Lancia Thema 8.32 1989 groot onderhoud

Hier kun je je eigen projecten kwijt. Van vervangen van de bougies tot volledige restauratie; houd ons hier op de hoogte en plaats foto's!
Vreugdenhil
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 jan 2020, 13:56

Lancia Thema 8.32 1989 groot onderhoud

Bericht door Vreugdenhil » 05 feb 2020, 21:50

Zoals in mijn even voorstellen stukje te lezen is ben ik sinds enkele maanden de trotse eigenaar van een mooie Lancia Thema 8.32. De auto behoeft groot onderhoud, mij kon niet gezegd worden wanneer de distributieriem van de auto voor het laastst vervangen is, ondanks dat de auto heel mooi loopt en goed reed tijdens de testrit haalde ik hem met de oprijwagen op zodat het risico op knappen van de riem beperkt bleeft tot het moment van hem op mijn hefbrug manouvreren. Daarna de motor uit en eerst eens even kijken wat er zoal moet gebeuren.

Later bleek deze voorzichtigheid geen overbodige luxe, er was een koelwaterslang gescheurd en ook de brandstofleiding van de aanvoer was in slechte staat. De laatste was niet voorzien van een rubbertje in de ophangbeugel waarmee hij op zijn plek word gehouden, gevolg was dat de beugel door de mantel van de slang was gesleten en hard op weg was om hem door te slijten met alle gevolgen van dien!(op de foto komt het niet zo over maar hij was bijna door)
IMG_1042.JPG
Ik zocht voor het begin van de demontage van de motor het werkplaatshandboek via de site maar kreeg dit nog niet voor elkaar, ligt dat aan mij of het het niet meer beschikbaar? Wil hem graag in laten binden als naslagwerk voor tijdens het sleutelen!

Inmiddels begonnen met de demontage van de motor, alle onderdelen worden zorgvuldig gelabeld en gesorteerd zodat ik hem eenmaal klaar gemakkelijk kan opbouwen. Ook las ik me in op het forum en ga binnenkort even met Stefan een lijstje maken zodat ik weet wat me te doen staat de komende tijd :D
Voorlopig is dit mijn lijst met aandachtspunten/te vervangen onderdelen:

-Distributieriem met spanrollen vervangen

-Waterpomp is nog in goede staat, controleren op speling

-Lagers tandwielen distributieriem vervangen zowel in blok als in het losse carterdeksel(in totaal 4 lagers voor zover ik het kan zien op foto`s)

-Krukaskeringen aan zowel de vliegwiel als krukas zijde vervangen

-Koppelingset vervangen

-Oliekoeler slangen laten namaken en dus vervangen, zijn oud en de stukken leiding zijn zwaar verroest

-Oliecarter demonteren, schoonmaken en voorzien van een verse pakking

-Multiriemen vervangen

-Startmotor reviseren/nazien want die zit op een onmogelijke plek en dat soort onderdelen gaan altijd de week na afronding van het project stuk en daar kan ik dan weer niet zo goed tegen haha :lol:

-Draagarm rubbers voor waren bij de recente APK nog goedkeur maar zijn totaal gaar en worden vernieuwd

-Stuurkogelhoezen vervangen

-Stuurpomp maakt een jankend geluid, indien mogelijk vervangen en anders reviseren oid. Wat zijn hierbij jullie ervaringen? Is deze anders dan bij andere Thema`s?

-Radiateur is in matige staat en moet eigenlijk vernieuwd worden, wellicht nog ergens nieuw/goed gebruikt te krijgen

-koelwaterslangen vervangen, allen op de dikke twee van en naar de radiateur na

-Thermostaat vervangen

-Klepspeling meten en indien nodig afstellen

-klepdekselpakkingen, ringen en keringen van de nokkenassen vervangen

-Inlaatrubbers vervangen

-Grote beurt(olie, filters, bougies etc.) deursloten smeerde ik al en de deurrubbers staan ook al lekker in de vaseline, dat was de afgelopen 20 jaar niet gebeurd, echt gort droog!

