moeilijk starten na een rit

Vraagbaak techniek
Plaats reactie
Arnoud6V
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 sep 2015, 21:53

moeilijk starten na een rit

Bericht door Arnoud6V » 24 nov 2019, 21:49

Hallo Thema vrienden
In mijn Thema zit een PRV motor die het normaal prima doet, koude start geen enkel probleem maar na een rit zeg maar van een uurtje en dan weer starten is wel een probleem.
De startmotor en accu zijn in orde maar het lijkt net of er geen ontsteking is. De vorige eigenaar heeft er 30 jaar geleden een anti diefstal installatie in aangebracht en die verdenk ik
dat daar een start beveiliging bij zit die de ontsteking uitzet, maar ik weet niet hoe ik dat moet nakijken.
Is er iemand die ook zo iets heeft meegemaakt? het liefst zou ik de hele beveiliging er uit halen want gerommel in de bedrading geeft problemen.
De motor start uiteindelijk wel ( accu bijna leeg ) en is dan heel normaal en draait zonder enig probleem.Gaarne advies! Vriendelijk groet Arnoud van Arkel

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: moeilijk starten na een rit

Bericht door Maarten-Jan » 25 nov 2019, 11:22

Vervelend! Ik heb ook te maken gehad met dergelijke problemen. Alles eruit halen Kan helpen. Bij mij viel hij ook tijdens het rijden uit. Waarschijnlijker is dat hij de benzinepomp uit zet. Maar je kunt eens beginnen met te controleren of je een vonk hebt. Daarna controleren of je benzine krijgt.
Heb je een oude Spinnenkop? Dus mechanische injectie of beschik je al over elektronische injectie? Bij mechanische injectie kan ook de accumulator stuk zijn of sprake zijn van vapour lock.

Helpt het om de benzine retour leiding dicht te knijpen met starten?
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Hans8V
Donateur 2011
Berichten: 1572
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:16
Locatie: Zwolle

Re: moeilijk starten na een rit

Bericht door Hans8V » 25 nov 2019, 20:53

Een oude startonderbreker is zomaar een bron van storingen. Ik heb er al eens een uitgehaald, en dat viel best mee, wel netjes de doorgeknipte draden weer solderen en een stukje krimpkous er om heen en dan is de auto weer wat origineler😉.
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75

Arnoud6V
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 sep 2015, 21:53

Re: moeilijk starten na een rit

Bericht door Arnoud6V » 25 nov 2019, 21:44

Dank voor de reactie, het is een mechanische inspuiting, gelukkig een beetje simpeler dan de elektrische inspuiting maar wat is de accumulator waar moet ik die zoeken? misschien is dat al een stapje in de goede richting.
aan de bedrading van beveiliging heb ik niets gedaan dat zal niet zo de oorzaak zijn omdat het probleem spontaan is ontstaan. vriendelijke groet Arnoud

Arnoud6V
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 sep 2015, 21:53

Re: moeilijk starten na een rit

Bericht door Arnoud6V » 26 nov 2019, 09:44

Op internet vond ik dat de accumulator zorgt voor het opnieuw starten van een warme motor, precies mijn probleem! hij zal wel defect zijn, heeft misschien te lang droog gestaan 25 jaar in een schuur!
Wie heeft een idee hoe je aan een andere komt? het is wel het proberen waard. groeten Arnoud

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: moeilijk starten na een rit

Bericht door Maarten-Jan » 26 nov 2019, 16:15

Voor mijn 8.32 is het deze:

Afbeelding
https://www.ebay.de/itm/For-Mercedes-W1 ... 1438.l2649

Hij zit onder het reservewiel onder de bobbel. Daar zit je brandstoffilter en je accumulator. Tenminste, zo zit het in de 8.32 en ik denk ook bij jou!
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Arnoud6V
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 sep 2015, 21:53

Re: moeilijk starten na een rit

Bericht door Arnoud6V » 27 nov 2019, 17:38

Hallo Maarten-Jan
Bij nader onderzoek zit hij bij mij gewoon in de motor ruimte vlak bij het brandstoffilter en bij Mijn auto onderdelen.nl is het juiste Bosch nr. te koop.
je moet er wel 284,71 Euro voor neer tellen, op Ebay was hij echter nog veel duurder. Nu maar hopen dat dit het probleem was. Groeten Arnoud

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: moeilijk starten na een rit

Bericht door Maarten-Jan » 28 nov 2019, 10:02

Die prijzen heb ik ook gezien, vandaar de link naar exact hetzelfde apparaat voor een fractie van de prijs....
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

JW turbo16V LX
Berichten: 658
Lid geworden op: 09 nov 2008, 10:11

Re: moeilijk starten na een rit

Bericht door JW turbo16V LX » 28 nov 2019, 10:48

Toch zou ik liever voor origineel gaan, heb het meerdere keren meegemaakt dat men ten onrechte OE-nummers gebruikt en het achteraf toch niet blijkt te passen of niet goed samenwerkt met b.v. het (Bosch) brandstofsysteem.
Maar goed dat is een keuze, scheelt wel erg veel met A-kwaliteit.

Arnoud, zou de bestelling annuleren en nog even goed googlen, omdat je een PRV motor hebt ook op Volvo en Peugeot/ Renault/Citroen nummers te zoeken. Ff snel gekeken en zag dat je voor nog geen €180 in NL geleverd de
Bosch 0438170034 kunt kopen. Kijk eens op duw-tuner.de. Overigens heb ik laatste keer wat uit Polen laten komen, zeer concurrerend en onderdeel dat in West-EU schaars of belachelijk duur was. Lijkt wel of ze daar oude voorraden uit Italie hebben opgekocht.
Wordt het misschien toch nog een beetje Black Friday🤗......

Arnoud6V
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 sep 2015, 21:53

Re: moeilijk starten na een rit

Bericht door Arnoud6V » 03 dec 2019, 21:22

Bedankt voor de reacties,ik ga inderdaad voor een accumulator van het Bosch nr.0438170034 om problemen uit te sluiten. Omdat de auto een oldtimer is staat hij nu 3 mnd. op stal, ik heb nu rustig de tijd rond te kijken maar als iemand wat tegen komt zou dat heel handig zijn.Groet , Arnoud

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”