Thema wil niet starten (V6 Busso)

Vraagbaak techniek
JordiV6
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 nov 2022, 15:04

Thema wil niet starten (V6 Busso)

Bericht door JordiV6 » 12 mar 2023, 21:21

Hoi allemaal!

Het thema project staat ff met de rug tegen de muur helaas.

De motor is volledig voorzien om opnieuw in leven te komen, nieuwe multiriemen, nieuwe distri, nieuwe brandstofpomp met verse brandstof, nieuwe bougies met kabelset, nieuwe olie,….

Alles behalve nieuwe injectoren.

Vandaag willen we de motor proberen starten maar helaas, deze blijft gewoon ronddraaien maar wil niet starten.

Benzine krijgt die, vonk is er ook op de bougie.

Om een heel lang verhaal kort te maken, de wagen staat zeker al 15 tot 20 jaar stil.

Nu wat mijn vader me altijd vertelde is dat de thema ooit een alarm had maar niet meer ging (aan de sleutels hangt nog het bakje ervan met Lancia logo en naam “ranger” dus ik gok dat dat het merk dan is?).

Hij zou die weg gehaald hebben maar sinds dan wilt ie niet meer starten dus waarschijnlijk is er iets fout gelopen bij de bekabeling gebeurt maar dat is al zo lang geleden dat dit allemaal vergeten is voor hem.

Dus mijn vraag zou zijn, is iemand gekend met dit soort probleem of kent iemand dat merk van alarm en zou toevallig nog een installatieschema hebben van dat merk of eventueel van een ander merk zodat we makkelijker kunnen zoeken?

Heel erg bedankt!
Laatst gewijzigd door JordiV6 op 12 mar 2023, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.

JordiV6
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 nov 2022, 15:04

Re: Thema wil niet starten

Bericht door JordiV6 » 12 mar 2023, 21:23

Een 2e vraag maar misschien minder belangrijk.

Hoe groot is er risico dat de originele injectoren verstopt/kapot zijn na zo lang stil te staan?

Nieuw zijn ze van bosch nog te vinden op eBay maar met uiteraard hoge prijzen.

Maar hoe betrouwbaar zouden deze eventueel zijn?

https://www.benl.ebay.be/itm/1955379668 ... media=COPY

Gebruikersavatar
Hans8V
Donateur 2011
Berichten: 1572
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:16
Locatie: Zwolle

Re: Thema wil niet starten (V6 Busso)

Bericht door Hans8V » 12 mar 2023, 23:17

Het uitbouwen van een alarm is niet heel ingewikkeld, de orginele bekabeling moet gewoon weer netjes hersteld worden. Dus alle bekabeling met dezelfde kleuren weer netjes aan elkaar zetten.

Een andere oorzaak van het niet starten kan heel goed een slechte massa zijn. Dat heb ik met mijn Thema zelf ook na jaren stilstand ervaren.
Onder de koplampen (achter de rechtingaanwijzers) zitten massabouten waar veel massakabels bijelkaar komen. Die moet je echt stuk voor stuk goed blank schuren en ook de bout zelf goed schoonmaken. En met wat kopervet weer in elkaar zetten zodat het niet weer gaat corroderen.
Bij mij was dat de oplossing ;-)
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Thema wil niet starten (V6 Busso)

Bericht door Maarten-Jan » 14 mar 2023, 16:10

Vervelend! Als je zeker weet dat er en benzine en vonk is zou hij gewoon moeten lopen. Anders heb je geen compressie.

Voor de hand ligt het uitgebouwde alarmsysteem. Helaas is dat vaak achteraf ingebouwd en zul je dus in de dradenbrei moeten duiken om te zien of alles hersteld is.

Met mijn busso v6 had ik eerst last van een oid alarm en daarna van een niet werkende bdp sensor. Advies is daarom om systematisch alles na te lopen.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

JordiV6
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 nov 2022, 15:04

Re: Thema wil niet starten (V6 Busso)

Bericht door JordiV6 » 15 mar 2023, 06:48

Hoi goedemorgen!

