Savali Thema

Maak hier kennis met de leden van het Lancia Thema Register. We hebben een apart forum om je auto te laten zien, vertel ons hier vooral wie je bent en waarom je de Thema een warm hart toedraagt!
Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 792
Lid geworden op: 02 nov 2008, 19:15
Contacteer:

Re: Savali Thema

Bericht door Ronald » 25 jul 2010, 10:22

Klopt!

Het was deze Thema:

Afbeelding

Bij de latere eigenaar is er iets in de kop fout gegaan, een tuimelaar afgebroken of iets dergelijks. Hij heeft hem toen stil gezet en inderdaad door een foutje laten slopen! :shock: Prachtig grijs Alcantara, Koni's, mooie originele wielen, alles zó naar de sloop...

Blok/bak met subframe is het enige wat bewaart gebleven is... Zonde hoor...
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971.

jos832
Berichten: 751
Lid geworden op: 21 apr 2010, 15:33
Locatie: Elsas - Frankrijk

Re: Savali Thema

Bericht door jos832 » 26 jul 2010, 12:15

Hallo Pim,
Jammer dat de Thema gesloopt is maar het blok gaat een mooie toekomst tegemoet.
Komplimenten voor je web-site en hoe je het projekt heb opgebouwd.
Wat een mooie auto: mijn droom!
Kom je met deze Lancia ook naar de Thema-dag op 29 Augustus?
Kunnen wij hem allemaal bewonderen!
Zoniet hoop ik hem eens "live" te mogen zien.
Groeten,
Jos

Gebruikersavatar
Volumex
Berichten: 1009
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:25

Re: Savali Thema

Bericht door Volumex » 26 jul 2010, 13:25

Geweldig!!! Wil ik ook ooit nog een keer bouwen. De techniek ligt eigenlijk al klaar. (Volumex motor of turbo 8v). Lijkt me een geweldige ervaring. Wat ik overigens ooit heb begrepen, is dat het niet eenvoudig is om er een Nederlands kenteken op te krijgen. Weet iemand hoe dat zit?

Gebruikersavatar
Jan Willem
Donateur 2009
Berichten: 280
Lid geworden op: 26 okt 2008, 14:04

Re: Savali Thema

Bericht door Jan Willem » 26 jul 2010, 15:20

De Hawk van Pim heeft een kenteken, dus heeft hij vermoedelijk informatie uit de eerste hand! :P
Bertone en Pininfarina maken een goed koppel, het is nog mooier als Giugiaro ook meehelpt

pim de jonge
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 jul 2010, 11:36

Re: Savali Thema

Bericht door pim de jonge » 27 jul 2010, 10:47

Klopt, het was een heel karwei om een kenteken te krijgen. In Nederlans was het altijd heel moeilijk om een kenteken te krijgen , daarom gaan de meeste bouwers van kitcars naar Engeland, daar waar de kitcar industrie geboren is. Daar hadden ze de SVA ( nu IVA ) een keuring voor individueel gebouwde auto's. Ik heb dus mijn auto naar Engeland gebracht en via de leverancier van de kit ( Hawk ) de auto laten keuren. aar kreeg ik een Engels kenteken op 1988 ( datum van de donor auto Alfa 164 ) omdat ik voldoende onderdelen ( motor , versnellingsbak, remmen ed ) uit de donorauto had gebruikt.
Met deze papieren naar de RDW in Zwolle geweest , deze hebben hem geinspecteerd en het kenteken over gezet op een Nederlands kenteken.
Klinkt simpel, maar het was een hoop heen en weer gerij met de kit op een aanhanger.
tegenwoordig zijn de regels strenger, vanwege het milieu kun je bijna geen oude motoren meer gebruiken, dan krijg je dus ook geen oud kenteken en moet je aan de strenegere milieueisen voldoen, en meer BPM betalen.
Overigens is het RDW bezig met een pilot/test om ook in Nederland zo'n individuele keuring voor elkaar te krijgen, ben benieuwd hoe dat af gaat lopen.

Themadag 29 augustus lijkt me best leuk, echter ik heb nog geen Thema motor in mijn auto, ik zoek nog steeds een kabelboom voor de Motronic :( Als ik die niet vind word het waarschijnlijk KMS, maar dan moet ik nog een jaartje sparen :D Voorlopig doe ik het maar met mijn oude Alfa blok, revisie van het Savali blok loopt al aardig in de papieren :shock:

Gebruikersavatar
Ard 420
Donateur 2010
Berichten: 597
Lid geworden op: 03 dec 2008, 00:43

Re: Savali Thema

Bericht door Ard 420 » 27 jul 2010, 13:03

Prachtige wagen Pim, enorm veel respect voor alle tijd en liefde die je er in hebt gestoken! :thumbup:

Ik ga eind augustus weer genieten van de Stratossen tijdens het 'historic challange' gedeelte van de WRC rally van Duitsland. Vind ik altijd weer het hoogtepunt van het gehele evenement! 8-)

