webturbo, ook wel bekend als web

Maak hier kennis met de leden van het Lancia Thema Register. We hebben een apart forum om je auto te laten zien, vertel ons hier vooral wie je bent en waarom je de Thema een warm hart toedraagt!
Gebruikersavatar
Cromapower
Berichten: 1664
Lid geworden op: 19 okt 2008, 01:30
Locatie: Brouwershaven

Re: webturbo, ook wel bekend als web

Bericht door Cromapower » 03 nov 2009, 18:58

G3 kan in principe op iedere auto vanaf 1 januari 1994, tuurlijk moet die er wel voor geschikt zijn.
Onze Croma 2.0 8V is van maart 1996 en daar zit een ringtank op de plaats van het reserwiel in, en het is gewoon een Vialle dus geen raar vaag merk.
Wij hebben het bij Allround LPG in Spijkenisse in laten bouwen, deze namen ons sirieus met onze vraag of dat in onze Croma kon. Ze zijn het gaan uitzoeken en een dag later hadden we het antwoord dat dat geen probleem vormde.

Tuurlijk is het even een flink bedrag wat je uitgeeft maar we hebben er geen dag spijt van gehad. In een 16V kan het ook gewoon maar een 8V is gewoon net even betrouwbaarder en rijd vlot zat.

Wij hebben in 3 jaar 130.000km gereden waarvan dik 2 jaar op gas, nu is dan de cilinderkop wat minder en doen we die wisselen maar voor de rest hebben we nooit problemen met de auto gehad.
Lancia Thema 2.0 16V LS, Fiat Croma 2.0 16V, Fiat 131 Volumetrico Abarth, Fiat 131 Panorama en dailydriver Fiat Croma 1.9 MJTD 16V

Gebruikersavatar
webturbo
Donateur 2011
Berichten: 1351
Lid geworden op: 02 nov 2009, 17:30
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Re: webturbo, ook wel bekend als web

Bericht door webturbo » 04 nov 2009, 02:21

Voor mij is er maar 1 Lampredi en dat is de 16v turbo :twisted:

Maargoed, met een 8v turbo op gas, is die er natuurlijk zo in gehesen.

En als je na een ton op gas al aan een nieuwe kop toe bent, denk ik dat die 8v kop misschien toch niet zo geschikt was voor gas...?
Afbeelding

Gebruikersavatar
RickThema
Berichten: 730
Lid geworden op: 20 okt 2008, 13:01
Locatie: Zwolle

Re: webturbo, ook wel bekend als web

Bericht door RickThema » 04 nov 2009, 09:56

Maar waarom geen LPi dan?

Er zal vast geen bestaand LPi systeem voor deze blokken zijn, maar ik zie hier een uitdaging voor jou Marcel :!: ;)

Edit: Ik rij nu in een Saab 9000 AERO en volgens mij is dat ook een lampredi blok, er zitten balansassen in iig!
Maar lui op het "saabforum" rijden ook vaak met LPi!
If you're not breaking parts, you're not making enough power!

Lancia Thema 16V Turbo LS Berlina Tipo 3

Lancia Thema 16V Turbo LX Berlina Tipo 3

Honda VTR SP-1 V-Twin

Gebruikersavatar
Frank
Berichten: 1813
Lid geworden op: 07 mar 2009, 13:00
Locatie: Baarn

Re: webturbo, ook wel bekend als web

Bericht door Frank » 04 nov 2009, 10:40

Volgens mij is het Saabblok geen Lampredi maar nog steeds gebaseerd op de 1.7 liter Triumph motor die zijn weg vond in de eerste 99!
Nu: Fiat Bravo T-jet 150 Emotion (2008)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 792
Lid geworden op: 02 nov 2008, 19:15
Contacteer:

Re: webturbo, ook wel bekend als web

Bericht door Ronald » 04 nov 2009, 17:01

En zo te horen is dat van jou nog een tweetakt uit de Saab 96... :twisted:
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971.

Gebruikersavatar
RickThema
Berichten: 730
Lid geworden op: 20 okt 2008, 13:01
Locatie: Zwolle

Re: webturbo, ook wel bekend als web

Bericht door RickThema » 04 nov 2009, 17:11

Ronald schreef:En zo te horen is dat van jou nog een tweetakt uit de Saab 96... :twisted:
Klopt, wordt er helemaal gek van, elke 10k km moet ik de zuigers en clinders vervangen :lol:
If you're not breaking parts, you're not making enough power!

