Projecttopic Lancia Ypsilon.

Hier kun je je eigen projecten kwijt. Van vervangen van de bougies tot volledige restauratie; houd ons hier op de hoogte en plaats foto's!
Gebruikersavatar
Lancialover
Berichten: 625
Lid geworden op: 30 dec 2008, 12:52

Projecttopic Lancia Ypsilon.

Bericht door Lancialover » 09 sep 2009, 21:46

Hoi allemaal,

Op de heenreis richting Italië kregen we in een duitse file wat problemen met de Ypsilon Elefantino Rosso. De motortemperatuur begon ineens erg op te lopen. Toen ik de kachel openzette om zo wat warmte vrij te kunnen laten kwam er echter een flinke stoomwolk en koelvloeistof uit... Dat resulteerde dus in een verblijf op de vluchtstrook om zo wat af te koelen. Met nog een paar tussenstops een doe het zelf zaak opgezocht en daar wat koper bochtstukken en slangklemmen gekocht. Zo hebben we dus op een provisorische manier de kachel buiten het koelcircuit gesloten en konden we onze reis gelukkig voortzetten.

In Italië zelf de kachel uiteraard niet nodig gehad, maar voor de komende winter is het toch wel fijn als deze het weer doet. Is er hier iemand met ervaring in het vervangen van de kachelradiateur? Ik vrees dat daarvoor heel het dashboard uit elkaar moet? Alle info, tips zijn welkom!
Laatst gewijzigd door Lancialover op 26 okt 2009, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Cromapower
Berichten: 1664
Lid geworden op: 19 okt 2008, 01:30
Locatie: Brouwershaven

Re: Kachelradiateur Lancia Ypsilon.

Bericht door Cromapower » 09 sep 2009, 22:43

Mmmmm, klinkt allemaal heeeeeeeeeeeeeeeel bekend................ :roll:

Maar eh als het bij de Y11 hetzelfde zit als de Punto wat ik volgens mij me wel herinner hoeft niet t dashboard eruit. Je moet net via de onderkant erbij kunnen komen.
Lancia Thema 2.0 16V LS, Fiat Croma 2.0 16V, Fiat 131 Volumetrico Abarth, Fiat 131 Panorama en dailydriver Fiat Croma 1.9 MJTD 16V

Gebruikersavatar
Ralph
Berichten: 379
Lid geworden op: 24 mar 2009, 00:07
Locatie: Selfkant DE

Re: Kachelradiateur Lancia Ypsilon.

Bericht door Ralph » 10 sep 2009, 12:53

Waarschijnlijk kom je via de zijkant van t middenconsole bij de kachelradiator. Is wel ff "tussen de pedalen kruipen, maar van daaruit kun je hem los maken en er tussen uitschuiven. Een beetje als een cassette. Ik heb t eens bij een Delta en een Jap zo gedaan.

Gebruikersavatar
Lancialover
Berichten: 625
Lid geworden op: 30 dec 2008, 12:52

Re: Kachelradiateur Lancia Ypsilon.

Bericht door Lancialover » 10 sep 2009, 19:17

Het zal idd wel hetzelfde zijn als bij de Punto, dus dat zal wel een mooi zaterdagklusje worden dan. Het scheelt in ieder geval al héél wat werk als niet het complete dash los hoeft!

Dit is alleen niet het enige probleem aan de Ypsilon. Al langere tijd hapert/loopt hij op 3 cilinders bij vol vermogen tot 3000tpm, daarna loopt hij gewoon goed. Ik heb inmiddels de bougies, bougiekabels en bobine's vernieuwd, maar dat heeft niets geholpen. Ook bij het uitlezen bleken er geen fouten te zijn. Volgens de garage zou het aan het open luchtfilter liggen, maar bij het originele filter had hij hier ook al last van, zij het in mindere mate.

Nu komt hier sinds kort echter ook bij dat hij bij het afremmen op de motor wat schokkerig loopt en dat hij stationair wat schommelt. Waar zou dit aan kunnen liggen en hoe zou het op te lossen zijn?!

Gebruikersavatar
y10 fire lx ie
Berichten: 159
Lid geworden op: 19 sep 2009, 22:58
Locatie: Achterberg/Ede

Re: Kachelradiateur Lancia Ypsilon.