-Moeren aandrijfassen vervangen, die zaten veel te vast en gingen stuk bij het losdraaien, gelukkig bleef de schroefdraad van de aandrijfassen ongeschonden

-Aandrijfas hoezen vervangen, links binnen zit een universele hoes gemonteerd met een trekbandje, deze is lek gegaan en dicht gekit, eens zien daar een mooie originele op te zetten.

-Stuurhuishoezen vervangen, deze zijn gescheurd en een drama om te vervangen als het hele spulletje weer in elkaar zit

-Benzineslang die ondergedompeld zit in de tank vervangen door speciale onderdompelbare slang, deze lekken vaak en deze zal wel nooit vervangen zijn( het kan natuurlijk niet zo zijn dat je een hele bult werk doet en nog op de vluchtstrook komt te staan en word uitgelachen door sjakie in zijn opel corsa van 96 die je doodleuk voorbij rijd..)

-Brandstofslangen vervangen en laten namaken zoals orgineel.

-Subframe en draagarmen en wat andere losse onderdeeltjes stralen en lakken, nu deels aangeroest en dan ziet het geheel er weer fris uit

-Remvloeistof vervangen, kom je nu goed bij en het reservoir is pikzwart

-Beugeltjes voorscherm onroesten en lakken

-Bougiekabels vervangen

-Slangen carterventilatie vervangen, keihard en gescheurd

-Motorsteun onder aan de achterkant vervangen, die vertoont scheuren, nog niet verzakt

-Heel, heel veel schoonmaken, ontvetter en geduld

Dat is het tot nu toe dan, alle aanvulligen, tips en tricks zijn welkom, zie ik nog iets over het hoofd? Komende tijd kan ik lekker aan de slag!
Aanvulling, inmiddels de prachtige Ferrari motor gedemonteerd, ging vrij goed, een paar avonden en een dag sleutelen en hij kon er onderuit, ik liet hem op een stapel pallets zakken zodat ik hem met de palletwagen gemakkelijk kon verplaatsen. Ik merkte met het liften 2 dingen die ik vergat(ten dele omdat ik het werkplaatshandboek ook niet heb momenteel), een koelslang van de inlaat naar de kachelradiateur en ik heb halverwege de lift nog de aircopomp gedemonteerd omdat die naar mijn smaakt te dicht langs de radiateur kwam. Verder ging het perfect, aardig snel te doen en neemt een hoop gepriegel weg:
IMG_1045.JPG
De twee houten plankjes zijn om de motorkap goed af te steunen, door het schokken van de hefbrug fladderde de motorkap zo hard op zijn eigen stokje dat ik bang was dat de kap dubbel zou vouwen, dat maakte ik eerder eens mee en daar had ik niet zo`n zin in ;)
IMG_1046.JPG
Wat een mooie techniek om te zien, alles van aluminium, ik ben de Maserati en Alfa Romeo motoren van de jaren 50/60 gewend maar dit is minstens zo mooi, jammer dat je hem zo slecht ziet eenmaal in de auto!
IMG_1053.JPG

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Lancia Thema 8.32 1989 groot onderhoud

Bericht door Maarten-Jan » 05 feb 2020, 22:44

Mooi werk! Kleine tip. De radiateur had je gewoon mee moeten laten zakken op het subframe. Kan prima. Hoefde de aircopomp er niet af.

Werkplaats handboek heb ik digitaal beschikbaar. Ik heb het verwijderd van de site omdat er veel gedownload werd maar daarvoor nooit een kleine tegenprestatie in de vorm van een donatie kwam. Ik heb het omgedraaid. Na een kleine donatie stuur ik alles aan je op!
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Vreugdenhil
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 jan 2020, 13:56

Re: Lancia Thema 8.32 1989 groot onderhoud

Bericht door Vreugdenhil » 06 feb 2020, 20:13

Dank!
Inderdaad kan het koelpakket zakken samen met de motor, ware het niet dat de auto net 1 a 2 centimeter te ver naar voren gepositioneerd is waardoor dat niet uit kwam met de hijsbalk van de hefbrug. Dus ik heb ik de steuntjes los gemaakt en de radiator opgehangen. volgende keer haal ik het er compleet uit!

