Ophanging en meer

Hier kun je je eigen projecten kwijt. Van vervangen van de bougies tot volledige restauratie; houd ons hier op de hoogte en plaats foto's!
Erwin123
Berichten: 2025
Lid geworden op: 28 dec 2009, 21:35
Locatie: Nieuwegein

Re: Ophanging en meer

Bericht door Erwin123 » 26 apr 2019, 17:48

Wauw! super verslag, die moet ik nog eens opnieuw lezen en verwerken :-) Nogmaals, wat een top prestatie :thumbup:

Gebruikersavatar
Hans8V
Donateur 2011
Berichten: 1572
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:16
Locatie: Zwolle

Re: Ophanging en meer

Bericht door Hans8V » 26 apr 2019, 20:39

Wat een klus! Knap hoor, en ondertussen heb je een unieke Thema 👊👍
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75

Gebruikersavatar
Cromapower
Berichten: 1664
Lid geworden op: 19 okt 2008, 01:30
Locatie: Brouwershaven

Re: Ophanging en meer

Bericht door Cromapower » 26 apr 2019, 22:24

Ik vind het super knap. Doe het je niet na.
Ziet er netjes uit allemaal. :thumbup:
Lancia Thema 2.0 16V LS, Fiat Croma 2.0 16V, Fiat 131 Volumetrico Abarth, Fiat 131 Panorama en dailydriver Fiat Croma 1.9 MJTD 16V

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Ophanging en meer

Bericht door Maarten-Jan » 27 apr 2019, 10:37

Heel interessant Daniël! Ik overweeg het ook al een aantal jaar. Ik ben nu aan het kijken naar EFIgnition. Een eenvoudig maar goed systeem. Ik heb samenwerking gezocht met BS-Autotune. Daar worden cursussen gegeven en kun je begeleiding krijgen. Ook helpen ze met de eerste keer starten en het initieel inregelen van het systeem. Wel zo prettig. Voordeel van de 8.32 is dat er al een triggerwheel sensor is! Evenals een losse toerental sensor. Beiden op het vliegwiel. De beste en meest nauwkeurige optie natuurlijk.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: Ophanging en meer

Bericht door Daniel_25 » 27 apr 2019, 15:47

Ik weet bijna niets van de 8.32, en kan dus ook niet veel helpen. Maar als het klopt wat ik gelezen heb over de KE3-Jetronic systeem zal het daarna echt een heel stuk makkelijke worden om problemen op te lossen.

Die EFIgnition systeem gebruikt zo te zien ook Tunerstudio, welke (naar mijn mening) een echt goed programma is. Makkelijke te leren en ook stabiel, geen vastlopers gezien op mijn laptop met linux.

Ik hoop dat het gaat lukken, zal zeker de moeite waard zijn als alles klaar is!

Hier nog een leuk beeld van wat je te zien krijgt als je de laptop aan de auto sluit. Dit is wat ik zo fijn vind: precies zien wat er gebeurd.
Dat “dashboard” kun je trouwens zo maken / inrichten als je zelf wilt.
Bijlagen
Dash.jpeg

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Berichten: 627
Lid geworden op: 31 jul 2009, 10:32

Re: Ophanging en meer

Bericht door Stefan Elshout » 27 apr 2019, 17:51

Super project en leuk om te lezen! :thumbup:

Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: Ophanging en meer

Bericht door Daniel_25 » 19 dec 2019, 21:19

Een “kleine” update over dit project. De nieuwe ecu werkt goed maar er waren wat dingen waar ik mij aan ergerde. Hij ging armer lopen naarmate de buiten temperatuur hoger werd en viceversa. En iets dat daar mee te maken heeft is dat hij veel te arm ging lopen als je de auto met hete motor uit zet en na 10 tot 30 minuten daarna weer start.
Dat komt natuurlijk omdat ik de lucht temperatuur correctie regeling nog niet heb afgesteld. Dat kan natuurlijk wel maar kost weer tijd, wachten tot het weer warmer en kouder wordt. Maar ook het opnieuw in moeten tunen van de “VE table” als je iets aan aan de motor veranderd is niet altijd even leuk. Dat opnieuw “inleren” moet op de openbare weg en kan soms wat asociaal overkomen.

