eerste kennismaking

Maak hier kennis met de leden van het Lancia Thema Register. We hebben een apart forum om je auto te laten zien, vertel ons hier vooral wie je bent en waarom je de Thema een warm hart toedraagt!
Gebruikersavatar
piecomol
Berichten: 91
Lid geworden op: 06 dec 2009, 17:00
Locatie: Ridderkerk

eerste kennismaking

Bericht door piecomol » 06 feb 2010, 16:21

Even voorstellen

Ik ben Pieter Molmans en sinds twee jaar in het bezit van een Lancia Thema 8.32 type II uit 1990. Tot nu toe spijt van de keuze die ik gemaakt heb om een exemplaar te kopen die lang heeft stil gestaan. In november 2007 hebben ik en mijn broer de bewuste auto gekocht bij P. van der Meer te Kootwijkerbroek. Op zich zag het er in het begin goed uit, want de carrosserie en het interieur zijn beiden in onberispelijke staat, echter de motor liep niet en had behoefte aan een grondige onderhoudsbeurt. In eerste instantie terecht gekomen bij Gerrit Radstaat, inmiddels een goede bekende voor mij in het kader van onderdelen, maar Gerrit zag er na een paar maanden tobben geen heil meer in en via via ben ik bij Guus van Eijk terecht gekomen. Guus stelde voor om het motorblok te lichten en alle riemen te vervangen en de de auto geheel na te kijken op overige gebreken.... een waslijst. Nieuwe startmotor, nieuwe dynamo, nieuw stuurhuis, nieuwe uitlaat van voor naar achter.... etc. In juni 2008 was de auto klaar, en wonderwel reed deze zoals de auto bedoeld is, maar had toch nog wel last van snel warm lopen en slecht starten met warme motor. Bovendien was de auto door de vorige eigenaar verlaagd hetgeen de auto nogal stug maakte en dit i.c.m. slechte schokdempers maakte het weggedrag er niet beter op.

Eind mei 2009 de auto voor apk keuring naar Guus van Eijk gebracht en afgesproken om rondom nieuwe dempers en veren te monteren. Halverwege juli de auto weer opgehaald met nieuwe apk en dempers en veren, en idd het weggedrag 100% beter, echter na een dag rijden weer terug ivm koelvloeistof lekkage uit expansievat. In die periode had Guus het nogal druk dus na lang wachten bleek dat de thermostaat kapot was, en vervangen diende te worden. Tevens voor alle zekerheid een cilinderlektest gedaan, hetgeen niks bijzonders opleverde. Weken gingen voorbij en Guus kreeg het warmlopen niet onder controle, totdat hij vermoedde dat de meter in het dashboard kapot was. Deze vervangen en toen bleken er weer problemen met het afstellen van de motor. Na weer een paar weken wachten bleek dat de extra luchtschuif kapot was, deze ook vervangen. Toen kwam vorige week het verlossende antwoord dat de 8.32 weer gezond liep, behalve starten met koude motor dit vereiste extra gasgeven totdat motor een beetje warm is en dan loopt hij prima.

Afijn auto opgehaald in de sneeuw en naar de garage gereden om met droog weer een stukje te gaan rijden. Afgelopen donderdag gaan rijden, en het viel mij op dat continu het lampje IE blijft branden zowel bij het starten als bij het rijden. Na een kwartiertje leek het wel of de helft van de cilinders het nog maar deden, de motor reageerde niet of stotterend op het gas. Direct maar teruggereden naar onze garagebox en weggezet. Heb ik hier 7 maanden op moeten wachten was direct het eerste wat in me opkwam.

Ik moet zeggen dat ik het vertrouwen nu langzamerhand wel kwijt ben in de auto en in Guus van Eijk. Is er misschien iemand onder jullie die ons kan helpen. We hebben er inmiddels ongeveer 12.000 euro aan verspijkerd en nog steeds is het drama. Misschien kan een van jullie een keer komen kijken naar onze auto, wij zijn bereid om alle kosten te betalen om naar Ridderkerk te komen waar wij wonen. In het andere geval laat ik de auto met ambulance op locatie brengen.

Ik hoor graag van jullie.

Met vriendelijke groet,

Pieter Molmans

Gebruikersavatar
RickThema
Berichten: 730
Lid geworden op: 20 okt 2008, 13:01
Locatie: Zwolle

Re: eerste kennismaking

Bericht door RickThema » 06 feb 2010, 17:16

Hoi Pieter!

Wat een verhaal :? .

