Ophanging en meer

Hier kun je je eigen projecten kwijt. Van vervangen van de bougies tot volledige restauratie; houd ons hier op de hoogte en plaats foto's!
Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Ophanging en meer

Bericht door Maarten-Jan » 17 feb 2020, 17:13

Mooi gedaan! Wel een hoop uitzoekwerk. Maar als het dan allemaal functioneert geeft dat veel voldoening.

Kun je nu zuiniger rijden trouwens? Stel je hem ook rijdend bij?
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: Ophanging en meer

Bericht door Daniel_25 » 17 feb 2020, 22:12

Ik heb alleen een paar korte testen gedaan met zuiniger rijden. Hij leek 17KM/L te kunnen lopen bij 70 km/h, maar dat was berekent met cc/min (ik had toen nog geen snelheids signaal naar de Megasquirt). Of dat in praktijk echt zo is moet nog blijken maar ik hoop het wel.

Dit kun je dus inderdaad rijdend doen. Nu de Megasquirt zelf de Km/L berekent kan ik meteen zien wat het effect is. Neem een lange weg waar je bijv. constant 80km/h kunt rijden en dan de lucht/brandstof verhouding steeds armer maken tot er geen voordeel meer is of dat de motor slecht begint te lopen. Zo verander je alleen de brandstof verhouding bij die toeren en onderdruk en blijven andere regionen zoals het moet. Alleen bij laag vermogen, te weinig brandstof bij veel vermogen geeft motorschade. Maar daar heb ik geen ervaring in en dat wil ik zo laten.

Eigenlijk zou de ontsteking ook veranderd moeten worden als hij armer wordt gezet maar dat is zonder een rollerbank niet realistisch.

Eerst een motor revisie ben ik bang en daar heb ik ook geen ervaring in. Maar mijn broer heeft al een paar lompe Amerikaanse blokken in elkaar gezet en die wil wel helpen. Motortakel en motormontagesteun kan ik ook van hem lenen. Kan ik trouwens eindelijk het nieuwe subframe en motordempers gebruiken.

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Ophanging en meer

Bericht door Maarten-Jan » 18 feb 2020, 07:23

Ah, een grote klus op komst! We zien de beelden graag hier...

De voorkeur heeft het trouwens om de motor op het subframe te laten zakken, dat is veel eenvoudiger dan de motor eruit takelen!
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: Ophanging en meer

Bericht door Daniel_25 » 22 feb 2020, 10:04

Als alles achter de rug is zal ik een klein verslag maken hoe het is gegaan. Foto’s maak ik genoeg, want dat is de manier die ik gebruik om alles weer in elkaar te zetten. (Ik maak letterlijk een foto van elke bout, moer of onderdeel die ik demonteer.) Voor ik daarmee begon hield ik wel eens wat onderdeeltjes over… :crazy:

Dat zal denk ik wel makkelijker zijn om het geheel met het subframe te laten zakken. Maar aan de andere kant wou ik de auto nog kunnen verplaatsen nadat de motor er uit is. Ik zal wel zien wat mij op dat moment het beste uit komt.

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Ophanging en meer

Bericht door Maarten-Jan » 22 feb 2020, 13:46

Dan demonteer je de motor van het subframe en schuif je dat weer terug onder de auto. Zelfde resultaat maar minder stress....
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Hans8V
Donateur 2011
Berichten: 1572
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:16
Locatie: Zwolle

Re: Ophanging en meer

Bericht door Hans8V » 22 feb 2020, 23:34

Het demonteren van het subframe met wielen en motor en het daarna demonteren van de motor kan ik je ook aanbevelen. Ik zal nog wat foto's ter illustratie opzoeken...

Alleen niet vergeten de stuurstang in het interieur bij de pedalen los te koppelen 😉
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75

Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: Ophanging en meer

Bericht door Daniel_25 » 27 feb 2020, 11:19

Dan zal ik maar niet te koppig zijn en luisteren naar ervaring van anderen.

Aangezien ik geen brug heb is het plan als volgt (ik hoor graag als dit niet juist is):
Het subframe op een rollend platform zetten en de gehele voorkant van de auto omhoog krikken tot de boel er naar voren onderuit gerold kan worden. De voorkant van de auto krik ik met een grote balk omhoog die ik onder de krieksteunen zet, de gene die onder de voeten zitten van de bestuurder en bijrijder.

Voordat ik dat doe eerst het volgde los halen en/of verwijderen.
Ik kom tot het volgende lijstje:
Uitlaat
Inlaat
Schokbrekers
Remklauwen
Stuurstang
Schakelstangen
Koppelingskabel
Gasklepkabel
Electra
Airco leeg en slangen los of weg halen.
Koelleiding naar expansievat.
Brandstofleidingen
Waarschijnlijk bumper en toebehoren zodat er meer plek is.
Radiators (olie, motor, lucht en airco), maar die kunnen misschien ook samen met het subframe zakken?

Laat maar horen als ik iets ben vergeten.

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Ophanging en meer

Bericht door Maarten-Jan » 27 feb 2020, 13:01

Radiator pakket kan gewoon blijven staan. Je hoeft alleen even de bovenkant los te maken. Je hebt wel flinke hoogte nodig om het blok eronderuit te schuiven. Met de bumper eraf gaat dat iets makkelijker. Wellicht even de veerpoten weghalen, dat scheelt ook. Ik zal nog wat foto's plaatsen van hoe ik het doe en hoe ik het met Hans8V heb gedaan.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: Ophanging en meer

Bericht door Daniel_25 » 27 feb 2020, 15:28

Ja graag! Dan kan ik mij wat beter voorstellen hoe dat in zijn werk gaat.

Veerpoten was ik inderdaad van plan weg te halen. Ze zitter er nog maar een jaar op dus demonteren zal wel snel gaan.

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Ophanging en meer

Bericht door Maarten-Jan » 28 feb 2020, 00:20

Ik gebruik een grote vrachtwagenkrik, dat werkt voor mij het beste. Met een balk net achter het subframe op de twee "bolletjes" op de bodem op de hoeken van de carrosserie:
20090322_1.jpg
20090322_1.jpg (57.53 KiB) 5754 keer bekeken
Met Hans hebben we een constructie gemaakt aan een takel, die was vrij spannend maar functioneerde nog beter:
Thema1 takel1.jpg
Thema2 scheiding2.jpg
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Plaats reactie

Terug naar “Projecten”