Ik ben gaan kijken of een luchtmassameter (LMM) niet makkelijker werkt, want daarbij hoef je maar één “curve” in te leren en je bent klaar. De lucht temperatuur zou niks (of weinig) uit moeten maken met een luchtmassameter. Ook als je meer/minder lucht trekt, door bijvoorbeeld een verandering aan de motor zou hij niet opnieuw getuned hoeven worden.

Na wat zoeken een LMM gevonden met de juiste diameter zodat hij direct op de inlaatslang past, alleen een klein tussenstuk moeten maken. Op de foto zie je hem zitten vlak na het luchtfilterhuis.
Bij het kopen van de LMM zag ik staan dat hij in verscheidene Alfa’s, Fiat’s en Lancia’s is gebruikt (0 280 218 019), dat is wel toevallig.
LMM.jpg
Met behulp van LibreOffice Calc en 9 waardes die gelukkig in een Bosch document stonden heb ik er 64 berekend over de hele linie van de LMM. De MegaSquirt heeft er namelijk 64 nodig, zie foto. Dit heeft mij veel meer moeite gekost dan ik hier zal toegeven…
MAF_Flow_Curve.jpeg
Alles aangesloten en gegevens ingevoerd en de auto startte meteen. Stukje rijden en alles is prima, rond de 4% te rijk/arm. Dan maar even de grens over gegaan om, met beleid, te kijken hoe goed de berekende curve is met grotere lucht doorvoer, dat kan in Nederland niet natuurlijk. En ook daar rond de 4%, dus de berekening is vrij goed. Bij maximaal vermogen trekt hij wel 558 Kg / uur aan lucht en de LMM zou een bereik hebben tot maar 480 KG / uur maar gelukkig zat daar wat rek in en bleef alles goed werken. Dus veel meer PK’s zit er met deze LMM niet in.
Nooit gerealiseerd dat een motor zo veel lucht verwerkt, 558 kg / uur is 155 gram / sec!

Na enkele logs opgenomen te hebben kan ik met behulp van MegaLogViewer kijken waar hij te rijk of arm staat afgesteld en kan ik de laatste paar percenten ook recht trekken. Zie foto. Maar daar ga ik pas in de lente of zomer verder mee. Misschien, want de motor begint nu toch echt veel olie te lekken langs de koppakking, dus misschien is een motor revisie een beter idee.
LOG.jpeg
Tot nu toe vind ik een LMM veel makkelijker om mee te werken, gaat ook veel sneller. Warme start probleem lijkt ook grotendeels opgelost en hij rijd iets beter vind ik. Nu eens zien hoe mij dit op de lange termijn bevalt.

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Ophanging en meer

Bericht door Maarten-Jan » 19 dec 2019, 22:02

Interessant! Mooi dat hij nu beter loopt.

Wordt de doorstroming van de lmm niet beperkt door de diameter? Dus zou je met een grotere diameter een volledig bereik hebben?

Succes met vervangen van de koppakking. Meteen maar ook al het andere werk doen zoals de kleppen stellen.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: Ophanging en meer