Als er verschillende mensen aan een auto gaan werken wordt het er meestal niet beter op in de meeste gevallen

Ik denk dat je eens contact moet opnemen met Dirk-Jan, is de expert op het gebied van een 8.32.
Wellicht heeft hij hier nog wat iedeeën over.

Groet Rick
If you're not breaking parts, you're not making enough power!

Lancia Thema 16V Turbo LS Berlina Tipo 3

Lancia Thema 16V Turbo LX Berlina Tipo 3

Honda VTR SP-1 V-Twin

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Berichten: 627
Lid geworden op: 31 jul 2009, 10:32

Re: eerste kennismaking

Bericht door Stefan Elshout » 06 feb 2010, 18:19

Een 8.32 in RIDDERKERK!
Ik woon zelf namelijk ook in ridderkerk en heb ook een 8.32 (een blauwe, misschien heb je hem wel eens zien rijden)

Maargoed, in de eerste plaats erg vervelend van de auto. Ik woon zelf ook op steenworpafstand bij Guus van Eijk vandaan, en ben er al eens binnen gewandeld om een praatje te maken. Aan de hoeveelheid en type's auto die hij heeft staan moet je verwachten dat hij er erg veel verstand van heeft. Echter ken ik een jongen met een Delta interale evo die daar een revisie heeft laten doen, en niks anders als ellende heeft gehad nadien. Het is de enige waarvan ik weet dat hij daar zijn auto heeft laten repareren, maar was er ook verre van tevreden over.

Wij hebben onze 8.32 nu ongeveer een jaar, gebruiken hem als dagelijks vervoersmiddel en we hebben er op wat kleine niet noemenswaardige dingen nog geen problemen mee gehad, het is dus niet zo dat het normaal erge probleemgevallen zijn. Ik wil best komen kijken, ik heb wel redelijke algemene kennis van auto's, maar specifiek van de 8.32 denk ik te weinig om je echt te kunnen helpen, in dit geval zou ik inderdaad ook Maarten Jan eens proberen.

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: eerste kennismaking

Bericht door Maarten-Jan » 06 feb 2010, 19:23

Hallo Pieter,

Ik kende het verhaal al, de laatste toevoeging echter nog niet. Wat een drama en wat ben ik blij met mijn 8.32 die gewoon gaat lopen als je de sleutel omdraait.

Ook ik had je al geadviseerd eens met DJ8.32 contact op te nemen al vind ik dat Guus zijn werk opnieuw moet doen en de auto fatsoenlijk lopend moet opleveren. Ik denk dat elke zichzelf respecterende garage dat moet doen.

Ook mijn 8.32 SW geeft een i.e. fout, echter alleen als de sleutel in contact staat, nadat de motor loopt is het weg.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
webturbo
Donateur 2011
Berichten: 1351
Lid geworden op: 02 nov 2009, 17:30
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Re: eerste kennismaking

Bericht door webturbo » 06 feb 2010, 22:04

Bedenk wel dat het een 20 jaar oude auto betreft, en niet zomaar een auto, maar een complex stukje Ferrari/Lancia techniek. Hoe zuur ook, elk moment kunnen nieuwe mankementen aan het licht komen. Dat hoeft niet eens aan de garage(s) in kwestie te liggen. Veel van die dingen komen pas aan het licht als je er flink wat stukken mee gaat rijden, en dat doen garages natuurlijk niet. Dus ook al staat-ie er 7 maanden en wordt-ie stilstaand goed nagekeken, er komen altijd wel weer een paar nieuwe dingen boven water als je er eenmaal mee rijdt. Ik ben bang dat er weinig anders opzit dan even doorbijten, met een goeie specialist in de arm.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Gamma
Berichten: 169
Lid geworden op: 05 mei 2009, 21:08
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: eerste kennismaking

Bericht door Gamma » 22 mar 2010, 12:07

Misschien is Heins een optie?
zit redelijk dichtbij (Wateringen)

Mijn ervaringen met Arie Mandemakers zijn ook zeer goed.
Zijn prijzen zijn helaas wat aan de hoge kant...
Laatst gewijzigd door Gamma op 22 mar 2010, 13:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Lancia Gamma Berlina 2500 i.e. FL 1982 - Lancia Y 1.1 Elefantino Blu 1998 - Vespa PK 1991 - Vespa PK Automatic 1987

Gebruikersavatar
Ard 420
Donateur 2010
Berichten: 597
Lid geworden op: 03 dec 2008, 00:43

Re: eerste kennismaking

Bericht door Ard 420 » 22 mar 2010, 13:07

Heins. ;)

Een echte Thema specialist, al moet ik zeggen dat ik bij hem nog nooit een 8.32 heb gezien. Volgens mij is hij daar geen groot fan van, aangezien hij vooral met type 1 turbo SW's bezig is (voor zichzelf). Maar het is het proberen waard.