Bericht door y10 fire lx ie » 20 sep 2009, 00:08

hej bert, ik heb de weg ook weer gevonden!

maarre, lambdasonde? bij m'n Y10 ook wel eens gehad.
Verzameling:
Lancia:
Y10 Fire '87
Y10 Fire LX '90
Y10 Selectronic '90
Y10 fire LX '91 (Van 't meisje)
Y10 mia '93
Y10 Junior '95
gehad:
Y10 Fire '89
Y10 mia '92
Fiat Panda Selecta '94
Alfa 145 1.7 16v '96
145 1.7 16v '96

Gebruikersavatar
Lancialover
Berichten: 625
Lid geworden op: 30 dec 2008, 12:52

Re: Kachelradiateur Lancia Ypsilon.

Bericht door Lancialover » 21 sep 2009, 21:40

Heey Adriaan! Lambdasonde; bedoel je dat voor het slechte stationair, of voor het op 3 cilinders lopen? Het stationair is inmiddels opgelost met het reinigen van het gasklephuis. Toen ik hem net kocht moest er een nieuwe katalysator op, de lambdasonde werkte toen nog wel, want die regelde nog wel het een en ander bij.. Zou kunnen dat hij kapot is, ik heb echter niet zo'n zin om allerlei zulke onderdelen op voorhand te gaan vervangen, terwijl je dan maar weer af moet wachten of het nu heeft...

Maar nog even over de kachelradiateur. Ik heb vanavond de middenconsole gedemonteerd en het dashboard gedeeltelijk los gemaakt, maar ik kan de radiateur nog niet vinden eerlijk gezegd.. :oops: Ik denk dat deze nog in een complete behuizing zit? Ik heb geprobeerd deze open te schroeven, maar ik krijg hem nog niet helemaal los. Ik zal morgen nog even wat foto's maken en plaatsen ter verduidelijking.

Gebruikersavatar
Hans8V
Donateur 2011
Berichten: 1572
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:16
Locatie: Zwolle

Re: Kachelradiateur Lancia Ypsilon.

Bericht door Hans8V » 22 sep 2009, 15:52

Volg de slangen uit de motorruimte! :mrgreen:
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75

Gebruikersavatar
Lancialover
Berichten: 625
Lid geworden op: 30 dec 2008, 12:52

Re: Kachelradiateur Lancia Ypsilon.

Bericht door Lancialover » 23 sep 2009, 23:01

Na nog een hele avond schroeven, rugletsel oplopen, zuchten en alles wat er bij hoort heb ik de kachelradiateur eindelijk kunnen voelen, ja dat is dus al een hele vooruitgang.. :P Zelfs het gaspedaal moeten demonteren om 1 schroefje los te kunnen krijgen. Zoals ik het nu kan zien gaat het volgens mij echter niet lukken om de radiateur te vervangen zonder het hele dashboard los te maken :cry:

Afbeelding
In dit zwarte kunststof huis zit de radiateur. Zoals je ziet kan deze behuizing niet open naar de kant van de pedalen, omdat daar een stang voor zit. De andere kant op wil ook niet lukken, dus moet volgens mij het complete dashboard toch los.. Of heeft iemand nog een ander idee, of ervaring met het vervangen in een Ypsilon. Volgens mij gaat deze namelijk best vaak kapot bij de Ypsilon

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Kachelradiateur Lancia Ypsilon.

Bericht door Maarten-Jan » 23 sep 2009, 23:12

Wat een fijne constructie. Laat ik het erop houden dat ik blij ben dat ik in een maatje grotere Lancia rijd.... Wellicht voor jou een overweging om ook Thema te gaan rijden; binnen 30 minuten heb je hem bij een Thema vervangen ;)
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

dj8.32
Berichten: 69
Lid geworden op: 20 okt 2008, 21:17

Re: Kachelradiateur Lancia Ypsilon.

Bericht door dj8.32 » 24 sep 2009, 22:35

Dashboard moet los. Veel plezier!

Maar in een uurtje of 5 is het wel te doen hoor.

Plaats reactie

Terug naar “Projecten”