Lancialover

Maak hier kennis met de leden van het Lancia Thema Register. We hebben een apart forum om je auto te laten zien, vertel ons hier vooral wie je bent en waarom je de Thema een warm hart toedraagt!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lancialover
Berichten: 625
Lid geworden op: 30 dec 2008, 12:52

Lancialover

Bericht door Lancialover » 31 dec 2008, 01:27

Hoi allemaal,

Ik werd door een medeforummer op dit forum gewezen en gezien de stilte op het Lanciaforum kom ik hier de gezelligheid maar weer opzoeken. Ik ben Bert, van het bouwjaar 1986 en al vanaf dat ik plaatjes kon kijken in de Autokampioen fan van Lancia. Wel grappig dat het allemaal is begonnen met een foto van de Dedra, terwijl ik dat nu 1 van de minder aansprekende modellen vind.

Wat mij vooral aanspreekt aan Lancia is in de eerste plaats het design, temperament, de stijl en het stukje exclusiviteit. Na het behalen van het rijbewijs moest er dan ook gelijk een Lancia komen en als student (Industrieel Product Ontwerp) kom je dan al snel op de Y10 uit. Het bleek al gauw dat daar helemaal niets mis mee is, en dat deze de naam Lancia met eer draagt! :)

Mijn eerste Y10 was een grijze Turbo-versie met ongeveer 140.000 op de teller. Helaas heb ik van deze in mijn jeugdige overmoed al vrij snel de wielophanging krom gereden. Qua carrosserie was deze verder echter nog heel goed, heel weinig roest en deze staat dus nog in de schuur te wachten op betere tijden. Daarna een groene Turbo gekocht met 180.000km op de teller. Deze was al verlaagd en had mooie 2-kleurige Momo velgen. Helaas is deze in een drukke zomer achterop een 'lekker' in de bocht voorgesorteerde Corsa geparkeerd en dient nu dus als onderdelen-donor en als basis voor het ontwikkelen van kunststof carrosseriedelen.

In diezelfde zomer nog een Y10 1.1 lx gekocht. Lekker luxe, soepel en zuinig vergeleken met de turbo, maar eens een turbo gereden dan blijft die toch in gedachten! Deze Y10 had helaas last van veel achterstallig onderhoud, 1 dag later liep bijvoorbeeld de dynamo al vast. Kort daarna nog een lekke hoofdremcilinder gehad en een gebroken distributieriem. Gelukkig blijkt de 1.1 fire daar geen schade van op te lopen! Toen er echter eind van de zomer weer een Y10T te koop kwam, heb ik de LX verkocht en de rode Y10 Turbo opgehaald. Bleek helaas eigenlijk een miskoop, maarja in hoeverre kun je van een miskoop spreken als er hooguit 2 per jaar te koop aangeboden worden?

Van deze Y10 Turbo met 220.000 km op de teller begaf namelijk kort na aankoop de koppeling en koppaking het. Maarja, tijdens de testrit leek alles oke, en ik was gevallen voor het originele zwart leren interieur en de electrische ramen voor en achter! Toen dus het blok uit de groene Turbo overgezet en er vervolgens 3 jaar met ontzettend veel plezier in gereden en in de tussentijd veel aanpassingen aan gedaan. Hij begon echter steeds onzuiniger te worden en slechter te lopen. Een professionele carburateurrevisie mocht niet baten, want bij de montage bleek het blok gewoon op te wezen. Is ook niet gek, met inmiddels 260.000km op de teller, terwijl het blok in de basis nog uit het 127 tijdperk stamt (brasil-blok). Ik ben wel altijd heel consequent geweest met opwarmen en afkoelen, maar op een gegeven moment houdt het natuurlijk op, zeker als je bedenkt dat uit dat 1050cc blok toch zo’n 86pk gehaald wordt.

Ook deze Y10 is echter niet de moeite om te verkopen, dus wil ik die wellicht gaan gebruiken als basis voor een circuit-wagen. Lijkt me leuk om bijvoorbeeld met een Y10 mee te rijden tussen de Abarth’s op Viva Italia, maar dat zijn allemaal maar toekomstdromen.

Inmiddels ben ik gelukkig bezig met afstuderen en moest ik vervoer hebben om dagelijks zo’n 90km te kunnen rijden. Daarvoor dus mijn huidige Y10GT aangeschaft, ook weer voor een lachwekkend bedrag. Inmiddels ook al weer 10.000 km mee gereden, eveneens kilometers met zeer veel plezier. De GT is uiteraard niet zo snel als een turbo, maar wel lekker soepel in vergelijking daarmee.

Als ik straks een aardige baan kan vinden hoop ik mijn droomwagen aan te kunnen schaffen, de Delta Integrale 16v. Uiteraard niet voor dagelijks gebruik, daarvoor blijf ik dan wel Y10 rijden, of wellicht een Ypsilon 1.2 16v

Het lijkt me voorlopig weer even genoeg gepraat zo, ik zal de Y10’s nog wel illustreren met wat foto’s in het daarvoor bestemde topic.

Gebruikersavatar
Jan Willem
Donateur 2009
Berichten: 280
Lid geworden op: 26 okt 2008, 14:04

Re: Lancialover

Bericht door Jan Willem » 31 dec 2008, 08:10

Welkom Lancialover, ook op dit forum!
Bertone en Pininfarina maken een goed koppel, het is nog mooier als Giugiaro ook meehelpt

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Lancialover

Bericht door Maarten-Jan » 31 dec 2008, 10:08

Ha Bert, welkom! Leuk om te zien dat je de weg hiernaartoe gevonden hebt. Hier zijn dezelfde enthousiastelingen actief die het "oude" forum zo leuk maakten, dus ik hoop je hier regelmatiger te treffen.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 792
Lid geworden op: 02 nov 2008, 19:15
Contacteer:

Re: Lancialover

Bericht door Ronald » 31 dec 2008, 11:24

Welkom Bert, wat een toeval dat we je hier ook zien. :lol:
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971.

Gebruikersavatar
Cromapower
Berichten: 1664
Lid geworden op: 19 okt 2008, 01:30
Locatie: Brouwershaven

Re: Lancialover

Bericht door Cromapower » 31 dec 2008, 12:31

:D nog een keer maar, had t bij de verkeerde topic gezet.

Hey Bert, leuk dat je dr hier ook bij bent. Welkom!!!
Lancia Thema 2.0 16V LS, Fiat Croma 2.0 16V, Fiat 131 Volumetrico Abarth, Fiat 131 Panorama en dailydriver Fiat Croma 1.9 MJTD 16V

Gebruikersavatar
Hans8V
Donateur 2011
Berichten: 1572
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:16
Locatie: Zwolle

Re: Lancialover

Bericht door Hans8V » 31 dec 2008, 18:01

Hoi Bert, welkom hier! :D
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75

Plaats reactie

Terug naar “Maak kennis!”