Thema peekaas

Vraagbaak techniek
Plaats reactie
Jens Hoorn
Berichten: 44
Lid geworden op: 15 sep 2010, 19:30
Locatie: Wanneperveen / Giethoorn

Thema peekaas

Bericht door Jens Hoorn » 04 jun 2019, 18:59

Wat is het technische verschil tussen de Thema 177pk en de - 205 pk? Enkel verschillend motormanagement, of ook andere turbo?

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4315
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Thema peekaas

Bericht door Maarten-Jan » 07 jun 2019, 21:45

Het verschil is groot... de kop is bijvoorbeeld anders. Er zitten kleinere kleppen in de 201pk uitvoering. Het gehele motormanagement en dus ook alle sensoren zijn ook anders.
Als je nadenkt over een upgrade dan kun je beter je energie steken in de huidige configuratie en de turbo vergroten. Vaak zijn de standaard turbo's gebarsten waardoor ze vermogen missen.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Jens Hoorn
Berichten: 44
Lid geworden op: 15 sep 2010, 19:30
Locatie: Wanneperveen / Giethoorn

Re: Thema peekaas

Bericht door Jens Hoorn » 09 jun 2019, 15:00

Ik heb al een 205 pk, maar was benieuwd hoe makkelijk er onderdelen en eventueel vervangingsdelen voor de techniek te krijgen zijn

JW turbo16V LX
Berichten: 635
Lid geworden op: 09 nov 2008, 10:11

Re: Thema peekaas

Bericht door JW turbo16V LX » 29 jun 2019, 22:43

Ik heb ook de 148kw/201pk versie en nu wil het toeval dat ik op de A1 bij Bremen gisteren de turbo heb opgeblazen. Geen verdere zichtbare schade op 1e oog zoals olielekkage, walmen van de uitlaat, lekke slang e.d. Dus heb nu een 2.0 ie zeg maar :eh: :crazy: Vandaag bij de specialisten op bezoek geweest en vermoed wordt dat er een scheur in de behuizing zit (dat weet ik over een week). Neem aan dat MJ daar op doelde. Nu vind ik meer vermogen altijd prima dus ik wil daar best een grotere turbo op als het inderdaad een gescheurd huis is. Wil echter geen andere downpipe of grotere diameter uitlaat e.d. Weet iemand of de turbo van een een Kappa of Fiat Coupe 20V Turbo past? Levert toch wat meer pk’s of zit dat m.n. in de ecu?

Gebruikersavatar
RickThema
Berichten: 724
Lid geworden op: 20 okt 2008, 13:01
Locatie: Zwolle

Re: Thema peekaas

Bericht door RickThema » 09 jul 2019, 21:31

JW turbo16V LX schreef:
29 jun 2019, 22:43
Ik heb ook de 148kw/201pk versie en nu wil het toeval dat ik op de A1 bij Bremen gisteren de turbo heb opgeblazen. Geen verdere zichtbare schade op 1e oog zoals olielekkage, walmen van de uitlaat, lekke slang e.d. Dus heb nu een 2.0 ie zeg maar :eh: :crazy: Vandaag bij de specialisten op bezoek geweest en vermoed wordt dat er een scheur in de behuizing zit (dat weet ik over een week). Neem aan dat MJ daar op doelde. Nu vind ik meer vermogen altijd prima dus ik wil daar best een grotere turbo op als het inderdaad een gescheurd huis is. Wil echter geen andere downpipe of grotere diameter uitlaat e.d. Weet iemand of de turbo van een een Kappa of Fiat Coupe 20V Turbo past? Levert toch wat meer pk’s of zit dat m.n. in de ecu?
Ai ai, maar als het alleen de Turbo is valt het nog alles mee!

Een grotere Turbo levert niet automatisch meer peekaa's. Het verandert de karakteristiek van de auto wel enorm.
Maar incluis een andere waste gate en chip kom je wel een eind, echter zijn de 2.0 lampredi's zonder de noodzakelijke versterkingen niet de meest betrouwbare partners om op te peppen :!:

Anderzijds ga je met een grotere turbo naar een auto die onderin weinig meer doet en bovenin als Rambo van de plek gaat.
De laatste generatie is de meest geciviliseerde telg onder zijn turbo broeders, persoonlijk een erg prettige karakteristiek.

Waar je wel enorm veel winst mee kan behalen is een grotere "downpipe" de turbo heeft minder weerstand om op druk te komen en dat merk je direct doordat hij eerder op stoom komt. De beleving verandert, maar het vermogen zeker niet. Ook heeft ie een ventiel/solenoid die aangestuurd wordt door de ecu en zo de turbodruk regelt.Voor bv de Anti-spin functie 1e verzet. Overboost bij volgas etc etc. Die kan je uitschakelen door er een handmatig ventiel op te zetten en zo bijvoorbeeld de druk standaard op 1.1 bar te zetten, wat hij op overboost ook draait. Regulier is 0.9 bar. Maar ook dat went weer heel snel :-)

Maar al uitsluitsel wat het nu precies was?

Gr Rick
If you're not breaking parts, you're not making enough power!

Lancia Thema 16V Turbo LS Berlina Tipo 3

Lancia Thema 16V Turbo LX Berlina Tipo 3

Honda VTR SP-1 V-Twin

JW turbo16V LX
Berichten: 635
Lid geworden op: 09 nov 2008, 10:11

Re: Thema peekaas

Bericht door JW turbo16V LX » 09 jul 2019, 23:05

Dank voor je uitleg Rick, zeer verhelderend :clap:
Inmiddels is de oorzaak vastgesteld, het bleek dat het stangetje van de waste gate was losgeschoten waarschijnlijk omdat een borgring / klemring was weggeroest. Werkt nu weer als vanouds nu niet alles langer direct de uitlaat wordt ingeblazen :D ....ik denk nu ineens ook niet meer zo aan grotere turbo en andere modificaties. Voorlopig maar ff origineel houden :thumbup:

Gebruikersavatar
RickThema
Berichten: 724
Lid geworden op: 20 okt 2008, 13:01
Locatie: Zwolle

Re: Thema peekaas

Bericht door RickThema » 11 jul 2019, 21:13

Dat is beter nieuws!

Mooi dat het zoiets simpels was :thumbup: !
If you're not breaking parts, you're not making enough power!

Lancia Thema 16V Turbo LS Berlina Tipo 3

Lancia Thema 16V Turbo LX Berlina Tipo 3

Honda VTR SP-1 V-Twin

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”