Bericht door Daniel_25 » 20 dec 2019, 09:52

Klopt, een grotere diameter zou een groter bereik geven. De sensor zelf is vaak hetzelfde maar de behuizing is dan groter, zo zou je in theorie zelfs een eigen LMM behuizing kunnen maken en daar de sensor in kunnen zetten. In de PDF zie je de verschillende opties die Bosch heeft. Ik heb nu de 0280218019. (PDF wou niet, zit nu in een zip.)
De auto rijd vooral beter op ¨gebieden” waar je normaal niet snel komt, zoals lage toeren met veel gas. Hij doet nu zeker niet onder aan het Jetronic systeem die er op zat.
Als ik ooit beslis om meer vermogen te maken kan ik altijd nog de “blend” optie gebruiken. Dan kan hij bijvoorbeeld bij >150 kPa turbo druk overschakelen op speed density en dan negeert hij dus de LMM bij hogere vermogen maar houd je de precisie van de LMM bij normaal gebruik.
Maar eerlijk gezegd gaat hij nu al een stuk boven de 200 km/u en dat vind ik dus dood eng met een auto van meer dan 31 jaar oud.

Compressie is op één van de cilinders ook duidelijk minder aan het worden en sinds de eerste dag lustte hij ook wel zeker 1 liter olie per 1000 km. Dus misschien maar doorbijten en alles als nieuw maken. Een nieuwe subframe incl. nieuwe motor steunen/dempers heb ik al liggen en die kunnen dan eindelijk eens gebruikt worden. Maarja, mijn broer heeft net zijn V6 laten reviseren en dat was zeker niet goedkoop. Even ver nadenken.
Bijlagen
HMF5.zip
(82.28 KiB) 240 keer gedownload

Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: Ophanging en meer

Bericht door Daniel_25 » 17 feb 2020, 15:12

En nog een update:

Omdat de Megasquirt geen snelheids-signaal krijgt ben ik gaan kijken hoe die het beste aangesloten kan worden. Dit geeft opties zoals het weergeven van brandstofvetbuik (km/l), geleverde vermogen , 0-100 km/h klok, enz. De km/l is wat ik interessant vind, zo kan ik onder het rijden meteen zien of andere instellingen effect hebben op brandstof verbruik.
Er kan een GPS ontvanger aangesloten worden maar die werken niet altijd (tunnel). En de snelheidssensor op de versnellingsbak geeft een 1.2v~8.0v signaal, welke niet gebruikt kan worden. De Megasquirt heeft echt een “logisch” signaal nodig. Positieve spanning is schijnbaar niet zo belangrijk, alles boven de 3.3V is genoeg zolang hij maar naar 0v schakelt.
Dashboard uit de auto gehaald en geëxperimenteerd. Eerst geprobeerd om een andere sensor te gebruiken die wel een goed signaal geeft. Dit werkt goed maar dan moest de Megasquirt de snelheidsmeter aansturen en dat was niet echt een succes.
De elektra van de snelheidsmeter is veel en veel te gevoelig, de kleinste verhoging van de frequentie en de snelheidsmeter naald springt een stuk omhoog. Snelheidsmeter blijkt dus een feedback signaal te geven om er voor te zorgen dat hij altijd de juiste snelheid aanwijst ongeachte de accu spanning of staat van de elektro motor (welke de naald en meter laat “lopen”) Komt er 40Hz in van de sensor op de versnellingsbak dan verhoogt hij de spanning van de elektromotor tot hij 20Hz krijgt uit de snelheidsmeter zelf (ik denk van een HALL sensor). Valt dit signaal weg dan gaat de meter op vol vermogen draaien. Probleem is dus dat de MS de frequentie in stapjes verhoogd en niet traploos en dat ziet er niet uit op de snelheidsmeter.
Maar nu heb ik dus wel een plek waar ik een signaal vandaan kan halen, want die HALL sensor geeft 0-8V. Nog mooier is dat dit signaal naar een ongebruikte stekker gaat en ik er alleen maar connector op hoefde te zetten. Alles aangesloten en hij lijkt te werken.

Ik heb geprobeerd een schema van de elektra te maken welke achter op het dashboard zit geschroefd. Hoe hij precies werkt weet ik niet, er is geen schema te vinden van de 8 pin IC. Maar misschien wel interessant als iemand het eens moet repareren.
Bijlagen
Snelheidsmeter electra.png

Plaats reactie

Terug naar “Projecten”