Lang, lang geleden

Maak hier kennis met de leden van het Lancia Thema Register. We hebben een apart forum om je auto te laten zien, vertel ons hier vooral wie je bent en waarom je de Thema een warm hart toedraagt!
Plaats reactie
Martin
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 feb 2009, 15:35

Lang, lang geleden

Bericht door Martin » 07 feb 2009, 17:01

Hallo, mijn naam is Martin Eijkman. Bouwjaar mei 1978.

Allereerst mijn complimenten voor de erg gave en zeker motiverende site! Klasse!

Helaas heb ik qua ervaring geen brandschoon Lancia verleden. Door verre woon-werk afstanden en een partner die de enorme uitgaven aan de auto's een beetje beu was heb ik helaas moeten stoppen Lancia te rijden. Mijn tijd komt zeker weer, ik heb geduld.

Ik ben begonnen met een Beta coupe 2.0. Een ontzettend kwieke en fijne auto. Helaas voor mij begief een week na aankoop de koppakking het. Notabene onderweg naar Martin Willems om wat onderdelen te halen kwamen we bij aankomst tot de conclusie dat ik nog veel meer onderdelen nodig zou hebben. Ik heb de reparatie zelf uitgevoerd. De cilinderkop heb ik door een revisiebedrijf keurig klaar laten maken en na montage heb ik nog vele kilometers mogen rijden met de Beta.

In mijn schooltijd zou ik stage gaan lopen in het buitenland en daar had ik een stevige reisauto voor nodig. Ik vond bij Martin Willems een Thema type 1 uit 1986. Een 2.8 v6 met automatische transmissie. Zwitserse import. Een puntgave auto zonder versnellingsbak maar die zou gereviseerd en wel eronder komen wanneer ik de auto zou kopen. Ik heb de Beta ingeruild en enkele weken later zoefde ik terug in mijn Thema v6. Helaas zoefde de Thema niet voor lange tijd. Al snel bleek de versnellingsbak mankementen te vertonen. Deze mankementen heb ik laten opsporen door Martin Willems. Uiteindelijk is de versnellingsbak er weer onderuit gehaald en heeft Martin Willems deze laten reviseren. Daarna bleven er toch problemen met de automaat. Ik had er de buik van vol en liep per ongeluk tegen een metallic rode Thema turbo 16v aan. Deze auto stond helemaal achterin een loods van Leo Arendse. De motor was vastgelopen want de olieretourleiding van de turbo was afgeknapt. Een stoffig maar zo gaaf project! Een echte MUST HAVE...

Leo had nog een goed gebruikt blok liggen dus de deal was snel gemaakt. Het was toch zonde om zo'n mooie Thema te moeten slopen? Enkele weken later heb ik de rode Thema opgehaald. Natuurlijk op een roze wolk en oei wat reed die machine! Na een maand of drie had ik het idee dat de auto niet zo fel meer was. Dit was nergens aan te zien. Het oliepijl bleef in orde en ook de druk leek goed. Het viel me wel op dat de motor op ritten naar Duitsland erg heet kon worden. Op een late avond terug vanuit Utrecht naar Arnhem liep de oliedruk wel terug. Bij het velperbroek aangekomen liep de auto heel rot en op de volgende afslag sloeg de motor af. Foute boel. Auto af laten slepen door een maat en 2 dagen later naar Leo toe. Hij dacht aanvankelijk dat ik als jong broekie de auto niet goed had warm gereden maar dit was niet het geval. Motor uit elkaar gehaald en al snel leken de problemen zichtbaar. Het blok was beter gebruikt dan Leo had gedacht en ook hij voelde zich getild. De motor zou gereviseerd worden en keurig weer in de rode neus van de thema komen te hangen. Zo geschiede. Daarna moest ik kilometers gaan maken voor de werkgever en in mijn opleidingstraject hoorde daar nog geen auto van de zaak bij. De thema is toen met pijn in het hart de deur uit gegaan. Ik heb helaas wel te horen en te zien gekregen van de koper dat ook bij hem de motor weer was vastgelopen. Heel sneu en voor het geld had ik achteraf de Thema beter zelf kunnen houden om op te knappen. Nu zit ik al bijna 7 jaar zonder! Ik ben na de Thema gegaan voor een volvo 460td.

Nou dat was mijn verhaal tot nu toe. Ik ben blij dat ik deze fantastische site heb gevonden. Nu nog een leuke Thema ie om betrouwbaar wat kilometers te kunnen maken zodat ik de vrouw kan overtuigen dat het ook anders kan... Weet iemand nog een goede en betrouwbare Thema ie of 16v? Ik hoor het graag.

Vriendelijke groeten en tot schrijfs!

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Lang, lang geleden

Bericht door Maarten-Jan » 07 feb 2009, 17:43

Hallo Martin, welkom op de site!
Jij hebt wel veel pech gehad met je Thema's. Dat hoeft gelukkig echt niet. Ik heb er nu al meerdere gehad en eigenlijk nog niet die problemen gehad met twee opeenvolgende auto's :D
Mijn turbo SW heeft een keer de koppakking stukgehad en de TD SW die ik net had opgebouwd had ook een kapotte automaat. Ik wil niet zeggen dat dit soort schades erbij horen, nee, wij hebben diverse Thema's zonder excessief onderhoud gehad.

