Delta 1.6 HF vragen

Alles wat niet in een categorie past kun je hier vragen
Plaats reactie
Redhead
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 apr 2013, 21:07
Locatie: Almere

Delta 1.6 HF vragen

Bericht door Redhead » 09 mei 2013, 21:12

Naast de interesse voor een thema blijft de Delta 1.6 HF turbo toch ook aan mij knagen.
De keuze zal zich wel uitwijzen afhankelijk van wat ik een interessant aanbod vind.

Ik vroeg mij af of je op de chassisplaat een afwijkende typecode hebt staan op een HF turbo?
En welke dat dan is.
Motorcode is volgens mij 832AB020. Dit zal er dan ook wel op staan.

Zie ook in de laaste 1990-1992 bouwjaren verschillende motorkappen en koplampen. Lijken de integrale uitvoering te zijn. Dit terwijl sommige geen ombouw zijn. Was dat toen een optie mogelijkheid? Is nogal opvallend namelijk.
Het zal in ieder geval niet de italiaanse magazijnbak leegruim truc zijn hier. :)

Als iemand nog wat meer kennis kan delen, prima.

Gebruikersavatar
Hans8V
Donateur 2011
Berichten: 1572
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:16
Locatie: Zwolle

Re: Delta 1.6 HF vragen

Bericht door Hans8V » 09 mei 2013, 22:01

Vragen over een Delta kun je hier zeker stellen, want er zijn ongetwijfeld liefhebbers. Maar waarschijnlijk zijn specifieke vragen beter te stellen bij de specialisten van Squadra Chivasso, een klup liefhebbers bij de LCN.

Maar eigenlijk wil je toch gewoon een Thema? ;)
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75

Redhead
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 apr 2013, 21:07
Locatie: Almere

Re: Delta 1.6 HF vragen

Bericht door Redhead » 09 mei 2013, 23:20

Een thema van voor '87 blijft wel een open optie. Zeker.

Op de LCN site zit geen forum, dus daar kom je niet echt verder. Je kan alleen een paar kenners mailen.
Dacht dat er na registeren een forum zou openen, maar dat is er niet.

We zoeken verder. :geek:

Gebruikersavatar
Volumex
Berichten: 1009
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:25

Re: Delta 1.6 HF vragen

Bericht door Volumex » 11 mei 2013, 00:19

De HF turbo inside story:

In 1982 ontwikkeld Lancia de HF 1.6 turbo 4wd. Het blijft echter bij een prototype. Weliswaar bedoeld om rally ervaring op te doe met 4wd. In 1983 komt de HF 1.6 turbo (130 pk) uit met carburateur. Dit is de basis voor alle volgende sportieve Delta's In 1986 wordt deze versie (samen met een facelift voor alle Delta's, te herkennen aan andere bumpers en het dashboard van de Prisma) opgevolgd door de HF 4wd (2.0 turbo) en de HF 1.6 turbo (140 pk, voorzien van MPI). Feitelijk zijn deze versies compleet opnieuw ontwikkeld aangezien de cil.kop (en spruitstukken) een halve slag gedraaid zijn. Ofwel, de opstelling zoals ook in de Thema, waarbij de motor iets voorover kantelt. De 4wd krijgt meteen de dubbele ronde koplampen echter zonder verdere uitbouw van de carosserie. De HF turbo onderscheidt zich slechts van de gewone Delta door de rode bies in de grille, de speciale wielen en de luchthappers van zwart kunstof op de motorkap. De interieurs va beide HF's zijn gelijk (al dan niet voorzien van optionele Recaro stoelen).
De ontwikkeling van de 4wd tot wat later de integrale is volgt een andere weg. De HF turbo blijft in deze vorm ongewijzigd in productie tot 1991. Afhankelijk van het land is hij voorzien van katalysator wat het vermogen terugbrengt tot 130pk.
In 1991 wordt de Evo versie van de Integrale geïntroduceerd. Tezamen hiermee wordt de HF turbo 1.6 opgewaardeerd. Dit is de versie die je bedoeld. Voorzien van vier ronde koplampen (grote exemplaren aan de buitenkant en de kleinere aan de binnenkant in tegenstelling tot de vier gelijke exemplaren op de integrale EVO) de motorkap van de integrale 16v en een gewijzigd interieur wordt hij nog geproduceerd tot 1993 als de nuova Delta uitkomt.

De mooiste versie mijns inziens is de carb uitvoering in de limited edition Martini uitvoering:
2163298668_9e47ce917e_z.jpg
met het (mijns inziens mooiste interieur:
imagesCAPWBFBE.jpg
imagesCAPWBFBE.jpg (6.76 KiB) 9793 keer bekeken
en de laatste uitvoering (Deze wordt momenteel te koop aangeboden:
naamloos.png
naamloos.png (100.82 KiB) 9793 keer bekeken

Redhead
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 apr 2013, 21:07
Locatie: Almere

Re: Delta 1.6 HF vragen

Bericht door Redhead » 11 mei 2013, 11:24

Bedankt Volumex. Duidelijk hoe het verschil nu zit.

In franrijk staat overigens zo'n martini uitvoering.
Die laatste HF in friesland is ook erg mooi, maar niet binnen mijn budget. Welk onwaarschijnlijk mooie km stand en altijd bij dealer geweest.

Staat in brabant een HF ralley kat. Ex duitse uitvoering. Ziet er ook zeer netjes uit.

don pedro
Berichten: 435
Lid geworden op: 23 okt 2008, 18:28

Re: Delta 1.6 HF vragen

Bericht door don pedro » 11 mei 2013, 11:41

Budget is hier het key woord inderdaad.

Ikzelf heb ook een HF turbo gehad en verkies ten alle tijde een roestvrij exemplaar boven redelijk technisch malheur.
Er zijn geen "koopjes" betreffende dit soort auto´s, want roesten doen ze ongegeneerd ook buitenlandse exemplaren zijn niet vrij van corrosie.

Koop een zo goed mogelijk exemplaar anders gewoon niet aan beginnen, want een restauratie overtreft vele malen de aanschaf/verkoop waarde van een Delta vaak en je sleept je van de ene ellende naar de andere. Zeker wanneer je plaatwerk/spuitwerk moet gaan uit besteden.

Redhead
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 apr 2013, 21:07
Locatie: Almere

Re: Delta 1.6 HF vragen

Bericht door Redhead » 11 mei 2013, 12:03

Helemaal waar wat je zegt. Carrosserie die top is verkies ik ook boven technisch aan te pakken zaken.
Je moet ook de wagens goed bekijken. Dat is met eigen import uit buitenland lastig. Zeker als je op de advertentie info moet afgaan. Veelal nog niet helft van de werkelijkheid.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”