Ophanging en meer

Hier kun je je eigen projecten kwijt. Van vervangen van de bougies tot volledige restauratie; houd ons hier op de hoogte en plaats foto's!
Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: Ophanging en meer

Bericht door Daniel_25 » 06 jan 2022, 12:07

Ja, één bobine per cilinder. Grootste voordeel is dat er geen bougie kabels meer zijn, wat ook een nadeel is bedenk ik mij nu. want hoe controleer ik nu de ontstekingstijdstip aangezien mijn stroboscoop een bougie kabel nodig heeft..... :crazy:

De bobine is een Bosch P65-T (0 221 604 024). Deze heeft een ingebouwde ontstekings-module zodat er alleen maar drie kabels nodig zijn (+, -, signaal).
Wil je foto's van hoe de bobines zijn gemonteerd of ook van de IAC en hoe de kabels lopen en dergelijken?

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Ophanging en meer

Bericht door Maarten-Jan » 06 jan 2022, 21:44

Vooral van hoe je de bobines hebt vastgezet. Dat wil ik graag zien omdat ik misschien de Montecarlo daarmee ga uitrusten.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: Ophanging en meer

Bericht door Daniel_25 » 07 jan 2022, 11:02

Dat klinkt interessant! Welke motor zit er in de Montecarlo of welke wil je gebruiken?

Korte beschrijving wat ik heb gedaan:
Op de kleppendeksel heb ik een aluminium L profiel geschroefd. Het deel waar de bobine op komt heb ik licht naar boven gebogen zodat hij parallel loopt met de cilinderkop (kleppendeksel loopt namelijk schuin naar beneden). Ik heb wel stukken uit het aluminium gezaagd omdat ik voor geen mogelijkheid zo’n lang stuk in 1x kon buigen. Schacht van bobine loopt met een lichte bocht omdat de bougies schuin in de cilinderkop zitten. Schacht is van siliconen met een veer dus dat zou geen probleem moeten zijn (hoop ik).
Hoogte van bobine stel ik in met een moer aan de onderkant van bobine. Maar daar ben ik niet tevreden over en ik ga dat nog veranderen. Hij heeft nu namelijk te veel “flex” en ik ben bang dat hij kan gaan resoneren / trillen.
Ik denk dat ik een stuk aluminium / staal aan de onderkant plak, schroefdraad in tap en dan gewoon een bout neem met enkele ringen om de hoogte van de bobine te bepalen.

Als je dit precies wilt na maken kan ik wel wat meer foto’s, maten en gegevens geven met dingen waar je op moet letten (zoals het feit dat de bougies niet met de zelfde afstand uit elkaar staan…. :crazy: )

Maar het kan allemaal nog in een flop uitlopen want ik heb de auto nog niet getest met deze aanpassing.
Bijlagen
COP_1.jpg
COP_2.jpg
COP_3.jpg

Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: Ophanging en meer

Bericht door Daniel_25 » 26 jan 2022, 12:51

De Thema kan weer starten! Het was meer werk dan verwacht en ook nu nog staan er wat dingen op het “te doen” lijstje maar het lijkt allemaal goed te werken.

Als eerste de kabelboom netjes gemaakt. Daarvoor de bijrijdersstoel verwijderd zodat ik wat meer plek had. Ondersteboven liggen krijg ik hoofdpijn van dus dan maar op de moeilijke manier. Wat eigenlijk makkelijker is want het zijn maar 4 boutjes (ga ik dus vaker doen).
Daarna, met dank aan de webshop van Maarten-Jan, een veel betere geschikte stationair regelaar gemonteerd. De gene die ik had worden vooral gebruikt bij 3.0 liter motoren en de gene die ik nu heb bij 1.8 liter motoren en geeft dus een veel betere resolutie. Ook heeft deze een fatsoenlijke Bosch stekker (zelfde als injectoren) welke makkelijk te vinden is. Hij is gemaakt door Hitachi (Japan) en dus van goede kwaliteit.
Alle relevante gegevens in de Megasquirt aangepast en ingevuld en de auto startte zonder problemen.

