aanschaf Kappa SW

Vraagbaak aanschaf
Flavia 2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 feb 2009, 02:00

aanschaf Kappa SW

Bericht door Flavia 2000 » 17 apr 2013, 20:38

Heren,

Na een dik jaar Lybra wordt het tijd voor wat anders :crazy:

De degelijkheid van de Lybra bevalt heel goed, alleen wen ik maar niet aan de automaat (of beter ik mis het schakelen) Daarnaast heeft de automaat in mijn optiek alleen maar nadelen: zwaarder en dus duurder, trager etc.
In de praktijk blijkt ook dat nog iets meer ruimte geen kwaad zou kunnen. Er is maar 1 conclusie mogelijk. Tijd voor een Kappa SW. Even snel rekenen leert dat de aankomende distributie, plus de afgebladderde lak van het dak alles bij elkaar al gauw 1000 euro gaat kosten. En als ik dat zou laten doen dan rij ik nog steeds in een automaat. De beste optie lijkt me op dit moment inruilen tegen een Kappa (of evt tegen een Lybra met handbak) Tijd voor tips dus. Ik had eigenlijk al bedacht dat een 2.4 de beste optie is, maar zag tot mijn verrassing dat de 2.0T zuiniger is. Wat is een verstandigere keus (voor zover er al een turbo te vinden is) Ik wilde van het weekend naar een 2.4 SW gaan kijken, maar die bleek net verkocht. Op dit moment staat er niet heel veel te koop, maar ik heb ook geen haast, dus ik ga rustig wachten tot er iets goeds voorbij komt. Mocht iemand nog een goede SW te koop weten, dan hoor ik het graag. Zijn er nog zaken waar ik op moet letten. Ik hoor namelijk alleen maar hele positieve verhalen over de Kappa...O ja er staat al een tijdje een 3.0 V6 voor een weggeefprijs te koop, maar dat lijkt me eigenlijk in elk opzicht (automaat, verbruik) geen slimme keus, of zit ik er naast?

Gebruikersavatar
Volumex
Berichten: 1009
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:25

Re: aanschaf Kappa SW

Bericht door Volumex » 17 apr 2013, 20:51

Als Kappa SW turbo rijder kan ik je het beste een 2.4 aanraden. :lol: Daarmee bedoel ik dat de turbo eigenlijk de allerfijnste motor is, maar dat de 2.4 een betrouwbaarder (lees: beter voor dagelijks gebruikt geschikter) alternatief is. De turbo is niet per definitie minder betrouwbaar, maar veel gevoeliger, met name waar het gaat om de historie van de auto (en die lees je niet af uit de boekjes of facturen). Daarnaast is de turbo ook meer slijtagegevoelig, maar dat is vooral afhankelijk van je rechtervoet. Dat van het brandstofverbruik klopt in de praktijk wel. Heb de mijne inmiddels een jaar op LPG zonder problemen.
In het algemeen is de K een zeer betrouwbare auto. Gevoelig vind ik de electronica in de portiersloten (twee keer per jaar volspuiten met WD40 :lol: ). De wielophanging qua slijtage en bijgeluiden (drempels, langsarmen achter niet meer verkrijgbaar!), olieverbruik is ook niet ongebruikelijk.

Flavia 2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 feb 2009, 02:00

Re: aanschaf Kappa SW

Bericht door Flavia 2000 » 17 apr 2013, 21:08

Ik moet zeggen dat ik sinds mijn Thema ook een beetje huiverig geworden ben voor turbo motoren en de 2.4 heeft volgens mij genoeg power, dus bedankt voor dit advies. Ik begreep ook dat het laatste jaar van productie aan te raden is? Vanaf '99 of zoiets

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: aanschaf Kappa SW

Bericht door Maarten-Jan » 17 apr 2013, 21:22

Klopt, laatste serie met een laatste serie motor is aan te bevelen.

Let wel op typische SW kwalen: achterschokdempers die doorhangen!

Daarnaast kan een Kappa SW goedkoop zijn, maar dan garandeer ik je duurkoop. Die 3.0 SW Aut op MP is daar een voorbeeld van. Gewoon veel auto's bekijken en je een mening vormen. Ze zijn zeker veel beter dan Thema's, maar als je ineens alles krijgt aan onderhoud loopt het ook harder op.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Flavia 2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 feb 2009, 02:00

Re: aanschaf Kappa SW

Bericht door Flavia 2000 » 17 apr 2013, 21:37

Dat vermoeden had ik al, die 3.0 schreeuwt afblijven...ik ga in ieder geval vrijdag een 2.0 bekijken voor het idee. Er staat ook nog een zwarte 2.4 ergens in in de buurt van Eindhoven. Dat zou ik nog wat kunnen zijn. Overigens de garage waar ik tevergeefs naar toe gegaan was, krijgen via Halan geleverd, dus die houden een oogje in het zeil voor me

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: aanschaf Kappa SW

Bericht door Maarten-Jan » 17 apr 2013, 21:53

Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Flavia 2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 feb 2009, 02:00

Re: aanschaf Kappa SW

Bericht door Flavia 2000 » 17 apr 2013, 22:12

Krijg nou wat :thumbup:

Gebruikersavatar
Frank
Berichten: 1813
Lid geworden op: 07 mar 2009, 13:00
Locatie: Baarn

Re: aanschaf Kappa SW

Bericht door Frank » 17 apr 2013, 23:27

Die rooie is een mooie, hoewel wel import (heb je dan wat aan NAP?) en turbo. Maar liefde maakt blind? ;)

Hoe zit dat met die draagarmen, zijn die te reviseren of als ze op zijn is het naar de sloop om te zoeken?
Nu: Fiat Bravo T-jet 150 Emotion (2008)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)

Gebruikersavatar
Volumex
Berichten: 1009
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:25

Re: aanschaf Kappa SW

Bericht door Volumex » 18 apr 2013, 23:03

Die rooie is inderdaad een mooie. Persoonlijk vind ik het de mooiste kleur. Toch ook een olieverbruiker als ik de uitlaat zie.

Die draagarmen is inderdaad een kwestie van een goede sloper zoeken.

Dat schokdemperprobleem is inderdaad bekend, maar kan ik zelf nog niet beamen, aangezien ze bij mij nog steeds goed zijn (staat inmiddels toch al weer op 165000 km).

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: aanschaf Kappa SW

Bericht door Maarten-Jan » 19 apr 2013, 17:20

Die rode moet wel goed gecontroleerd worden. Bij import is KM stand natuurlijk niet te controleren en deze auto is kortgeleden nog van de hand gegaan voor het tweevoudige. Is er wellicht iets mis?
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Plaats reactie

Terug naar “Aanschaf”