webturbo, ook wel bekend als web

Maak hier kennis met de leden van het Lancia Thema Register. We hebben een apart forum om je auto te laten zien, vertel ons hier vooral wie je bent en waarom je de Thema een warm hart toedraagt!
Gebruikersavatar
webturbo
Donateur 2011
Berichten: 1351
Lid geworden op: 02 nov 2009, 17:30
Locatie: Flevoland
Contacteer:

webturbo, ook wel bekend als web

Bericht door webturbo » 02 nov 2009, 18:00

Hoi,

Sommigen zullen me nog wel kennen van lanciafora.nl, ik had een paar jaar terug twee Thema's (1x LX sloper, 1x LS Turbo 16v type 3) en een Croma. Gebruikersnaam was 'web' maar dat mag hier niet (minimaal 5 letters).

Afbeelding

Op een gegeven moment heb ik de Thema's verkocht, omdat ik teveel kilometers ging maken, en het niet zag zitten er eentje op gas te zetten. De Croma heb ik nog even gehouden, omdat die net een grote koppakking operatie gehad had, maar die heeft het uiteindelijk helaas begeven (uitgelopen pistonpenbus) en is toen gedoneerd aan een Cromaclublid die 'm uiteindelijk gesloopt heeft, volgens het RDW register. Jammer van een mooi roestvrij exemplaar, maar het blijven auto's die niemand hebben wil en dan houdt het een keer op.

Grappig: mijn ex turbo stond/staat weer te koop! Heel verleidelijk, want het is een geweldige auto, maar toch... als ik weer een Thema koop, dan wordt het een LX. En wel een type 3 turbo, in bijvoorbeel donkerrood of Blue Madras. Dromen mag, toch?

Wat doe ik nou weer hier dan? Na Italianen zo'n beetje afgezworen te hebben door de problemen die ik had om aan onderdelen te komen voor de toen nog *relatief* jonge Croma, heb ik nu toch weer een Italiaan gekocht. Als 'pekelbak'. Dit keer een Alfa 146 - een zusje van de Delta zegmaar. Zoals het een echte Italiaan betaamt heb ik eerst wat te lassen voordat ik op een APK-verlenging kan hopen, maar ik heb wel weer lol in het ding en dat motiveert natuurlijk.

Afbeelding

Dat kon mensen die terug willen stappen van een Tipo Quattro telg op een Tipo C nog wel eens tegenvallen : ze zijn niet echt lichter (dus niet goedkoper in de maandlasten), wel kleiner, en duidelijk goedkoper gemaakt. De Tipo Quattro kon nog wel eens kwalitatief het beste zijn wat het Fiat concern ooit gemaakt heeft...

Bijvoorbeeld de roestbescherming van de Tipo C bodem is naadje... (in de naadjes? Niet alleen, ook de bodem, met die onzinnige dichtgeteerde afwaterings-lipjes, roest als een gek...)

Afbeelding

Iemand nog een Croma op G3 in de aanbieding toevallig? :mrgreen:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: webturbo, ook wel bekend als web

Bericht door Maarten-Jan » 02 nov 2009, 18:16

Ha Marcel,

Welkom terug op het nest.....
Je ex LX wordt op dit moment in mijn turbo ingebouwd, die slijt dus zijn laatste dagen voordat de pers hem krijgt.

Hoe gaat het met de Bimmer? Rijd die nog gewoon rond?

Koop maar weer snel een Thema of Croma, dat rijdt toch wat plezieriger dan een Alfa 146.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 792
Lid geworden op: 02 nov 2008, 19:15
Contacteer:

Re: webturbo, ook wel bekend als web

Bericht door Ronald » 02 nov 2009, 18:25

Ha Marcel, welkom! :!:
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971.