Wat ik nog moet met betrekking tot ontsteking:
Ontstekingstijdstip controleren (dan moet er dus een bougiekabel tussen bobine 1 en de desbetreffende bougie).
Latancy meten en instellen.
Dwell meten en instellen.

En met betrekking tot stationair regeling:
Met testen en experimenteren de beste instellingen vinden. Er zijn echt veel verschillende instellingen die ook weer onderling effect hebben op elkaar.

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Ophanging en meer

Bericht door Maarten-Jan » 26 jan 2022, 22:35

Gefeliciteerd! Een heel mooi resultaat! Leuk dat ik er indirect aan meegeholpen heb.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
wpcastillom
Berichten: 558
Lid geworden op: 10 feb 2009, 18:04
Locatie: Amsterdam

Re: Ophanging en meer

Bericht door wpcastillom » 27 jan 2022, 07:43

:clap:

Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: Ophanging en meer

Bericht door Daniel_25 » 17 jun 2022, 11:45

Omdat ik niet geheel tevreden was over hoe de bobines op de kleppen deksel vast zaten heb ik een kleine verandering aangebracht. In plaats van een draadeind waar de bobine overheen wordt geschoven heb gebruik ik nu gewoon een RVS bout met een vulring eronder.
Vulring heb ik gemaakt van een kuststof genaamd POM en zou de temperaturen moeten kunnen overleven. Of dat op termijn ook zo is weet ik niet, misschien vervormt hij wel heel langzaam en gaat de bobine dus los zitten. Ik heb voor RVS bouten gekozen omdat die veel minder warmte geleidend zijn dan gewoon staal.
Op de foto zie je links hoe het was en rechts hoe het nu is.
Bobine_houder.jpg
Ook heb ik de kleppen speling nog gecontroleerd, of althans mee begonnen want het bleek een vrij nutteloze onderneming te zijn.
Bij het controleren van inlaatklep nr.1 zag ik een nok en schijfje die er alles behalve gezond uitzagen……. Op de foto zie je links zoals hij had moeten zijn en rechts zoals hij nu is.
Nokkenassen.jpg
Waar is de auto mee bezig? Had hij bloedarmoede en vond hij deze nok een geschikte plek om zijn ijzer deficiëntie mee op te lossen?
Maar serieus, dat is niet normaal. De hoogte van de nok is 2mm korter dan de rest en heeft daar waarschijnlijk rond de 1000Km over gedaan. Ik kan mij vorige zomer niet herinneren dat gezien te hebben.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Olietekort kan het niet zijn want hij lag in een bad met olie bij het verwijderen van de kleppendeksel. Ook krijgt hij olie via de lagers van de nokkenas en die, met staal op aluminium, zouden veel eerder de geest geven maar zien er gewoon prima uit.
Slechte olie is het ook niet want dan zou ik wel iets zien op de andere 7 nokken en die zijn gewoon goed.
Bij het demonteren van het nokkenashuis zag ik dat het stelschijfje van de gesneuveld nok niet was zoals de rest. Bij alle andere nokken zaten originele Fiat/Lancia schijfjes maar bij deze dus niet. Ik vind het moeilijk te geloven dat een niet origineel schijfje zoiets kan doen maar een andere verklaring heb ik op dit moment niet. Ik heb er nog wat liggen en ze voelen duidelijk ruwer aan dan de originele. Misschien dat het nieuwe (wat ruwe) schijfje niet meer goed ingelopen kon worden door een al ruim 150.000km oude nokkenas.

Maar dan de vraag: waar is het missende deel gebleven? De auto mocht dan misschien denken dat het ijzertekort had maar daar ben ik het niet mee eens, en gelukkig de oliefilter ook niet.
Bij het verwijderen van de olie nog een paar liter in de nokkenashuizen gegoten om zo goed mogelijk te spoelen maar zelfs met zeer sterke magneten vrijwel geen ijzervijlsel of zelfs maar een grijze magnetische mist gevonden in de olie. Bij het openmaken van de oliefilter bleek waarom, in tegenstelling tot de auto heeft het filter zijn werk goed gedaan en zat vol met ijzervijlsel en grijze meuk.
Als ik alles weer in elkaar heb ga ik de auto 10 min laten draaien en dan meteen olie en filter vervangen. Daarna 200Km rijden en weer olie en filter vervangen.