Ik kom zelf met mijn auto's bij Corsalnini in Den Haag. Hij is Ferrari en Maserati specialist, maar kent ook vrijwel alle ins en outs van de Thema, 164 en nog veel meer italiaans schoon. Vooral omdat het een Ferrari motor betreft kan hij misschien goed helpen.

Ook Jeroen (Geronimo75) hier op het forum heeft in de jaren veel ervaring opgedaan met zijn 8.32.
Laatst gewijzigd door Ard 420 op 22 mar 2010, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Y 1.2 16v Elefantino Rosso '99
164 Super 3.0 V6 24v '93
Vel Satis 2.0 T Exception '06
A3 1.6 Ambition '05

Laatste ex-Thema:
2.0 turbo 16v '90 ('12-'20)

Gebruikersavatar
Gamma
Berichten: 169
Lid geworden op: 05 mei 2009, 21:08
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: eerste kennismaking

Bericht door Gamma » 22 mar 2010, 13:45

En anders hebben we Franke nog in Den Haag. Geen ervaring mee maar wel een bekende lancia specialist in ZH.
Volgens mij ooit nog eens importeur geweest :?
Lancia Gamma Berlina 2500 i.e. FL 1982 - Lancia Y 1.1 Elefantino Blu 1998 - Vespa PK 1991 - Vespa PK Automatic 1987

Gebruikersavatar
marcvv
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 jan 2009, 12:14
Locatie: roosendaal

Re: eerste kennismaking

Bericht door marcvv » 23 mar 2010, 16:31

Beste Pieter,

Jammer dat te horen. Op zich heb ik mijn 8.32 ook in onderhoud bij Guus en ik ben zeker tevreden. Daarvoor zat ik bij een andere ferrari-specialist: die had wel heel veel vakkennis, maar kon geen symptomen vergelijken omdat mijn 8.32 de enige was die hij in onderhoud had; Guus kan dat wel.

Ook de tarieven die Guus hanteert vind ik redelijk. Het blijft echter een complexe auto en er is altijd wel wat (kan ook aan mijn perfectionistische instelling liggen); en de garagist die eraan begint moet ook maar afwachten wat hij aantreft als hij de auto voor het eerst onderhanden neemt. Maar mijn auto heeft me nog nooit dusdanig in de steek gelaten dat ik niet verder kon rijden. En ik heb de auto zeker anderhalf jaar lang dagelijks gebruikt.

Ik zou voorzichtig zijn met een plotselinge overstap naar een andere garage in deze situatie; veelal hebben die weer een heel eigen mening en visie en beginnen ze hun voorgangers af te kraken gevolgd door allerlei werkzaamheden om e.e.a. conform hun visie op peil te brengen; dan blijf je bezig (ook financieel).

Die 12K: is dat inclusief aanschaf?

Groeten,

Marc

Gebruikersavatar
piecomol
Berichten: 91
Lid geworden op: 06 dec 2009, 17:00
Locatie: Ridderkerk

Re: eerste kennismaking

Bericht door piecomol » 23 mar 2010, 18:37

Marc,

Inmiddels rijd ik er weer mee en bleek het kapotte bougies te zijn, maar perfect is het nog niet. De auto slaat bij koude motor telkens af en voor mijn gevoel is de afstelling niet perfect. Ik twijfel absoluut niet aan de vakmanschap van Guus, maar het lange wachten en in mijn ogen stevige kosten die gemaakt zijn, die 12 k is namelijk excl. aanschaf, had ik er achteraf meer van verwacht. Overigens is het goed om te horen dat jij goede ervaringen met Guus hebt. Ik heb inmiddels wel een taxatie laten doen en die kwam uit op € 15.000,00 hetgeen dan wel weer meevalt.

Overigens stel ik je reactie en die van alle anderen forumleden zeer op prijs.

Heb ik toch nog een vraag betreffende trillingen in het stuur nadat de auto is uitgelijnd en gebalanceerd blijven er trillingen voelbaar in de auto vanaf 90 km/h. Zou dit in de aandrijving zitten ?

Met vriendelijke groet,

Pieter

Plaats reactie

Terug naar “Maak kennis!”