Benzinepomprubber Thema

Vraagbaak techniek
senzathema

Benzinepomprubber Thema

Bericht door senzathema » 27 jun 2024, 21:14

Het was weer tijd voor de vijfjaarlijkse klusweek aan de Thema...

Ik heb o.a. de nylon benzineaanvoerleiding hersteld en de benzinepomp schoongemaakt. Deze zat helemaal vol met drek/gom maar draait en pompt na schoonmaken dat het een lieve lust is. Alleen: het rubber dat onderaan de kunststof behuizing van de pomp zit was compleet week geworden. Ik heb stukken rubber uit de tank gevist en het kunststof van de pomp verder schoongemaakt. Het rubber zat met drie nokjes in het plastic vast, daar zitten nu dus drie gaatjes. Aangezien de pomp in de tank hangt maar niet op de bodem rust snap ik niet de functie van het rubber. Kan het kwaad dat er nu drie gaatjes onderin de plastic behuizing zit?

De pomp krijgt trouwens geen stroom, zekering is goed maar het relais van de pomp kon ik nog niet vinden...

Hier nog plaatje van de gefröbelde persinrichting. Het nylon wordt koud geperst en ik heb een krappe 6 mm deuvel in de leiding en connector gestoken om knikken van het nylon te voorkomen. Bij de pomp en onder de auto een recht stukje reparatieleiding ingevoegd met messing slangverbinders en slangenklemmen.
Bijlagen
53A8AB50-98A5-4BE2-B068-EE52AB261684.JPG
IMG_7049.JPG

Maarten-Jan
Site Admin
Contacteer:

Re: Benzinepomprubber Thema

Bericht door Maarten-Jan » 27 jun 2024, 21:54

Kan geen kwaad, ik rijd al jaren zonder het rubbertje....

Het benzinepomprelais zou aan de zijkant vaan jeaccubak kunnen zitten, aan de kant waar alle zekeringen en relais in de motorruinte zitten, het is ws een zwart relais met 7 pinnen
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

senzathema

Bericht door senzathema » 27 jun 2024, 22:05

Top MJ, ik kijk morgen! Worden deze relais trouwens wel nog gewoon geleverd, ik las net dat die van de 8.32 namelijk niet.

Maarten-Jan
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Maarten-Jan » 28 jun 2024, 15:18

Zou lastig kunnen worden, maar er zijn ook oplossingen!

Lancia Thema 8.32 SW

senzathema

Bericht door senzathema » 28 jun 2024, 19:35

Helaas is de Bosch 0280230006 ook niet meer nieuw te krijgen. Van de alternatieven die je noemt :thumbup: in je 8.32 post is de ERA 661136 wel te krijgen, en redelijk betaalbaar. Moet me wel verdiepen in hoe je een relais dat 'gespiegeld' is t.o.v. origineel kunt aanpassen want daar heb ik ook geen kaas van gegeten.

Maarten-Jan
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Maarten-Jan » 29 jun 2024, 20:18

Het relais blijft hetzelfde, je steekt de draden andersom.in het blok!

Check eerst even of de pomp nog aangestuurd wordt door het relais te verwijderen en de klemmen 30 met 87 en 87b te verbinden. Op 30 moet +12v staan. Als dat klopt en je verbindt door moet de pomp gaan lopen en kun je starten. Dan is idd het relais kapot.

Lancia Thema 8.32 SW

senzathema

Bericht door senzathema » 30 jun 2024, 09:42

Ik dacht dat de draden en het stekkerblok misschien een geheel vormden maar zo niet dan is het idd eenvoudig! Goeie tip wat betreft het testen van het relais, ik hoop eerlijk gezegd wel dat dat de boosdoener is.

senzathema

Bericht door senzathema » 05 jul 2024, 21:15

Pomp doet het dus relais defect, nieuw besteld, hopelijk volgende week de Thema lopend! :thumbup:

Maarten-Jan
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Maarten-Jan » 07 jul 2024, 07:44

Mooi dat je de diagnose hebt!

Lancia Thema 8.32 SW

senzathema

Bericht door senzathema » 13 jul 2024, 19:46

Ook met het nieuwe Wehrle relais helaas nog geen resultaat. Ik heb het eerst met een batterij getest, op de stekkers 15 en 31 geeft dit wel de klik die het defecte Bosch relais niet geeft. Bij montage met de stekkers 1/15 en 50/31 gespiegeld wordt de pomp niet geactiveerd. Ik heb daarna alle stekkercombinaties geprobeerd m.u.v. 30 (12v), 87 (benzinepomp) en 87b (injectiesysteem), die zijn hetzelfde als bij het oude. Als het nieuwe relais wel geschikt is heb ik misschien slechte contacten, de stekkers in het blok zijn behoorlijk gaar.

Omdat ik wilde controleren of ik geen lekkage had in de delen van de leiding die ik had vernieuwd en of ik de motor aan de praat krijg heb ik de toevoerleiding aangesloten en 30, 87 en 87b verbonden in het stekkerblok. Geen lekkage in de gerepareerde delen, wel in het laatste (ooit) flexibele rubber deel, dat bleek gebarsten. Slang vervangen en vervolgens goed getest. Ook lekkage bovenaan de benzinepomp, maar niet tussen nieuwe slang en verbindingsstuk. Balen, niet verwacht. Eerst maar uitvogelen waar het precies lekt.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”