Maar voor ik zover ben moet ik wel weer alles in elkaar zetten. Mijn vader heeft voor mij nieuwe (originele) nokkenassen besteld, zowel inlaat als uitlaat, dus misschien maar alles als nieuw maken? Eerst maar wachten tot ze binnen zijn en nameten of het wel echt de juiste zijn.

Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: Ophanging en meer

Bericht door Daniel_25 » 18 jun 2022, 13:23

De nieuwe nokkenassen zijn binnen en ik denk dat het de goede zijn. Nu heeft mijn vader ook 2 bijna nieuwe nokkenashuizen liggen van een wat later jaar dus zou het mooi zijn om die te gebruiken in plaats van mijn oude. Maar er zijn enkele verschillen.

Als eerste is het nieuwe type verstevigd bij het middelste lager, dus dat is geen probleem.
Ten tweede heeft het nieuwe type een andere manier van olietoevoer. Oude soort heeft 3 olie toevoer kanalen in de inlaat huis en nieuwe type maar 1. Uitlaatkant heeft bij oude type 2 toevoer kanalen en de nieuwe maar 1. Maar met de juiste pakking past dit prima op een oudere type cilinderkop.
Als laatste is ook de manier van olie retour anders gemaakt bij de inlaat zijde (uitlaat zijde had altijd al een extra sleuf). Op de 2 foto’s hier onder zie je de extra sleuf met rood omcirkeld.

Nu blijft er natuurlijk minder olie in staan, of misschien andersom, niet te veel olie?
Weet er iemand waarom ze die sleuven hebben gemaakt in de latere versies van dit nokkenashuis?
Volgens Eper is hij wel gewoon gebruikt op de 8V Thema.


Dit zijn de nummers van de nokkenashuizen:
Oude type: In=7547298 Uit=5964503
Nieuwere type: In: 7672400 Uit: 7672402
Bijlagen
Huis.jpg
Huis_2.jpg

Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: Ophanging en meer

Bericht door Daniel_25 » 09 aug 2022, 17:44

De nieuwe nokkenassen zijn nu al een poosje gemonteerd en tot nu toe lijkt alles in orde. Ik heb het nieuwere type nokkenashuis gebruikt voor de inlaat en uitlaat en ook originele (gebruikte) stelschijfjes. Als ik bij het kleppen stellen geen juiste maat heb liggen koop ik wel een originele en geen namaak. Kost wel iets van 18 euro per stuk maar altijd beter dan een opgevreten nok.

Ook een poging gedaan om een 15 inch velg mooi te maken. Mijn doel was om hem zoveel mogelijk op origineel te laten lijken maar dat was niet mogelijk (of te duur) dus heb ik iets anders geprobeerd. Velgen zelf gespoten met op de voorkant een soort chroom lak, resultaat zie je in de foto. Ik weet nog niet wat ik er van moet vinden, even over denken voor ik alle velgen zo ga doen.

Een ander probleem was dat alle gebruikte velgen die ik heb liggen krom zijn. Moeten wel heel gevoelig zijn die dingen.
Bijlagen
Velg.jpg

Gebruikersavatar
Hans8V
Donateur 2011
Berichten: 1572
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:16
Locatie: Zwolle

Re: Ophanging en meer

Bericht door Hans8V » 11 aug 2022, 00:06

Om de velgen netjes te krijgen is het de vraag wat jou originele velgen zijn? Volgens mij hoort de gepolijste 'oppervlakte' afgedraaid (diamond cut) met een transparante laag te zijn, en de binnenzijde en de 'gaten' donkergrijs gelakt.
Ik heb ze eens door de velgendokter (...) laten doen voor €100 per velg, maar dat kan ik niet aanbevelen. Het oppervlak is namelijk licht gebogen, en dat bleek op zijn draaibank blijkbaar niet mogelijk.

Als het minder origineel mag kun je ze ook goed opschuren en gewoon met zilvergrijze lak spuiten.
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75

Plaats reactie

Terug naar “Projecten”