Wat een grappige discussie hier op het forum.
Het RON getal heeft te maken met de klopvastheid van de benzine.
Gebruik je een te laag RON getal dan bestaat de kans op "pingelen" van de motor.
Het vroeger (zeer giftige) toegevoegde lood (TEL=tetra-ethyllood ) zorgde tevens voor smering van de kleppen.
De uitlaat werd er zelf krijtgrijs van, maar dit lood kwam in de atmosfeer terecht en is slecht voor onze gezondheid.
Sinds kort zit er ETBE in de benzine, wat inmiddels de MTBE(methyl-tert-butylether) weer heeft vervangen.
Een van de grootste producenten van MTBE is Lyondell Rotterdam (het vroegere Oxirane en latere ARCO chemie).
hallo. thema rijders.
- max-franke
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 07 jun 2009, 17:01
- Locatie: Wagenberg
- max-franke
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 07 jun 2009, 17:01
- Locatie: Wagenberg
Re: hallo. thema rijders.
O ja, stom, vergeten, ook welkom hier en waar komt de 8.32 vandaan?
Pas gekocht bij een dealer of particulier? Foto??
Pas gekocht bij een dealer of particulier? Foto??
- Cromapower
- Berichten: 1664
- Lid geworden op: 19 okt 2008, 01:30
- Locatie: Brouwershaven
Re: hallo. thema rijders.
Zouden inderdaad de welkom vergeten Welkom en hoop dat je veel plezier hebt van de Thema, enneh inderdaad foto's plaatsen. Zijn we gek op hier
Shell spreekt zich wel vaker tegen. Het is naar mijn weten inderdaad gewoon 97 RON maar als je danop een curses bent lopen er weer een paar bobo's rond die de boel weer omgooien en anders uitleggen. Ach vind t wel best, als mensen vragen hebben vertel ik gewoon de pluspunten van V-power en probeer ik ze t verhaal wat max-franke hier mooi heb uitgetypt uit te leggen. Komt de ene keer beter over dan de andere keer
Shell spreekt zich wel vaker tegen. Het is naar mijn weten inderdaad gewoon 97 RON maar als je danop een curses bent lopen er weer een paar bobo's rond die de boel weer omgooien en anders uitleggen. Ach vind t wel best, als mensen vragen hebben vertel ik gewoon de pluspunten van V-power en probeer ik ze t verhaal wat max-franke hier mooi heb uitgetypt uit te leggen. Komt de ene keer beter over dan de andere keer
Lancia Thema 2.0 16V LS, Fiat Croma 2.0 16V, Fiat 131 Volumetrico Abarth, Fiat 131 Panorama en dailydriver Fiat Croma 1.9 MJTD 16V
- max-franke
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 07 jun 2009, 17:01
- Locatie: Wagenberg
Re: hallo. thema rijders.
Ach, een reclameboodschap van mijn werkgever
Geef mij maar diesel, een (h)eerlijke brandstof en toevallig weet ik precies hoe ik dat moet maken
Geef mij maar diesel, een (h)eerlijke brandstof en toevallig weet ik precies hoe ik dat moet maken
- Cromapower
- Berichten: 1664
- Lid geworden op: 19 okt 2008, 01:30
- Locatie: Brouwershaven
Re: hallo. thema rijders.
Kijk met jou kan ik praten Ik ben een echte dieselrijder
Lancia Thema 2.0 16V LS, Fiat Croma 2.0 16V, Fiat 131 Volumetrico Abarth, Fiat 131 Panorama en dailydriver Fiat Croma 1.9 MJTD 16V
Re: hallo. thema rijders.
Sorry,
ik wilde me alleen voor stellen, en had een klein vraagje over brandstof.
Ik wis niet dat het zo,n ophef gaf.
Maar zo gauw ik foto,s heb zet ik ze op de site. Hij komt bij een garage vandaan uit heerenveen.
De auto is zeer goed onder houden door de vorig eigen naar.
Groeten Arrien.
ik wilde me alleen voor stellen, en had een klein vraagje over brandstof.
Ik wis niet dat het zo,n ophef gaf.
Maar zo gauw ik foto,s heb zet ik ze op de site. Hij komt bij een garage vandaan uit heerenveen.
De auto is zeer goed onder houden door de vorig eigen naar.
Groeten Arrien.
Lancia thema 8.32 1988. V8-power.
- Cromapower
- Berichten: 1664
- Lid geworden op: 19 okt 2008, 01:30
- Locatie: Brouwershaven
Re: hallo. thema rijders.
O je hoeft je niet te verontschuldigen hoor, er is niks aan de hand.
Wel mooi dat je een auto hebt met een onderhouds historie, hoop dat je er veel plezierige kilometers mee maakt. Zo'n 8.32 blijft een machtige machine. Heb je trouwens een type 1 of 2?
O wacht ff ik lees dat die van 1988 is, dan zal t denk ik een type 1 zijn
Wel mooi dat je een auto hebt met een onderhouds historie, hoop dat je er veel plezierige kilometers mee maakt. Zo'n 8.32 blijft een machtige machine. Heb je trouwens een type 1 of 2?
O wacht ff ik lees dat die van 1988 is, dan zal t denk ik een type 1 zijn
Lancia Thema 2.0 16V LS, Fiat Croma 2.0 16V, Fiat 131 Volumetrico Abarth, Fiat 131 Panorama en dailydriver Fiat Croma 1.9 MJTD 16V