Gebruikersavatar
Cromapower
Berichten: 1664
Lid geworden op: 19 okt 2008, 01:30
Locatie: Brouwershaven

Re: webturbo, ook wel bekend als web

Bericht door Cromapower » 02 nov 2009, 19:06

Hoi Marcel, welkom hier.
Je belevenissen met de 146 had ik al op t Xantia forum gelezen, kijk ik stiekum nog op omdat ik steeds benieuwd ben hoe je BMW het houd :lol:

Koop gewoon een Croma of Thema 2.0 8V vanaf 1994 en gooi daar G3 in, krijg je echt geen spijt van. met de onze hebben we in 3 jaar zonder problemen 130.000 km gereden. Oke nu zijn we met de kop bezig maar dat hadden we ingecalculeerd.
Lancia Thema 2.0 16V LS, Fiat Croma 2.0 16V, Fiat 131 Volumetrico Abarth, Fiat 131 Panorama en dailydriver Fiat Croma 1.9 MJTD 16V

Gebruikersavatar
RickThema
Berichten: 730
Lid geworden op: 20 okt 2008, 13:01
Locatie: Zwolle

Re: webturbo, ook wel bekend als web

Bericht door RickThema » 02 nov 2009, 19:19

Ha Marcel!

Leuk dat je er weer bent!
Hoest met de 540? Vast niet zo spannend als een turbo 16V?! Geen elastiek onder je voet zegmaar ;)
If you're not breaking parts, you're not making enough power!

Lancia Thema 16V Turbo LS Berlina Tipo 3

Lancia Thema 16V Turbo LX Berlina Tipo 3

Honda VTR SP-1 V-Twin

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 792
Lid geworden op: 02 nov 2008, 19:15
Contacteer:

Re: webturbo, ook wel bekend als web

Bericht door Ronald » 02 nov 2009, 19:21

Geen elastiek onder zijn voeten maar wél gewoon een metalen vloerpan en dat is toch ook wel eens fijn... :lol:
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971.

Gebruikersavatar
webturbo
Donateur 2011
Berichten: 1351
Lid geworden op: 02 nov 2009, 17:30
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Re: webturbo, ook wel bekend als web

Bericht door webturbo » 02 nov 2009, 22:36

Wel leuk dat die LX nu uiteindelijk een bestemming krijgt, al heb ik wel eens spijt gehad dat ik 'm weggedaan heb. Toen de Croma kapot ging bijvoorbeeld, want daar past dat spulletje vast ook wel in, op de hoofdsteunen achter na dan. Ik hoop voor je dat alles werkt, ik heb het zelf nooit uitgeprobeerd dus het ligt al jaren stil. En ik heb natuurlijk nog altijd een 2.0 16V Turbo blok in onderdelen staan, met visco-bak.

Maar op dat moment moest ik echt projecten kwijt en het resultaat is er: ik ben intussen niet meer de eeuwige student, maar afgestudeerd.

Rick slaat de spijker op z'n kop : ik mis het elastieken gaspedaal van de turbo! Genieten was dat, elke kilometer. Ik ben een echte turbo-junk. De V6 en zelfs de 8.32 hoef ik niet... doe mij die 16v Turbo maar...

De BMW "8.32" doet het op zich heel leuk, maar is een auto van een totaal andere orde, ander karakter. 300pk en ruim 400 Nm koppel lijkt ontzettend veel, maar in een koets van zo'n 1800 kilo went het snel. Hij is sneller dan m'n ex Thema, maar veel scheelt het niet. Heeft wel veel minder snelheidsbeleving, door de nog betere isolatie, langere wielbasis, hoger gewicht en ongelooflijk soepele motor. De zesbak behoedt 'm net voor de gezapigheid van de automaat, maar het is een echt autobahn voertuig, om ontspannen en veilig urenlang rond de 200 km/u te kruisen, en even uitgerust uit te stappen als je was ingestapt - maar dan aan de andere kant van Europa. Meer een reiswagen dan een stuur-auto, hoe subliem de grip en balans in het onderstel ook zijn. Je kunt er vast ook mooie rondetijden mee neerzetten, maar zonder daar echt het gevoel bij te hebben dat je hard gaat. En da's jammer. De boordnavigatie, analoge TV en autotelefoon zijn leuk speelgoed, maar eigenlijk allemaal allang achterhaald. Bieden niets wat een hedendaags tomtommetje en blauwtand carkitje niet kunnen... al zijn ze wel veel minder diefstalgevoelig. Zo'n zuignappie op je ruit is vaak al reden genoeg om een ruit in te slaan op zoek naar de rest van de TT...

