Gamma coupe

Plaats hier je ontmoetingen met bijzondere auto's
Plaats reactie
Flavia 2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 feb 2009, 02:00

Gamma coupe

Bericht door Flavia 2000 » 17 dec 2012, 13:43

Rij je ergens in de ´middle of nowhere in zuid Limburg´, zie je in je ooghoek een bloedmooie auto opduiken. Het duurde nog 2 seconden voor ik me realiseerde dat het een Gamma coupe was en wel deze: http://www.maschino.nl/car_pictures.php?id=87" onclick="window.open(this.href);return false; overigens in slechte staat zo te zien. Nou heb ik inmiddels voor zo´n beetje elk Lancia model wel een blinde liefsdesaanval gehad, maar hoe heb ik deze in godsnaam over het hoofd kunnen zien...wat een schoonheid :shock: Met stip één van de mooiste Pininfarina ontwerpen ooit. Het was me eerlijk gezegd ook nooit zo opgevallen dat het eigenlijk een totaal andere auto is dan de berlina. Nou heb ik altijd begrepen dat het een rampzalige auto is, maar is dat ook zo? Ik lees ook dat de meeste problemen in de loop van de tijd verholpen waren. Betekent dat, dat de 2e versie met injectie eigenlijk gewoon een potentiële ideale klassieker is? Of had deze nog steeds de structurele problemen waar de eerste versie mee kampte? Er zit hier vast wel iemand die er meer over kan vertellen

don pedro
Berichten: 435
Lid geworden op: 23 okt 2008, 18:28

Re: Gamma coupe

Bericht door don pedro » 17 dec 2012, 15:15

Yep, 1e serie 2.5 boxer gehad. Nooit gekke dingen mee gehad. Wel een goed exemplaar gekocht van een liefhebber ook.
Daarnaast een 2e serie Berlina gehad.

Punten:
Roest, maar dat mag geen verrassing zijn.
Olielekkage, vooral bij de oliedrukmeter, die trouwens zelden tot nooit werkt. Pakkingen zijn ook niet het sterkste punt van de motor.
Automaat vermijden, is notorious bad.
Sommige wagens hebben een modificatie van de stuurbekrachtigingspomp, die apart is gezet, altijd goed.
Nokkenassen, dramatisch duur.
Onderdelen, erg slecht verkrijgbaar, specifieke dingen vooral.
Interieur moet goed/netjes zijn ook slecht verkrijgbaar.
Koelvloeistof moet goed helder zijn en let op lekkages vooral bij de waterpomp. Ook vaak verversen is goed voor de motor.
wiellagers ook erg lastig te vinden.

Qua rijden was het een fijne auto, rekening houdend dat je een oudere wagen rijdt. Ik had dus het 1e type met de berucht stuurbekrachtiging issues. Daar hield ik dan ook rekening mee bij het starten. Nooit het stuur full lock uitslaan voordat je starten en dat soort dingen. Nooit geen grote kosten gehad, behoudens beurtjes en banden.

Maar denk goed na voordat je zoiets aanschaft, want je raak ze aan de straatstenen niet kwijt!

Betakoen
Berichten: 325
Lid geworden op: 09 nov 2008, 12:37

Re: Gamma coupe

Bericht door Betakoen » 17 dec 2012, 17:55

Ik kan het niet beter dan Peter zeggen,

Ik rijd nu al een jaar of drie met de berlina 2.5 ie (2e serie dus) zonder problemen. (met de motor van Peter uit zijn berlina)
het is een erg goed rijdende auto.
Ik zou toch voor een tweede serie gaan, die hebben een extra spanrol voor de distributie om het stuurpomp probleem wat te ondervangen, de regel is echter parkeer een Gamma nooit met helemaal gedraaide wielen, de pomp moet dan de bypassveer overwinnen wat bij het starten de distributie riem kan laten verspringen.

En inderdaad niet teveel spenderen, want is een moeilijk verkoopbare auto.

Gebruikersavatar
Gamma
Berichten: 169
Lid geworden op: 05 mei 2009, 21:08
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: Gamma coupe

Bericht door Gamma » 17 dec 2012, 22:37

Weinig aan toe te voegen eigenlijk..

Zoek indd verder naar een S2. Is weinig mis mee mits je het juiste onderhoud uitvoerd.
Qua onderdelenvoorziening heb ik tot dusver niets te klagen gehad, misschien had ik mazzel.
Laatst heb ik nog wat onderdelen van een Gamma Berlina in Drachten gesloopt. Martin Willems heeft ook nog een aardige voorraad. Op Ebay en Subito is ook nog genoeg te vinden. Maar een donorauto zou de allerbeste optie zijn (mits je de ruimte hebt) en daar zijn er nog genoeg van. De grootste Gamma club vind je in Engeland. Zij hebben een zeer grootte onderdelenvoorraad (vooral voor de Coupé).

- 2000 modellen zijn uitsluitend in Italië verkocht.
- 1980 grondige facelift, carburatorversie in Italïe nog leverbaar.
- Er is sprake van een serie 1,5 (kleine oplage) deze hebben een S2 uiterlijk maar een S1 interieur.
- Bekleding: Velours (Ermenegildo Zegna L motief) / stof / kippenleer / Connolyleer
- Zwart komt vrijwel nooit voor, de meeste zwarte Gamma's zijn overgespoten.

Er staat een mooie S2 berlina te koop op Subito (Lancia blu met blauw velours) Heeft droog gestaan, ziet er goed uit!
Lancia Gamma Berlina 2500 i.e. FL 1982 - Lancia Y 1.1 Elefantino Blu 1998 - Vespa PK 1991 - Vespa PK Automatic 1987

Plaats reactie

Terug naar “Gespot!”