Verwarming electrische stoelen doet het niet

Vraagbaak interieur
Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Verwarming electrische stoelen doet het niet

Bericht door Maarten-Jan » 09 nov 2008, 15:45

Wie kan me helpen?

Ik heb dus een lederen interieur in de K geplaatst. Zelf een kabelboom samengesteld waar onder andere de verwarming mee aangestuurd wordt. Nu dacht ik dat de verwarming het niet deed omdat ik een foutje bij het relais had gemaakt; dat blijkt niet zo te zijn. Het relais schakelt netjes en de stroom komt ook netjes onder de stoel aan. Echter, geen verwarming. Dit geldt voor links en voor rechts.

Nu zie ik dat er ook een thermoschakelaar in de stoel moet zitten. Waar vind ik die? Kan die kapot zijn of moet ik nog iets anders nakijken?
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Hans8V
Donateur 2011
Berichten: 1572
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:16
Locatie: Zwolle

Re: Verwarming electrische stoelen doet het niet

Bericht door Hans8V » 09 nov 2008, 19:22

Mesje?.....
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75

Gebruikersavatar
Cromapower
Berichten: 1664
Lid geworden op: 19 okt 2008, 01:30
Locatie: Brouwershaven

Re: Verwarming electrische stoelen doet het niet

Bericht door Cromapower » 09 nov 2008, 21:33

inderdaad mesje.
Die zit zover ik t weet aan het element die in/onder je kussen zit.
Das dan lekker zeg, moet je je hele stoel uit elkaar halen. Maar wel raar of toevallig dat t bij beide stoelen is.
In je bedrading heb je dus wel gewoon prik???
Lancia Thema 2.0 16V LS, Fiat Croma 2.0 16V, Fiat 131 Volumetrico Abarth, Fiat 131 Panorama en dailydriver Fiat Croma 1.9 MJTD 16V

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Verwarming electrische stoelen doet het niet

Bericht door Maarten-Jan » 09 nov 2008, 21:38

Ja, onder de stoel komt de stroom gewoon aan. Weet iemand wat de weerstand van de verwarming zou moeten zijn? Dan probeer ik die nog eens te meten. Om nu de hele stoel uit elkaar te halen....
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Cromapower
Berichten: 1664
Lid geworden op: 19 okt 2008, 01:30
Locatie: Brouwershaven

Re: Verwarming electrische stoelen doet het niet

Bericht door Cromapower » 09 nov 2008, 22:21

Staat dat niet in het werkplaatshandboek? Of heb je die niet van de Kappa, van de Thema zal toch wel de zelfde waarde hebben?
Ik zal is kijken of ik wat kan vinden.
Lancia Thema 2.0 16V LS, Fiat Croma 2.0 16V, Fiat 131 Volumetrico Abarth, Fiat 131 Panorama en dailydriver Fiat Croma 1.9 MJTD 16V

Betakoen
Berichten: 325
Lid geworden op: 09 nov 2008, 12:37

Re: Verwarming electrische stoelen doet het niet

Bericht door Betakoen » 10 nov 2008, 19:38

MJ,

Er zit inderdaad een thermocontact in serie met het verwarmingselement, dat opent op 28°C. Wat de weerstandswaarde van de elementen is heb ik nog niet gevonden in het boek.
Je kan vrijdag hier het schema copiëren hier als je wil!

Koen

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Verwarming electrische stoelen doet het niet

Bericht door Maarten-Jan » 10 nov 2008, 19:41

Boek heb ik hier in de kast! Het zijn er zelfs twee.

Ik heb nog een andere set liggen (zonder bekleding dus die hoef ik niet te vandaliseren) en daar kan ik natuurlijk even kijken of de verwarming het doet en wat dan de weerstand moet zijn. Misschien heb ik de massa vergeten? :oops: aangezien beide stoelen het niet doen....

Deden ze het bij jou nog Koen?
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Hans8V
Donateur 2011
Berichten: 1572
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:16
Locatie: Zwolle

Re: Verwarming electrische stoelen doet het niet

Bericht door Hans8V » 11 nov 2008, 21:00

In het Wph van de Thema las ik (Type 2, deel 55 blz 99) dat de waarde van de weerstanden in de stoelen ongeveer 1 Ohm per element moet zijn en dat de 'thermostaat' in de elementen verwerkt is. Duidelijke plaatjes. Maar als je gewoon op de stekker van de elementen (!) meet zou je het goed moeten doen.
Echter wordt in wph t1 ook gesproken over een opnemer die zorgt dat de verwarming ingeschakeld kan worden onder een ruimtetemp van 13 graden. Ik lees alleen niet waar (mee) dat gemeten wordt. Kan die nog ergens problemen veroorzaken?
Voor een Kappa zal er waarschijnlijk niet zo veel anders zijn?
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75

Gebruikersavatar
Robkg
Berichten: 94
Lid geworden op: 03 jun 2013, 20:21

Re: Verwarming electrische stoelen doet het niet

Bericht door Robkg » 04 jun 2013, 19:38

Hans8V schreef:In het Wph van de Thema las ik (Type 2, deel 55 blz 99) dat de waarde van de weerstanden in de stoelen ongeveer 1 Ohm per element moet zijn en dat de 'thermostaat' in de elementen verwerkt is. Duidelijke plaatjes. Maar als je gewoon op de stekker van de elementen (!) meet zou je het goed moeten doen.
Echter wordt in wph t1 ook gesproken over een opnemer die zorgt dat de verwarming ingeschakeld kan worden onder een ruimtetemp van 13 graden. Ik lees alleen niet waar (mee) dat gemeten wordt. Kan die nog ergens problemen veroorzaken?
Voor een Kappa zal er waarschijnlijk niet zo veel anders zijn?
Even een lompe shop tegen dit topic.
De Coupe welke ik morgen op ga halen, daar deed de stoelverwarming het ook niet van, nu was het wel boven e 13 graden. Weet je zeker dat de stoelen niet werken boven die temperatuur? Dat zou het wel verklaren.

Zou het overigens wel raar vinden, bij andere merken werkt het (voor zover ik weet) altijd.
Lancia K SW 2.4 20v

jos832
Berichten: 751
Lid geworden op: 21 apr 2010, 15:33
Locatie: Elsas - Frankrijk

Re: Verwarming electrische stoelen doet het niet

Bericht door jos832 » 04 jun 2013, 20:32

@Robkg; eerst nogmaals welkom en gefeliciteerd met je KC aankoop!!! Wel foto's he 8-)

Ervaring leert dat Lancia altijd (nou ja, toen dan!) zojn tijd kwa techniek ver vooruit is/was :thumbup:
De stoelverwarming werkt idd alleen onder een bepaalde temp. Dit heb ik ook meegemaakt en dacht dat de verwarming kapot was! Toen in de morgen bij een koudere temp nog eens geprobeerd en..... jawel, werkt gewoon :lol:
Is toch logisch; bij temp boven de ....°C heb je toch geen stoelverwarming nodig :clap:

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”