Idd, niet echt prettig want dat was echt de voorlaatste stap voor de thema.
Daarna zou het de thema cosmetisch aanpakken zijn om deze weer op kenteken te zetten.

Maar ik heb dan zo even zitten denken.

Ik kan me niet inbeelden dat mijn vader een fout heeft gemaakt bij het weghalen van het alarm, daarvoor heeft hij teveel kennis van wagens.
En nee niet zo een typische kennis zoals elke buur van ons en die dan denkt dat een gloeibougie een speciale toverstaf is uit Harry Potter.

Massapunten onder de koplampen gaan we zoiezo aanpakken want dat heb ik met de zoekfunctie wel hier een paar keer zien voorkomen.

Volgens mij heeft de thema ook origineel geen startonderbreker dacht ik?

Want dan verder, de motor draait nu duidelijk rond en je hoort die compressie maken, brandstof krijgt die en gaat ook via de retour.
Injectoren en bougies krijgen stroom.

Dus er is toch niets electronisch zoals een startonderbreker of verkeerd verbonden draad dan die tegenhoud van te gaan starten?

en zoals ik zei, je hoort de motor duidelijk draaien en compressie maken maar je hoort hem niet ze maar “puffen” alsof die wil proberen op 2,3,4 of 5 cilinders wel te gaan starten.

Of zie ik het verkeerd?

Mijn collega (want ik werk ik een garage) zegt met grote zekerheid omdat de wagen al zo lang stil staat dat de injectoren verstopt zitten en dat ik die eens moet uithalen en een weekje of 2 in benzine moet gaan laten weken.

Hopelijk zou dat de oplossing zijn?

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Thema wil niet starten (V6 Busso)

Bericht door Maarten-Jan » 15 mar 2023, 07:34

Injectoren kun je buiten de auto goed testen. Bouwt hij wel druk op in het brandstofsysteem? Weet je zeker dat hij ook vonkt? Dat zijn toch de basisdingen die je moet afvinken. Check ook of de stappenmotor wel loopt.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

JordiV6
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 nov 2022, 15:04

Re: Thema wil niet starten (V6 Busso)

Bericht door JordiV6 » 15 mar 2023, 07:56

Benzine druk en vonken zijn er, die stappen zijn uiteraard getest.

Stappenmotor niet gecontroleerd, waar zit deze ergens dan?

Hoe zou ik de injectoren kunnen testen dan?

Thx!

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Thema wil niet starten (V6 Busso)

Bericht door Maarten-Jan » 15 mar 2023, 12:31

De stappenmotor zou dan wel eens de oorzaak kunnen zijn, die moet je horen lopen. Hij zit verstopt achter het inlaatspruitstuk.

Als je de fuelrail met de injectoren uit de inlaat trekt kun je er een plastic bekertje onder zetten en kijken of er benzine uitkomt.

Ik heb nog een gebruikt exemplaar op voorraad:

https://ricambitalia.nl/product/lancia- ... e-3517886/
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

JordiV6
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 nov 2022, 15:04

Re: Thema wil niet starten (V6 Busso)

Bericht door JordiV6 » 15 mar 2023, 13:37

Stappenmotor voor de zekerheid maar besteld.

Deze dan vervangen samen met het testen van de injectoren.

JordiV6
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 nov 2022, 15:04

Re: Thema wil niet starten (V6 Busso)

Bericht door JordiV6 » 26 mar 2023, 12:49

Hoi allemaal,

Even een update, de Thema START opnieuw :D :D :D

MAAR...... het is en blijft een Italiaan he :p

De motor gaat meteen voluit naar 5000 toeren.

De bestelde stappenmotor die ik besteld heb is nog niet gemonteerd, ik heb ook een drukregelaar besteld (zie foto) en die is ook niet binnen (ik heb geen idee of dit een invloed hierop kan hebben?)

Als iemand eventueel kan weten in welke richting we nu moeten zoeken hoor ik het zéér graag!

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”