Waar wel meer moderne auto's last van hebben, heeft de BMW ook een beetje: onnodig complexe electronica, die problemen veroorzaakt die niet nodig waren geweest. Neem nou de radio ontvangst. Drie antenneversterkers, een wirwar aan antennekabeltjes door de auto en twee ruiten met ingebouwde antennes. En de ontvangst? Volkomen bagger, als je geluk hebt 1 zender, als je pech heb niets. Waar het aan ligt? Vind het maar eens.

De 146: simpel sprietje op het dak, klaar! Geen versterkers, geen wirwar aan draden, niks. Gewoon een sprietje en 1 kabeltje direct van sprietje naar radio. Eenvoud ten top, en super ontvangst op een dozijn zenders, waar je ook bent. En dat gold ook voor alle auto's uit de generatie Thema/Croma en daarvoor. Maakt het probleem van de BMW dubbel frustrerend, door de onzinnigheid ervan. Door een probleem op te willen lossen wat er niet is ("zo'n sprietje op de auto, dat kan echt niet meer hoor...") hebben ze in die BMW dus onnodige problemen veroorzaakt. En zo kan je veel meer bedenken. Waarom moet de sluiting van een achterklep bijvoorbeeld electrisch? Wat was er in hemelsnaam mis met de hendels uit de jaren '90 en daarvoor? Lekker als de accu een keer leeg is, krijg je de kofferklep niet meer open. Wat mij betreft schiet de electronica in de auto z'n doel zo compleet voorbij. En alle merken doen er intussen aan mee, en niet meer alleen in de duurste klasse... het is gewoon "bijblijven" geworden, want je kunt toch niet meer als enige met een mechanische achterklepsluiting aankomen anno 2009? Ik zeg: why the heck not?

G3 in een Croma/Thema, kan dat uberhaupt? Dacht dat die niet aan Euro2 voldeden waardoor G3 keur niet mogelijk was... of is er destijds een specifieke typegoedkeur voor geweest i.c.m. de 8v, omdat je die zo specifiek noemt?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Frank
Berichten: 1813
Lid geworden op: 07 mar 2009, 13:00
Locatie: Baarn

Re: webturbo, ook wel bekend als web

Bericht door Frank » 02 nov 2009, 23:18

Haha, de achterklep van de 146 opent ook electrisch! ;)

(okee, ook met de contactsleutel)
Nu: Fiat Bravo T-jet 150 Emotion (2008)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)

Gebruikersavatar
webturbo
Donateur 2011
Berichten: 1351
Lid geworden op: 02 nov 2009, 17:30
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Re: webturbo, ook wel bekend als web

Bericht door webturbo » 03 nov 2009, 03:54

Precies, is gewoon een mechanisch slot, alleen met als extra de electrische ontgrendeling erop. Die bij de meeste146 met een hendel en een kabeltje gaat trouwens! Ik weet ook niet waarom de mijne het electrisch heeft, maarja - hij kan in ieder geval eenvoudig open als de accu los ligt. Wat-ie momenteel ligt, in verband met het laswerk :)

Waar ik natuurlijk op doelde, zijn auto's die geen sleutelgat of hendel meer in de klep hebben, maar alleen een druktoetsje. Vaak is ergens van binnenuit wel een soort van noodontgrendeling voorzien, weggestopt achter wat dekseltjes/klepjes, maar handig is anders.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Frank
Berichten: 1813
Lid geworden op: 07 mar 2009, 13:00
Locatie: Baarn

Re: webturbo, ook wel bekend als web

Bericht door Frank » 03 nov 2009, 09:55

Het bleek wel handig te zijn toen ik de CV van mijn 146 van AB voorzag. Er bleek een extra kanaal op de AB te zitten (extra knopje) die een apart draadje aanstuurde. Die kon ik toen heel simpel aansluiten op de ontgrendelknop op het dashboard en toen kon ik de achterklep ook (apart) openen met de AB. Vond ik wel slim van mezelf toen! :) (zeker omdat ik er per ongeluk achterkwam toen ik probeerde de alarmknippers aan te sluiten op de AB)

Maar goed, on topic :)
Nu: Fiat Bravo T-jet 150 Emotion (2008)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)

Plaats reactie

Terug naar “Maak kennis!”