Jammer dat het nodig was om het bestand te verwijderen, maar inderdaad een site in de lucht houden terwijl iedereen alleen pakt wat nodig is en er verder geen tegenprestatie komt is niet zo leuk! Ik doneer graag hoor, voor wat hoort wat, het originele boek is zeer lastig te verkrijgen dus ik ben er blij mee :D Hoe gaat dat in zijn werk?
Ik ga hem mooi in laten binden want een papieren versie vind ik erg handig bij het sleutelen, en zo blijft een origineel boek de zwarte vegen van het sleutelen bespaard.

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Lancia Thema 8.32 1989 groot onderhoud

Bericht door Maarten-Jan » 06 feb 2020, 21:53

Dank voor je begrip. Als je via PayPal doneert aan info@lanciathema.nl dan stuur ik je alle info toe. Als je het op een andere manier wilt doen; mail me dan op hetzelfde adres!
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Erwin123
Berichten: 2025
Lid geworden op: 28 dec 2009, 21:35
Locatie: Nieuwegein

Re: Lancia Thema 8.32 1989 groot onderhoud

Bericht door Erwin123 » 07 feb 2020, 17:27

Geweldig Job! Ik moet binnenkort maar eens komen buurten :-)

Erwin123
Berichten: 2025
Lid geworden op: 28 dec 2009, 21:35
Locatie: Nieuwegein

Re: Lancia Thema 8.32 1989 groot onderhoud

Bericht door Erwin123 » 07 feb 2020, 17:33

Afbeelding
Bijlagen
DSC05319.jpg

Vreugdenhil
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 jan 2020, 13:56

Re: Lancia Thema 8.32 1989 groot onderhoud

Bericht door Vreugdenhil » 07 feb 2020, 19:36

Maarten-Jan schreef:
06 feb 2020, 21:53
Dank voor je begrip. Als je via PayPal doneert aan info@lanciathema.nl dan stuur ik je alle info toe. Als je het op een andere manier wilt doen; mail me dan op hetzelfde adres!
Ik zal even via de mail contact zoeken! bvd

Vreugdenhil
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 jan 2020, 13:56

Re: Lancia Thema 8.32 1989 groot onderhoud

Bericht door Vreugdenhil » 07 feb 2020, 19:40

Erwin123 schreef:
07 feb 2020, 17:27
Geweldig Job! Ik moet binnenkort maar eens komen buurten :-)
Je bent natuurlijk van harte welkom Erwin! Kun je ook de rest eens zien, ik moet ook nog eens jouw kant op komen, ben ik ook wel benieuwd naar 8-)
Tzt de Thema`s ook maar eens naast elkaar zetten, 2x serie 1!
Wat een gave foto met die Q4, ik vond die via internet na lang zoeken op kenteken, waarschijnlijk van de vorige eigenaar, de auto had daar goed gezelschap zo te zien ;)

Vreugdenhil
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 jan 2020, 13:56

Re: Lancia Thema 8.32 1989 groot onderhoud

Bericht door Vreugdenhil » 24 feb 2020, 20:24

Inmiddels ben ik weer een stukje verder met het project, iets wat vooral in de avond uren en in de weekenden doorgang vind dus verloopt het niet zo snel maar daardoor is er ook geen haast met het bestellen en leveren van de onderdelen waardoor alles grondig en volledig kan worden aangepakt, leuk om het zo te kunnen doen.

Als eerste wilde ik even kijk of het de moeite was geweest om de auto op de autotransporter naar hier te halen(als alternatief op 140km rijden met de Lancia wat ik eigenlijk liever deed!), dus de kappen van de distributie los, en jahoor dat was geen verkeerde inschatting. De achterste riem was nog aardig ondanks dat dat hij vrij losjes stond, de voorste riem daarentegen had al diverse koordlagen los gelaten en was in ontbindende staat.
IMG_1117-1.JPG
IMG_1117-1.JPG (66.68 KiB) 7437 keer bekeken
Wat mij het meeste opviel was de enorme vetmassa die ontwikkeld was op alle onderdelen, op het subframe was zelfs een laag van 1cm gevormd, diverse moeren en bouten moesten echt gezocht worden. Iets wat door de mensen voor mij om begrijpelijke redenen was overgeslagen want het is nogal een klusje om alles schoon te boenen, maar dat is het zeker waard want onder die zwarte massa zit dat mooie aluminium Ferrari motorblok :D
IMG_1195-1.JPG
IMG_1195-1.JPG (51.06 KiB) 7437 keer bekeken
.

