gaten die vooral achter kunststof zaten. De achterlichten zaten er nog netjes in, maar het staal erachter was 1 blok roest. De beschermkappan op de onderkant van de deur verhulden gaten in de deuren. Ik gaf het op en heb de auto laten ophalen door de sloop, nadat ik alles eraf gehaald had natuurlijk!
Bijlagen
Motorruimte Argenta_1.JPG
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mijn eerste auto

Bericht door Maarten-Jan » 26 jun 2009, 23:24

Afscheid:

Meestal verkoop ik geen auto's. De 8.32 Sw vroeg echter een plek in de garage bij huis en die werd ingenomen door mijn roomwitte Fiat130 Coupé.

Na een internationale advertentiecampagne is hij vandaag meegenomen door een Pool. Ik had zo mijn reserves maar het is allemaal goed afgelopen. De auto moet nu, als ik dit tik, ergens in Oost Duistland rondrijden. Wel een gedoe zo'n export.
- Eerst de auto afgerekend. Natuurlijk contant en bij de bank zodat de blijetten meteen gecontroleerd zijn.
- Dan naar de RDW met volledige kentekenbewijs en de kentekenplaten
- Daar export opgegeven en tijdelijk kenteken aangevraagd (kost 23 euro, auto moet geldige APK hebben)
- Dan naar GWK voor exportverzekering (kost 72 euro)
- Dan tijdelijke platen monteren en de auto mag weg.

Droevig om mijn grote liefde in de achteruitkijkspiegel te zien rijden met een nieuwe eigenaar, blij dat ik nu de 8.32 SW een volwaardig onderkomen kan bieden. Ik ben benieuwd hoe lang ik zonder klassieker kan....
Bijlagen
Afb000.jpg
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Hans8V
Donateur 2011
Berichten: 1572
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:16
Locatie: Zwolle

Re: Mijn eerste auto

Bericht door Hans8V » 27 jun 2009, 00:55

Sterkte ;) En Michael Jackson ook al dood... Wat een week.
Als nu Rossi nou z'n 100e GP-overwinning haalt komt het allemaal weer goed! :D
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75

Plaats reactie

Terug naar “Show je klassiekers”