Een 16V zou ik persoonlijk niet kopen; gaan vaak stuk.
Een ie is eigenlijk probleemloos, wel moet de motor natuurlijk in orde zijn. Door het geringe vermogen heeft de auto ook niets te lijden. Op Marktplaats staat nu een 1e serie ie te koop voor slechts 350 euro! Wellicht een optie?
Ik heb veel affiniteit met de ie turbo 8V. Die techniek is relatief eenvoudig maar wel erg snel in combinatie met het lage gewicht van die eerdere series.

Houd ons maar op de hoogte!
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

dj8.32
Berichten: 69
Lid geworden op: 20 okt 2008, 21:17

Re: Lang, lang geleden

Bericht door dj8.32 » 08 feb 2009, 12:24

Welkom op het forum!! Die 2.8 bak heb ik er nog onderuit gehaald destijds!

Je mag mijn 16v SW wel kopen, die is mooi en goed en gaat niet stuk...

Gebruikersavatar
Jan Willem
Donateur 2009
Berichten: 280
Lid geworden op: 26 okt 2008, 14:04

Re: Lang, lang geleden

Bericht door Jan Willem » 08 feb 2009, 22:16

Welkom Martin,

Ik deel de mening van Maarten Jan over 16V's niet. Ik heb 4 jaar (en 40.000 km) een SW 16V gehad en ik heb nooit problemen met de motor gehad. Ik heb eigenlijk geen ervaring met de 8V, maar mij lijkt een ie ondergemotoriseerd.

Maar inderdaad, wat kan je gebeuren als je voor € 350 een ie aanschaft?????
Bertone en Pininfarina maken een goed koppel, het is nog mooier als Giugiaro ook meehelpt

Martin
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 feb 2009, 15:35

Re: Lang, lang geleden

Bericht door Martin » 08 feb 2009, 23:56

Hallo,

Bedankt voor het warme onthaal. Terugkomend op de ervaringen met de Thema's. Ik heb een aantal versies mogen rijden maar een 8 klepper heb ik nooit storend ondergemotoriseerd gevonden. Gewoon een erg prettige auto om mee onderweg te zijn. Nu vind ik overigens dat alle door mij bereden Thema's erg goed in balans waren. De turbo 16v was zeker in de eerste versnelling erg giftig dus kijk ik uit om toch eens een rit te maken in een type 3 (afgeregeld in de eerste versnelling toch?). Ook ben ik benieuwd hoe die visco werkt in de bochten.

Terug naar de "normalere" jongens... Ik denk wel dat de 16v 2 liter ongeblazen een completere auto is om te rijden maar vraag me af of het blok net zo soepel onderin toeren is als de relatief luie 2 liter. Samenvattend denk ik dat ik iedere Thema erg waardeer omdat ze in balans zijn EN echt karakter hebben.

De Thema 2 liter LS bij MW zie ik wel zitten. Wel aan de prijzige kant (volgens de site 2250). Kent iemand die auto goed? Het is een moderne type 3 met airco en volgens de site relatief weinig kilometers (185k). Dat vind ik voor een auto waarmee ik naar het werk ga wel belangrijk.

Ik hoor het wel heren! Ik heb overigens nog even de tijd want de auto heb ik pas in mei nodig...

Oh en dj8.32, klopt het nu dat de Zwitserse Thema wel mijn auto is? Hoe is de technische staat nu dan en OH ja... wat zijn de kenmerken van jou SW 16v (kilometers, bouwjaar, prijs). Ik hoor het wel.

Hidde
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 feb 2009, 22:44

Re: Lang, lang geleden

Bericht door Hidde » 24 feb 2009, 16:08

Hoi Martin,

Inderdaad sneu te horen dat je zulke slechte ervaringen met de Thema hebt!! maar wel elke keer een goede oplossing geboden door de bedrijven, dat is dan wel weer mooi!

Ik rij mijn Thema nu een half jaar en heb nog geen problemen gehad op regulier odnerhoud na!
Ik rij de 2.0 16V en als je mij vraagt over gevoelig en ik las dat ze vaak stuk zouden kunnen gaan? Naar mijn mening is dat de turbo versie die ietwat gevoeliger ligt!
Een 2.0 16V zonder turbo is een prima motor en zoals met elke motor netjes warm rijden; geen enkel probleem.

Succes met zoeken naar een knappe Thema!

Gebruikersavatar
Hans8V
Donateur 2011
Berichten: 1572
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:16
Locatie: Zwolle

Re: Lang, lang geleden

Bericht door Hans8V » 24 feb 2009, 20:44

Hoi,
Als tevreden IE rijder moet ik natuurlijk wel even reageren.... ;)
Maar ik gebruik dus dagelijks (in de winter dan) m'n IE voor woon-werk, en zakelijke kilometers. En dat doet een IE gewoon goed. Aangezien het overdag niet echt de moeite is om echt gas te gaan geven heb je voldoende vermogen, en kun je heel goed met de rest meekomen. Je zult echt niet iedereen voor kunnen blijven ( :| ) maar vergeleken met onze Renault Megane 1.4 is de IE dus echt snel!!
Na een ritje met de Turbo van Rick had ik trouwens wel het gevoel dat een IE ondergemotoriseerd is, maar dat is ook geen vergelijk, en snelheid is relatief. Als je echt hard wilt gaan heb je met elke auto twee wielen teveel :D
Maar er zijn de laatste tijd weer wat minder Thema's te koop, dus houd de diverse site's maar goed in de gaten. Op de site van de Lancia club Nederland staat trouwens nog een IE voor weinig, (€ 200) en als je handig bent kun je daar vast wat moois van maken. Maar voor meer geld en met minder werk is er ook nog wel wat te koop.
Succes met zoeken!
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75

Plaats reactie

Terug naar “Maak kennis!”