Ik had toch nog wat vragen naar aanleiding van je motorkeuze. Gaat het er puur en alleen om dat de Savali motor origineel in een Thema (Lancia) heeft gezeten? Want voor de rest is hij natuurlijk net zo 'Lancia' als de 164 motor die je er nu in hebt liggen. Is dat + de 30 / 40 pk en wat nm's extra de investering echt waard? Ik zou het wel weten als er een goede, betrouwbare V6 in ligt. ;) Maar ik wil je niet ontmoedigen natuurlijk! :D
Y 1.2 16v Elefantino Rosso '99
164 Super 3.0 V6 24v '93
Vel Satis 2.0 T Exception '06
A3 1.6 Ambition '05

Laatste ex-Thema:
2.0 turbo 16v '90 ('12-'20)

pim de jonge
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 jul 2010, 11:36

Re: Savali Thema

Bericht door pim de jonge » 27 jul 2010, 14:53

Hoi Ard,

Ik denk dat ik weet wat je bedoeld, een goede 24 klepper komt aan hetzelfde vermogen voor minder geld.
Het blok en bak kocht ik voor slechts 200 Euro, ik denk revisie gaat me de kop niet kosten, maar loopt toch al snel richting 1500 Euro ( nieuwe lagers, zuigerveren, ultrasoon gereinigd, kop gerepareerd, niewe pakkingen, speciale koppakking ). Ik denk dat ik inderdaad wat duurder uit ben met de Savali. Maar ik heb nu eenmaal deze weg ingezet en nu is het wat lastig terug :oops: Overigens schijnen de 12 kleppers toch wat betrouwbaarder te zijn dan de 24 kleppers :|
Evengoed een blok met een Lancia logo staat toch beter als een Alfa logo ( alhoewel het origineel een "Ferrari" motor had uit de Dino 246 ;)

Groet, Pim

Gebruikersavatar
Ard 420
Donateur 2010
Berichten: 597
Lid geworden op: 03 dec 2008, 00:43

Re: Savali Thema

Bericht door Ard 420 » 28 jul 2010, 10:20

Ik ben ook meer van de 12 kleppers hoor (en de 8 kleppers... en de 18 kleppers! ;) ), ik heb ook vaak gehoord dat die wat betrouwbaarder zijn dan de 24 kleppers. En als je het blok zo grondig laat aanpakken weet je wel dat je iets goeds in handen hebt. Vooral doorgaan dus! :thumbup:

En je hebt vast al wel eens een originele Stratos (in rally uitvoering) zien en vooral horen rijden. De RDW had je al zien aankomen met je Ferrari motor...! ;) In de Duitse heuvels hoor je zo'n ding drie valleien verderop al aankomen! :D
Y 1.2 16v Elefantino Rosso '99
164 Super 3.0 V6 24v '93
Vel Satis 2.0 T Exception '06
A3 1.6 Ambition '05

Laatste ex-Thema:
2.0 turbo 16v '90 ('12-'20)

Dickamerica
Berichten: 425
Lid geworden op: 19 okt 2008, 10:37
Locatie: Rijswijk
Contacteer:

Re: Savali Thema

Bericht door Dickamerica » 28 jul 2010, 11:23

@ Ard;

het gaat bij een 3.5 v6 niet eens zozeer om die pks meer,maar het koppel neemt gigantisch toe,je weet echt niet wat er gebeurd.
En als je het hele verhaal doet,zit je toch aan 250pk,dus 60pk meer.
Heb in verleden met diverse 75/Gtv6 gereden met 3.5 liters erin,echt bizar.!

En een 12 klepper is veel betrouwbaarder/goedkoper qua distributie dan een 24 klepper;daar springen gewoon de nokkenastandwielen van tijd af,omdat die op een soort van spiebaan geklemd zitten :roll:
Dickamerica

http://www.italiaveloce.nl" onclick="window.open(this.href);return false;


Alfa 90 2.5 Qo Grigio Medio Metallizato 1987 Pelle Grigio

Gebruikersavatar
Jan Willem
Donateur 2009
Berichten: 280
Lid geworden op: 26 okt 2008, 14:04

Re: Savali Thema

Bericht door Jan Willem » 19 aug 2010, 21:44

Ik lees nu allemaal dingen waarover ik me grote zorgen ga maken over de betrouwbaarheid van mijn 24V :(
Ik heb tot nu toe begrepen dat de 12V meer onderhoud nodig heeft dan de 24V (kleppen stellen, bougies vervangen). Overigens heb ik ook nogal verschillende geluiden gehoord over het vervangen van de distributie. Bij mijn Kappa is die vervangen bij 102.000 (6 jaar) en 172.000 (4 jaar), iedere keer bij verkoop van de auto.
Inmiddels is de km-stand 214.000 en zijn we weer 4 jaar verder en dus........... :(
Bertone en Pininfarina maken een goed koppel, het is nog mooier als Giugiaro ook meehelpt

Plaats reactie

Terug naar “Maak kennis!”