De bougiekabels waren met trekbandjes aan elkaar gebonden en schuurden tegen de behuizing van de elektrische fan, de koppelingshevel, de bediening van de gasklep en eigenlijk alles wat beweegt/trilt in de motorruimte, een beetje slordig maar hij liep er prima mee. Helaas waren de kabels in dermate slechte toestand dat ik ze laat vernieuwen, nu heb ik het geluk dat Stefan die dus perfect na maakt volgens originele specificatie en op maat. Het geheel ging dus weg voor een revisie, de moeite:
TPGO6024-1.JPG
TPGO6024-1.JPG (46.65 KiB) 7437 keer bekeken
Met de stroomverdeel instalatie uit de weg moest nu de inspuit unit het veld ruimen, die liet zich gemakkelijk los maken en kon precies tussen de inlaatbuizen door, daaronder viel de drek mij mee maar niet te min was het geen overbodige luxe want de koelslang die onbereikbaar is zonder de benzine fabriek te demonteren was in slechte staat en heeft zeker gelekt. Slang was keihard. Ook de pakking van de thermostaat was erg slecht en was aan vervanging toe
IMG_1196-1.JPG
IMG_1196-1.JPG (58.74 KiB) 7437 keer bekeken
IMG_1197-1.JPG
IMG_1197-1.JPG (59.03 KiB) 7437 keer bekeken
Tussendoor verwijderde ik het koelpakket, de olieslang van de oliekoeler moest los want de oude slangen moesten worden ingeruild op een set nieuwe. Hiervoor moest alleen de slang op de oliekoeler los en die zat knettervast. Uiteindelijk de moer roodgloeiend gestookt(met de koeler in een bak water zodat de soldeer niet zou smelten) en los gedraaid.

Vreugdenhil
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 jan 2020, 13:56

Re: Lancia Thema 8.32 1989 groot onderhoud

Bericht door Vreugdenhil » 24 feb 2020, 20:37

IMG_1281-1.JPG
IMG_1281-1.JPG (57.68 KiB) 7436 keer bekeken
Bij het demonteren viel mij nogmaals op dat de radiateur erg matig was, wellicht dat iemand er nog eentje op voorraad heeft in redelijke staat, zou hem graag overnemen. Kon hem nieuw nog niet 1..2..3 gevonden krijgen..
IMG_1263-1.JPG
IMG_1263-1.JPG (52.91 KiB) 7436 keer bekeken
Het geheel:
IMG_1285-1.JPG
IMG_1285-1.JPG (70.28 KiB) 7436 keer bekeken
Vervolgens was kleppen stellen aan de beurt, de klepdeksels moeten nog gespoten worden en de keringen nog vervangen maar zo kon ik toch het kleppen stellen vast afronden. Best goed te doen, even de nokkenassen demonteren en dan is het een kwestie van wat rekenen en meten. Goed om de theorie nog even na te lopen als alles weer zit want op 2 plaatsen moest er toch nog een kleine correctie toegepast worden. kleppen stonden tussen de 3.90 en de 4.50( de plaatjes dan) en waren per nokkenas mooi gelijk. Ze stonden niet heel erg verkeerd, ongeveer de helft moest gesteld en dat betrof dan + of - 0.05.
IMG_1296-1.JPG
IMG_1296-1.JPG (53.07 KiB) 7436 keer bekeken
Het vanaf de bakzijde:
IMG_1265-1.JPG
Nu volgt dan eindelijk de grote schoonmaak waar het motorblok om vraagt. Zover nodig de ondelen demonteren en reinigen, ook word de motor van zijn subframe gelicht om de versnellingsbak te kunnen demonteren, de koppeling na te zien en het subframe eens goed schoon te poetsen.. :thumbup:

Plaats reactie

Terug naar “Projecten”