Lancia Thema 16V Turbo LS Berlina Tipo 3

Lancia Thema 16V Turbo LX Berlina Tipo 3

Honda VTR SP-1 V-Twin

Gebruikersavatar
Cromapower
Berichten: 1664
Lid geworden op: 19 okt 2008, 01:30
Locatie: Brouwershaven

Re: webturbo, ook wel bekend als web

Bericht door Cromapower » 04 nov 2009, 17:45

Oh de 8V is perfect geschikt voor LPG hoor. Dat bij de kop nu aan de beurt is ligt aan het feit dat de auto altijd flink heeft moeten werken. De vorige eigenaar had de Croma gekocht om met de paardentrailer het hele land door te crossen naar wedstrijden en ook bij ons is die constant gebruikt als trekauto. Ding heeft caravans, trailers met auto's erop, motorjacht van mn zwager moeten trekken steeds. Ook gebruikte mn vader m regelmatig voor zn werk en trok die er een tandemasser met stalen balken en dergelijke ermee.
Ook heb ik een keertje zonder olie met de auto gereden in het begin. Hadden m een keertje een beurt laten geven omdat we zelf geen tijd ervoor hadden en toen hebben ze er 5W30 in gegooid :shock: Veels te dun, moet 10W40 in. Dat wisten we niet dus stonden we binnen 1000km zonder olie met de auto. Deze motoren horen een beetje olie te gebruiken en dat dunne spul vliegt erdan door.
Vandaar dus dat ik al eerder zei dat het ingecalculeerd was, maar duurde zelfs langer dan verwacht. Voger toen ik bij de Fiat werkte hadden we heelveel Croma's op gas en dat ging prima.

Trouwens zover we weten is onze Croma de enige in nederland op G3
Lancia Thema 2.0 16V LS, Fiat Croma 2.0 16V, Fiat 131 Volumetrico Abarth, Fiat 131 Panorama en dailydriver Fiat Croma 1.9 MJTD 16V

Gebruikersavatar
webturbo
Donateur 2011
Berichten: 1351
Lid geworden op: 02 nov 2009, 17:30
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Re: webturbo, ook wel bekend als web

Bericht door webturbo » 05 nov 2009, 01:39

Zei ik ergens dat ik geen LPI wilde dan? Prima geschikt inderdaad, alleen begrijp ik dus niet waarom je er opeens een betoog voor afsteekt :)

Goed, LPI heeft een historie van gevoelige en lawaaiige pompen en injectoren, en het is een nogal 'gesloten' systeem : Vialle geeft vrijwel geen documentatie vrij, de afstelsoftware is dongleware, na bijna vijftien jaar hebben ze NOG STEEDS geen 8-cylinder gascomputer of ingebouwde injectorweerstanden en zo meer van die dingen. De meeste inbouwstations mogen zelfs alleen voorgeprogrammeerde installaties uit een vast leveringsprogramma inbouwen. One size fits all, nastellen is er niet bij - ook niet als het nodig is. Alleen de 'preferred' specialisten mogen inbouw op maat doen en kunnen dan wel nastellen. Zelfs de STEKKER voor het uitlezen is moeilijk aan te komen, doodsbang als Vialle is dat er amateurs aan hun installaties gaan prutsen. Alles is geheim, en zelfs inbouwstations worden dom gehouden. Het ontbreekt er nog maar aan dat je een contract moet tekenen dat je de installatie na gebruik weer inlevert bij Vialle, om te voorkomen dat-ie in verkeerde handen valt... maar laat ik ze niet op ideeen brengen :shock:

Wat dat betreft is de (ook multipoint) Landi in de BMW toch wel een stuk makkelijker en een stapje moderner. 1 computer t/m 8 cylinders, en geen losse kastjes erbij. 3D mappable met prachtige afstelsoftware die vrij te downloaden is. Ideaal voor mij... Een vriend van me heeft z'n BMW V8 op LPI laten zetten, en heeft in plaats van mijn ene extra computer dus VIER extra kastjes onder z'n motorkap gekregen. Dat is echt niet meer van deze tijd! En zelf uitlezen is er niet bij, voor elk wissewasje naar de erkende Vialle specialist... en dan hopen dat het probleem bij hem toevallig in de werkplaats ook optreedt.

Maar verder heeft vloeibare inspuiting eigenlijk alleen maar voordelen. Vialle is echter geen monopolist meer daarin zoals velen denken : ICOM JTG is ook vloeibare inspuiting. Ga ik dus maar eens goed naar kijken!

9000 AERO of opvolger 9-5 heb ik inderdaad ook naar gekeken, toen ik een opvolger voor de Thema zocht. Echte kilometervreters, ontzettend veel op gas. De 9-5 was het net niet, ik voelde me er gewoon niet in thuis. Een oorverdovende grijsheid van binnen, zelfs in de zeldzame hout uitvoeringen. En de 9000 begint toch wel wat oud te worden intussen... ook niet ideaal voor de beschikbaarheid van onderdelen, hoewel er nog genoeg rondrijden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
webturbo
Donateur 2011
Berichten: 1351
Lid geworden op: 02 nov 2009, 17:30
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Re: webturbo, ook wel bekend als web

Bericht door webturbo » 10 nov 2009, 13:27

Hoevaak moest je eigenlijk kleppen stellen op die Lampredi, op gas?

Gezien de kop na 130k op was, elke 15-20k?

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: webturbo, ook wel bekend als web

Bericht door Maarten-Jan » 10 nov 2009, 16:01

Ga eens met Gerrit praten, die heeft nu een G3 installatie in een K SW gebouwd in combinatie met een Alfa 3.2 liter V6 en dan met extra grote injectoren.

Het devies is: Eerst met een standaard installatie de boel goedgekeurd krijgen en dan alles aanpassen aan extra hoog vermogen. De grens is 50pk per cylinder maar ik geloof dat hij verder kan als hij wil.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Plaats reactie

Terug naar “Maak kennis!”